Saturday, January 14, 2012

Ehya' Al-Jum'ah : Istiqamah Lebih baik Daripada Seribu Karamah



KAHERAH, 12 Jan- Program mingguan yang dijalankan pada setiap malam dan pagi jumaat khusus kepada seluruh warga KPIPM sebagai bekalan menjadi seorang daie apabila pulang ke tanah air kelak tidak terhenti walaupun semuanya sibuk dengan imtihan.


Adakah ibadat yang dikerjakan hanyalah semata-mata kerana sebab-sebab yang tertentu?”. Ketika tempoh  imtihan berlangsung kita hiaskan diri kita dengan zikir, qiamullail, puasa dan banyak lagi amalan-amalan sunat, namun apabila selesai imtihan amalan sunat juga selesai dan tamat. Jadi apakah maksud sebenarnya ibadat kita selama ini? Adakah kerana imtihan semata-mata? Dan dimanakah pula tugas kita selaku seorang hamba? ”begitulah persoalan yang dilontarkan oleh saudara  Muhammad Hanif bin Abdullah selaku pentazkirah di dalam program Ehya’ Al-jum'ah yang dianjurkan oleh Biro Dakwah dan Tarbiah KPIPM.            

Ehya’ Al-Jum'ah bermula dengan solat maghrib berjemaah pada malam jumaat, juga dihiasi dengan alunan burdah, bacaan yassin, solat isyak dan hajat berjemaah.


Program diteruskan pada pagi jumaat dengan menampilkan dua orang pentazkirah di kedua-dua buah wisma perak A dan B.


Saudari Nurnasihah binti Khairuddin mahasiswa tahun satu kuliah perubatan Universiti Al-Azhar selaku pentazkirah di Wisma Perak A membawa tips atau langkah-langkah untuk menjadi orang yang berjaya. Antara langkah-langkahnya adalah ikhlas dalam ibadat, fokus,  bersungguh-sungguh, utamakan apa yang lebih penting, prihatin terhadap orang lain, jaga hubungan antara lelaki dan perempuan (elakkan dari ikhtilat yang tidak syarie) kerana ilmu tidak akan bersatu dengan perkara-perkara maksiat, sentiasa berlaku jujur dan amanah, menepati waktu dan berdisiplin. Tips yang dibawa oleh beliau adalah melalui ayat al-Quran dari surah al-Mukminun bermula ayat 1 hingga ayat 11.


Manakala saudari Siti Salamah binti Hamzah, pentazkirah di Wisma Perak B telah menyampaikan tazkirah mengenai adab -adab didalam Islam dari kitab karangan Syeikh Abdul Fattah Abdul Ghuddah. Antara adab yang dibincangkan adalah adab masuk dan keluar rumah (menutup pintu dengan perlahan tanpa tanpa mengganggu penghuni yang lain), adab makan dan minum, adab memuliakan orang alim, adab terhadap kedua ibu bapa, adab di dalam majlis dan beberapa adab yang lain. Program berakhir dengan bacaan surah al-Waqi’ah di kedua-dua wisma.

Semoga program Ehya' Al-Jum'ah yang sudah menjadi rutin kepada anak-anak perak ini terus dapat dilaksanakan dan mendapat sokongan daripada semua pihak. Menjadi kerugian bagi sesiapa yang tidak dapat bersama-sama memeriahkannya kerana begitu banyak ilmu yang dapat diperolehi.

1 comment:

  1. HAFIZUL BIN HAZIQ has left a new comment on the post "PINJAMAN PERIBADI KHUSUS UNTUK ANDA":

    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...