Saturday, April 28, 2012

Ehya' Al-Jum'ah :Daie Dalam Mencari Redha Allah


KAHERAH, 26 April - Dalam usaha melahirkan generasi pejuang Islam yang berkualiti, Keluarga Pelajar-Pelajar Islam Perak Mesir sekali telah meneruskan pelaksanaan program Ehya’ Jumaah  dibawah kelolaan Biro Dakwah Dan Tarbiah yang merupakan program mingguan melibatkan seluruh mahasisiwa anak perak yang menuntut di bumi Mesir ini.

Program Ehya’ Jumaah telah  dimulakan dengan alunan qasidah, bertempat di Wisma Darul Ridzuan A dengan alunan qasidah. Seterusnya majlis yang dipengerusikan oleh saudara Adil bin Mohd Fadzil merangkap Ketua Biro Dakwah Dan Tarbiah 2011/2012 telah diserahkan kepada saudara Ibnu Abbas Bin Azizuddin, mahasiswa Pengajian Islam tahun 4 Universiti Al-Azhar Kaherah merangkap Timbalan Yang Dipertua KPIPM 2011/2012 bagi memimpin bacaan yasin  dan tahlil secara beramai-ramai.

Majlis pada malam itu diteruskan lagi dengan tazkirah ringkas yang disampaikan oleh saudari Norazura Binti Rahim, mahasiswi pengajian Islam Universiti Al-Azhar  sebagai santapan rohani kepada semua hadirin.  Beliau telah berkongsi mengenai kewajipan yang perlu ada pada setiap insan yang bergelar dai’e. Dan beliau juga berpesan mengenai beberapa perkara yang perlu dilakukan dalam  usaha menjadi seorang dai’e yang terbaik yang mana matlamat utama seorang daie ialah mencari redha Allah.

Selasai solat Isyak dan solat hajat, Program Ehya Jumaah pada malam itu diteruskan dengan solat Sunat Hifzi berjemaah yang diimamkan oleh saudara Mohammad Ainuddin Bin Mohamad Ishak dan saudara Ali Fathullah bin Ali Yusoff. Selesai solat sunat hifzi majlis pada malam itu ditangguhkan dangan santapan jamuan kapada semua hadirin.

Pada keesokan paginya pula bertempat di Darul Ridzuan A, program Ehya’ Jumaah diteruskan dengan solat Subuh berjemaah serta pengisian tazkirah yang telah disampaikan oleh saudara Muhammad Mu’aaz Bin Ramli, mahasiswa pengajian Bahasa Arab Universiti Al-Azhar Kaherah yang mana beliau telah membicarakan mengenai ganjaran di sebalik setiap ujian yang Allah timpakan kepada setiap hambanya. Manakala bertempat di Wisma Darul Ridzuan B pengisian tazkirah telah disampaikan oleh saudara Ahmad Huwaidy bin Ahmad Azizi penuntut kuliah Syariah Islamiah universiti Al-Azhar kaherah. Program Ehya’Jumaah pada minggu ini ditangguhkan dengan bacaan surah Ar-Rahman secara beramai-ramai.

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...