Agama Islam
merupakan rahmat ke atas sekalian manusia. Islam meraikan fitrah semulajadi
manusia secara harmoni dan bertamadun. Manusia makhluk yang dimulaikan oleh
Allah SWT bahkan dikurniakan nafsu dan akal yang membezakan mereka dengan
makhluk lain ciptaan Allah.
Bahkan
dalam mengutuskan rasul sebagai utusan Allah bagi membimbing manusia ke jalan
yang benar dan mengajarkan manusia akan tuntutan Allah, maka Allah memilih
rasul dari kalangan manusia juga kerana hanya manusia yang akan memahami
manusia. Sekiranya dibangkitkan rasul dari kalangan manusia, maka ia akan
dijadikan hujah oleh golongan yang tidak mahu beriman bahawa fitrah mereka atau
realiti adalah berbeza.
Sebab itu
kita dapat lihat dan menepis segala hujah pihak yang tidak mahu beriman dengan
kebangkitan rasul dari kalangan manusia. Nabi Muhammad SAW menjadi ikon atau
contoh teladan yang terbaik dalam segenap aspek iaitu menguruskan jadual
kehidupan manusia yang mengikut tuntutan syarak dan bertamadun dari sudut
pembangunan insan.
Segala
fitrah yang dimiliki oleh manusia disalurkan dengan baik dan dikawal melalui
gaya hidup yang sihat berdasarkan tuntutan Islam.
Bahkan apa
yang diajarkan oleh Islam adalah memenuhi tuntutan fitrah manusia. Justeru
manusia tidak akan berasa beban dengan Islam sebagai agama yang mensistemkan
kehidupan manusia. Hal ini demikian kerana Islam merupakan agama yang syumul,
bukan hanya tertakluk kepada bidang ibadah semata-mata bahkan mencangkupi
segala aspek yang terdapat dalam kehidupan manusia samada bab akhlak,
pengurusan kewangan, pembinaan rumah tangga, pemerintahan negara dan
sebagainya.
Dalil-dalil
Islam Meraikan Fitrah Manusia
Islam tidak
pernah menghalang manusia daripada makan, minum serta berhias dengan kecantikan
mengikut batas yang telah ditentukan oleh syarak. Hal ini berdasarkan kepada
firman Allah dalam Surah Al-A’raf pada ayat ke-31 dan 32 :
“Wahai
Anak-anak Adam! Ambillah perhiasan kamu (pakaian yang elok) bagi setiap kali
kamu ingin pergi ke masjid (melakukan ibadah), maka makanlah dan minumlah namun
jangan kamu melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai golongan yang
melampaui batas. Katakanlah (wahai Muhammad)! Siapakah yang mengharamkan
perhiasan Allah yang telah dikeluarkan untuk hamba-Nya dan begiti juga dengan
benda yang baik lagi halal dari rezeki yang dikurniakan? Katakakanlah (wahai
Muhammad)! Demikian itu adalah untuk golongan hamba-Nya yang beriman khususnya
di Hari Akhirat (golongan yang tidak beriman hanya merasai di dunia sahaja
tidak di Akhirat).”
Dalam soal
nafsu, Allah mensyariatkan perkahwinan agar nafsu atau keinginan bersama dalam
diri manusia dapat disalurkan dengan baik dan cara yang bertamadun. Disebabkan
itu Allah mengharamkan golongan rahbaniyyah iaitu golongan yang menolak akan
perkahwinan dan fitrah naluri keinginan bersama. Hal ini dapat dilihat pada
hadis yang diriwayatkan oleh Imam Baihaqi, bahawa Sa’ad bin Abi Waqas
menceritakan bahawa Nabi SAW bersabda :
“Sesungguhnya
Allah telah menggantikan ke atas kami akan rahbaniyyah (menolak akan fitrah
nafsu perkahwinan) dengan satu agama yang lurus (meraikan fitrah semulajadi
manusia dengan adanya syariat perkahwinan)”
Melepaskan
nafsu dengan cara berzina adalah dilarang sama sekali dalam Islam. Hal ini
demikian kerana ia menunjukkan bahawa berzina adalah memenuhi keinginan nafsu
dengan cara yang tidak bertamadun. Sedangan Islam telah memberikan laluan
dengan cara perahwinan dalam menjadi saluran meraikan keinginan bersama dengan
cara yang bertamadun.
Firman
Allah SWT dalam Surah Al-Isra’ pada ayat ke- 32 :
“Janganlah
kamu menghampiri zina. Sesungguhnya zina adalah perbuatan yang keji dan
seburuk-buruk cara.”
Nabi SAW
bersabda :
“Wahai
golongan pemuda! Sesiapa dari kalangan kami yang mempunyai kemampuan, maka
nikahlah. Sesungguhnya dengan pernikahan tersebut akan menundukkan pandangan
dan menjaga kemaluan. Sesiapa yang tidak mampu maka berpuasalah kerana ia mampu
mengekang / mengawal syahwat” – Bukhari dan Muslim
Cara
Islam Mendidik Nafsu
Maka telah
jelas kepada kita bahawa Islam meraikan fitrah manusia dan dalam masa yang sama
mengawal nafsu manusia dengan cara yang bertamadun dan harmoni.
Justeru,
antara cara Islam mendidik nafsu manusia adalah dengan beberapa perkara :
1- Melalui perkahwinan
Perkahwinan
merupakan sunnah para nabi dan rasul bahkan menjadi ibadah ke atas umat Islam
dalam konteks menjaga nasab dan memperbanyakkan keturunan. Perkahwinan bukan
sekadar ikatan mempersatukan 2 jantina iaitu lelaki dan wanita bahkan menjadi
medium penting dalam membanteras gejala yang tidak sihat seperti pergaulan
bebas, zina dan khalwat.
Dengan
berkahwin, seseorang tersebut samada lelaki atau perempuan akan mampu menundukkan
pandangan mereka serta menjaga kemaluan mereka daripada sebarang bentuk maksiat
lebih-lebih lagi di zaman dunia tanpa sempadan ini.
Nabi SAW
bersabda :
“Wahai
golongan pemuda! Sesiapa dari kalangan kami yang mempunyai kemampuan, maka
nikahlah. Sesungguhnya dengan pernikahan tersebut akan menundukkan pandangan
dan menjaga kemaluan. Sesiapa yang tidak mampu maka berpuasalah kerana ia mampu
mengekang / mengawal syahwat” – Bukhari dan Muslim
Firman
Allah SWT dalam Surah Al-Mukmimun pada ayat yang pertama sehingga 6 :
“Sesungguhnya
telah berjaya orang-orang yang beriman. Iaitu mereka yang khusyuk dalam solat.
Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia. Dan
menunaikan zakat. Dan menjaga kehormatan mereka. Kecuali kepada isteri atau
hamba sahayanya , maka sesungguhnya mereka tidak tercela.”
Maka
pensyariatan perkahwinan digalakkan kepada mereka yang mempunyai kemampuan
sebagaimana yang telah dibahaskan oleh para fuqaha dengan panjang lebar dalam
bab perkahwinan. Bahkan hukum kahwin menjadi wajib ke atas mereka yang
mempunyai kemampunan dan dalam masa yang sama tidak mampu mengawal diri dari
terjerebak ke kancah maksiat.
Nabi SAW
bersabda :
“Dan
pada kemaluan seseorang daripada kalian terdapat sedekah. Maka para sahabat
bertanya : Wahai Rasulullah! Apakah seseorang yang menyalurkan seksualnya
(kepada isterinya) memperoleh pahala? Nabi SAW menjawab : Apakah seseorang yang
menyalurkan seksualnya dengan cara yang haram (berzina) ia berdosa? Sahabat
menjawab : Benar. Lalu Nabi SAW menjawab lagi : Begitu juga jika ia
menyalurkannya pada tempat yang halal, maka ia akan memperoleh pahala.” – riwayat Muslim, Abu
Daud dan Ahmad
2- Memperbanyakkan puasa sunat
Islam
menggalakkan umatnya yang tidak mempunyai kemampuan untuk berkahwin agar
memperbanyakkan puasa sunat. Hal ini demikian kerana dengan berpuasa seseorang
mampu mengawal nafsunya. Menurut kajian, berpuasa mampu mengekang nafsu kerana
apabila tubuh badan manusia tidak diisi dengan makan serta minum ia akan
melemahkan badan akibat kekurangan tenaga. Justeru secara tidak langsung, nafsu
keinginan tersebut akan menjadi lemah.
Disebabkan
itu Nabi SAW memperingkatkan kepada para sahabat mengenai sesiapa yang tidak
mampu untuk berkahwin maka hendaklah ia berkahwin. Nabi SAW bersabda :
“Wahai
golongan pemuda! Sesiapa dari kalangan kami yang mempunyai kemampuan, maka
nikahlah. Sesungguhnya dengan pernikahan tersebut akan menundukkan pandangan
dan menjaga kemaluan. Sesiapa yang tidak mampu maka berpuasalah kerana ia mampu
mengekang / mengawal syahwat” – Bukhari dan Muslim
Philippus Paracelsus
mengatakan bahawa “Fasting
is the greatest remedy the physician within.”
Seorang pakar, Allan
Cott dari Amerika Syarikat menerbitkan satu buku yang berjudul “Why Fast” yang
menghimpunkan kelebihan puasa dari sudut kajian sains antara iaitu lebih mampu
mengawal nafsu keinginan seks.
3- Memenuhi jadual kehidupan seharian
dengan perkara bermanfaat
Antara lain
cara yang dianjurkan oleh Islam dalam mendidik nafsu ialah dengan
memperbanyakkan amalan ibadah. Ia sekaligus akan menjauhkan manusia daripada
melakukan perkara-perkara yang lalai dan sia-sia.
Imam Ibnu
At-Taimiyah ada menyebutkan bahawa : jiwa kamu sekiranya kamu tidak menyibukkan
dengan perkara yang baik nescaya ia akan menyibukkan kamu dengan perkara yang
batil.
Justeru,
dapar lihat dalam mengatur jadual kehidupan seharian, Islam amat menitik
beratkan pengurusan masa. Sekiranya masa yang digunakan untuk perkara yang
bermanfaat secara sepenuhnya, nescaya manusia tidak akan mempunyai kesempatan
untuk melakukan perkara lalai apatah lagi maksiat walau seketika.
Hal ini
dapat dilihat bagaimana Allah mendisplinkan umatnya dengan ketentuan 5 solat
fardhu secara bertempoh dengan tetap. Begitu juga dengan perkara-perkara
manfaat yang lain seperti mencari pekerjaan rezeki yang halal, bermasyarakat,
mentadabbur Al-Quran, belajar dan sebagainya.
Maka mereka
yang mampu menyusun jadual kehidupan mereka dengan menyibukkan diri dengan
perkara-perkara yang bermanfaat nescaya mereka akan selamat daripada disibukkan
daripada perkara yang lalai dan sia-sia. Bahkan mereka bukanlah daripada
kalangan orang yang rugi. Firman Allah dalam Surah Al-Asr :
“Demi
masa. Sesungguhnya manusia itu dalam keadaan yang rugi. Melainkan orang yang
beriman, orang yang melakukan amalan soleh, dan mereka yang berpesan-pesan
dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.”
Hukum
Onani
Onani atau
masturbasi ialah perbuatan mengeluarkan air mani dengan sendiri dalam keadaan
yang sengaja. Onani ini merupakan satu gejala yang tidak sihat pada konteks
asalnya.
Namun
begitu, timbul persoalan sebagaimana yang dipaparkan dalam Surat Khabar Harian
Metro pada tarikh 22 April 2012, boleh rujuk di linkhttp://www.hmetro.com.my/articles/Takbolehtahanhidupsendirian/Article/. Maka adakah onani ini dikira sebagai
salah satu alternatif bagi penyelesaian daripada zina sebagaimana yang
dinyatakan oleh seorang pakar dalam Harian Metro di linkhttp://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Petuaelakzina/Article/index_html ?
Maka perkara utama yang mesti kita selesaikan dahulu
ialah merujuk kepada ulama dalam perbahasan hukum berkenaan dengan onani. Maka
perbuatan ini telah pun dijawab oleh ulama bahkan banyak fatwa yang telah
dikeluarkan berhubung perbuatan onani ini.
Ulama
secara sepakat mengatakan bahawa perbuatan onani ini merupakan haram
berdasarkan kepada beberapa hujah antaranya :
1- Firman Allah dalam Surah Al-Mukminun
pada ayat ke-5 sehingga 7 yang bermaksud :
“Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya
kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki maka
sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Barangsiapa mencari
(penyaluran hasrat seksual) selain itu maka mereka itulah orang-orang yang
melampaui batas”
Imam Ibnu Katsir
mengatakan, “Imam As-Syafie dan para ulama lain yang sependapat dengan beliau
berdalil dengan ayat di atas untuk menegaskan haramnya onani atau masturbasi”
(Tafsir Ibnu Katsir)
2- Dari Anas bin Malik, dari Nabi SAW bersabda :
“Ada tujuh macam manusia
yang tidak Allah pandang pada hari Kiamat nanti, tidak akan Allah sucikan,
tidak akan Allah kumpulkan bersama orang-orang yang beramal kebajikan dan akan
Allah masukkan ke dalam neraka pertama kali kecuali jika mereka bertaubat
sebelum meninggal dunia. Jika benar-benar bertaubat maka Allah akan menerima
taubat mereka. Tujuh macam manusia tersebut adalah pelaku onani, subjek ataupun
objek dalam homoseksual, pecandu khamr (arak), anak yang menzalimi orang tuanya
sehingga kedua-duanya berteriak minta tolong, orang yang hobi mengganggu para
tetangganya sampai mereka mencaci maki dirinya dan orang yang berzina dengan
isteri tetangganya” [Ibnu
Katsir mengatakan bahwa hadis di atas diriwayatkan oleh Imam al Hasan bin
‘Arafah
3- Dalam kitab Ihya’ Ulumiddin, Imam
Al-Ghazali ada menceritakan satu kisah berkenaan seorang pemuda yang pergi
menemui Ibnu Abbas. Pemuda tersebut meminta nasihat daripada Ibnu Abbas dengan
mengatakan :
“Aku seorang pemuda yang belum bernikah dan aku
bimbang aku akan terjerebak dalam maksiat iaitu berzina. Maka disebabkan itu,
kadang kala aku melakukan onani. Adakah perbuatan ini merupakan maksiat?”
Lalu Ibnu Abbas menjawab :
“Celaka! Menikahlah dengan hamba sahaya lebih baik
daripada melakukan onani dan lebih baik daripada zina.”
Maka berdasarkan beberapa hujah di atas jelas
menunjukkan kepada kita ulama bersepakat dalam menjatuhkan hukum ke atas
perbuatan onani kerana ia merupakan jalan lain yang tidak dibolehkan dalam
melempiaskan nafsu apatah lagi untuk berseronok-seronok.
Namun begitu, ada satu pendapat yang mengatakan
dibolehkan beronani dengan 2 syarat iaitu tidak ada kemampuan untuk berkahwin
dan bimbang akan melakukan zina. Bermaksud onani yang dibolehkan oleh pendapat
ini bukanlah berbentuk onani bagi memenuhi keinginan seksual dan
berseronok-seronok namun sebagai jalan terakhir untuk mengelak daripada
melakukan zina.
Pendapat ini dikemukan dalam fatwa Syeikh Mustafa
Al-Zarqa’ dan Dr Yusuf Al-Qardhawi dalam kitab Al-Halal wa Al-Haram Fi
Al-Islam.
Perlu jelas bahawa pendapat yang dikemukan ini
merupakan jalan terakhir apabila tiada cara lain atau dalam keadaan dharurat
apabila bertembung dengan maksiat yang lebih besar iaitu zina. Hal ini demikian
kerana zina merupakan maksiat yang keji dan tergolong dalam perbuatan yang
mendapat dosa besar.
Disebabkan itu Dr Yusuf Al-Qardhawi meletakkan syarat
juga iaitu tidak berlebihan dan tidak menjadikan ia sebagai tabiat. Hal ini
kerana onani ketika itu merupakan jalan selamat bukan jalan berseronok. Maka
apabila bertembung 2 dharurat yang tidak dapat dielakkan maka pilih yang paling
ringan.
Maka, dharurat yang pasti untuk melakukan zina adalah
bukan sekadar berkhayal untuk berzina namun mestilah dalam beberapa kondisi
tersebut :
1- Sedang berada di tempat pelacuran dan
tiada jalan keluar
2- Pelacur berada di hadapan mata dalam
keadaan yang merangsang syahwat.
Sekiranya, seseorang tersebut hanya berkhayal untuk
melakukan zina sedangkan ia hanya berada di dalam rumah dan tiada pelacur di
hadapannya, maka jika begitu ia tidaklah lagi berada dalam keadaan dibimbangi
melakukan zina kerana tindakannya untuk berzina masih jauh dan masih diatasi
dengan perkara-perkara yang lain.
Kesimpulan
Berdasarkan kajian di atas yang telah dibentang, maka
pihak MANHAL memberikan respon terhadap ulasan petua zina sebagaimana yang
dipaparkan dalam surat khabar Harian Metro pada 22 April 2012 iaitu :
1- Islam merupakan agama yang syumul dan
meraikan fitrah serta nafsu syahwat yang mengalir dalam diri manusia.
2- Perkahwinan merupakan medium penting
dalam menyelesaikan masalah zina dan gejala sosial.
3- Sekiranya tidak berkemampuan maka
perbanyakkan puasa kerana ia mampu mengekang syahwat.
4- Begitu juga penuhkan aktiviti harian
dengan perkara-perkara yang berfaedah serta sentiasa hidup bermasyarakat. Hidup
bersendirian akan psikologi akan mudah dipengaruhi oleh hawa nafsu.
5- Dalam hidup bermasyarakat, pilih rakan
atau teman yang beraklak baik kerana teman memberikan kesan pengaruh yang kuat.
Rakan yang baik mampu membimbing serta saling ingat memperingati ke arah
kebaikan.
6- Onani atau masturbasi adalah haram di
dalam Islam kerana nafsu yang disalurkan bukan melalui jalan yang sepatutnya.
7- Dari segi teori, onani dibolehkan
dalam keadaan yang dharurat sahaja iaitu memang tiada kemampuan untuk kahwin
dan yakin akan berlaku zina. Namun begitu, ketiadaan kemampuan kahwin dapat
diatasi dengan berpuasa dan menyibukkan diri dengan perkara-perkara yang
bermanfaat. Bahkan juga mungkin boleh menggunakan teknikel nikah gantung
apabila kedua-dua pihak setuju. Hal ini menunjukkan bahawa dari segi realiti
adalah hampir mustahil jalan untuk menggunakan cara ‘memilih dharurat yang
kecil apabila bertembung 2 dharurat yang tidak dapat dielakkan’ kerana masih
banyak cara untuk mengatasi zina selain daripada perbuatan onani.
8- Bagi non-muslim pula, agama mereka
juga amat menitik beratkan gaya hidup yang sihat dan bertamadun. Maka gejala
sosial juga dapat diatasi dengan perkahwinan dalam tradisi agama mereka,
kurangkan makan dengan mengambil konsep puasa serta melakukan perkara-perkara
yang berfaedah serta menjauhi perkara yang tidak berfaedah seperti melihat
wanita seksi, pornografi dan sebagainya.
9- Setiap permasalahan mestilah merujuk
kepada ulama yang berkelayakan dalam menjawab isu dan permasalahan. Intelektual
dalam seginap bidang walaupun hanya membentang dari sudut kajian semasa namun
ia mestilah selari dan merujuk terlebih dahulu kepada ulama agar dapat menjaga
maslahat awam yang lebih besar.
10- Tidak bermudah-mudah dalam perkara
maksiat selagi mempunyai jalan yang pelbagai yang dibolehkan oleh Islam.Justeru
pihak media memainkan peranan yang penting dalam menyampaikan maklumat yang
sepatutnya dalam mendidik masyarakat ke arah yang bertamadun.
11- Emanuel Kant, ahli falsafah German
berkata : "bila anda ingin mengetahui
hakikat sesuatu perkara (baik/buruk), maka perhatikan amalan tradisi orang
ramai. Maka jika ditakdirkan ramai orang melakukan onani dalam masyarakat, maka
akan lumpuhlah tradisi pernikahan, terputuslah keturunan, dan pincanglah umat.
Atas dasar ini, kita katakan onani adalah suatu perilaku yg buruk, bukan
kebaikan, terlarang dan tidak disyari'atkan.”
Wallahu a'lam
Disediakan oleh :
Muhamad Zuhaili Saiman
Pengerusi Felo
MANHAL PMRAM 2012
sumber : pmram-manhal
No comments:
Post a Comment