Wednesday, April 25, 2012

Caj Perkhidmatan Yang Diharuskan Oleh Syara’



Caj perkhidmatan merupakan bayaran yang dikenakan ke atas perkhidmatan yang diberikan oleh pihak syarikat atau individu. Sebelum ini, pihak MANHAL telah mengeluarkan kajian berkenaan dengan kontrak pinjaman PTPTN dan jelas menunjukkan kontrak pinjaman yang dikenakan mengandungi unsur riba apabila caj tambahan yang dikenakan ke atas pihak yang meminjam dengan kadar tetap 3 peratus.

Adapun keistimewaan yang diberikan kepada beberapa mahasiswa/wi yang mendapat cemerlang iaitu melepaskan bayaran hutang adalah tidak menjadi permasalahan kerana ia tidak mengandungi unsur riba, bahkan ia merupakan salah satu cara melangsaikan pinjaman di dalam Islam bahkan cara ini yang digalakkan.

Justeru, dalam konteks caj perkhidmatan maka ia perlu dinilai dari sudut hukum Islam. Caj perkhidmatan ini dapat dikoreksi berkenaan permasalahan dari sudut hukum berdasarkan hukum kontak ijarah (sewa) iaitu bayaran upah ke atas manfaat (perkhidmatan).

KONTRAK IJARAH / SEWA DALAM ISLAM


Dari sudut bahasa sewa memberi erti belian ke atas manfaat. Iaitu bayaran yang diberikan ke atas manfaat yang diperoleh.

Dari sudut istilah pula, ulama berbeza pendapat. Ia boleh dirujuk di kitab-kitab fekah 4 mazhab. Walaupun berbeza dari sudut istilah, namun mereka bersepakat bahawa kontrak sewa ialah kontrak yang lazim (melibatkan kedua-dua pihak) ke atas (memperoleh atau menggunakan) manfaat, dalam tempoh tertentu dengan bayaran yang diketahui kadarnya.

Dalil yang mengharuskan kontrak sewa ialah :
-
          Berdasarkan kepada Firman Allah dalam Surah At-Tholak pada ayat ke-6:
 (
“Maka sekiranya mereka menyusukan anak kamu maka berikanlah kepada mereka akan upah.”
-          Nabi SAW bersabda :

أعطوا الأجير أجره قبل أن يجف عرقه

“Berikanlah kepada pekerja (yang kamu upah tersebut) akan upah sebelum kering peluhnya (jangan bertangguh atau melewat-lewatkan).” – Sunan Ibnu Majah no 2443

Rukun bagi kontrak sewa ialah : 
      1 - Dua pihak yang terlibat.
      2 -   Lafaz yang menunjukkan sewa atau ingin memberi upah.
    3 -  Nilai upah mestilah dimaklumi samada nilai wang atau barangan yang dipersetujui bersama.
      4 -  Manfaat. Iaitu upah yang diberikan adalah ke atas manfaat yang diperolehi.


Para ulama bersepakat bahawa sewa diharuskan ke atas manfaat samada berbentuk barangan atau khidmat. Justeru, pihak yang mengambil khidmat wajib memberikan upah dengan kadar yang tertentu pada waktu yang tertentu mengikut sebagaimana persetujuan bersama dengan pihak yang memberikan sewaan barang atau khidmat. – Fiqh Sunnah, karangan Sayyid Sabiq

CAJ PERKHIDMATAN ADALAH BERASASKAN KONSEP UPAH

Hasil penilaian di atas maka jelas kepada kita bahawa caj perkhidmatan termasuk dalam kontrak sewa iaitu melibatkan bayaran upah (ujrah) ke atas khidmat yang diberikan.
Caj khidmat ini bukan hanya khusus untuk diperbincangkan ke atas caj kadar tetap bayaran pinjaman PTPTN bahkan apa jua yang boleh dikaitkan sebagai caj perkhidmatan antara caj mesin ATM dalam mengeluarkan wang dan sebagainya.

Justeru, caj perkhidmatan apa jua bentuk yang dilakukan oleh mana-mana pihak samada negara, syarikat atau individu maka ia mestilah menepati kontrak upah agar hukum ke atas caj tersebut mengikut syara’. Jika tidak, maka ia adalah haram disebabkan kontrak yang terbatal bahkan boleh terjatuh ke dalam konteks riba.

Dalam konteks bayaran pinjaman PTPTN, terdapat dakwaan bahawa caj kadar tetap 3 peratus tersebut merupakan caj perkhidmatan dalam menguruskan kewangan yang dijalankan. Bermakna ia merupakan upah bagi perkhidmatan yang dijalankan. Sehubungan itu, kita perlu mengkaji dan meneliti adakah caj tetap kadar 3 peratus tersebut menepati syara’ sebagaimana yang telah disepakati oleh ulama.

SYARAT KE ATAS CAJ PERKHIDMATAN

Berikutan caj perkhidmatan kadar tetap 3 peratus bagi bayaran pinjaman PTPTN atau apa jua caj perkhidmatan ke atas pinjaman, maka telah bersepakat dan mengeluarkan ketetapan melalui Akademi Fiqh Islam (Mujamma’ Fiqh Islami) pada perbincangan kali ke-3 yang telah diadakan di Oman pada tahun 1986 iaitu :
1-      Harus mengambil upah / caj perkhidmatan ke atas pinjaman.
2-      Caj perkhidmatan yang dikenakan adalah mengikut kadar perbelanjaan pengurusan yang diusahakan.
3-      Tambahan nilai ke atas perkhidmatan yang sebenar adalah diharamkan dan dikira sebagai riba.

Mana-mana pihak yang mengenakan caj perkhidmatan tanpa menepati 3 syarat yang telah ditetapkan oleh Akademi Fiqh Islami tersebut maka adalah haram. Ia jelas bahawa ulama bersepakat membenarkan bahawa caj perkhidmatan yang dikenakan ke atas pinjaman adalah mengikut perbelanjaan perkhidmatan, bahkan dilarang sama sekali melebih daripada tanggungan perbelanjaan yang sebenar.

Justeru, caj perkhidmatan tersebut bukanlah ke atas nilai pinjaman yang diberikan. Hal ini demikian kerana jika melakukan tambahan upah iaitu caj ke atas nilai pinjaman maka ia adalah jelas riba sebagaimana riba yang dilakukan  pada zaman jahiliyyah.
Firman Allah dalam Surah Ali Imran pada ayat ke-130 

“Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil riba dengan tambahan berganda-ganda (riba jahiliyyah). Bertaqwalah kepada Allah semoga kamu beroleh kejayaan.”

Jasas di dalam kitab Ahkam Al-Quran menyebutkan bahawa :

“Riba jahilyyah ialah pinjaman secara bertempoh dan dikenakan bayaran tambahan secara bersyarat.”

Selain itu, kadar caj perkhidmatan yang dikenakan mestilah jelas dan dimaklumi iaitu bukan dalam bentuk nisbah peratus. Hal ini demikian nisbah peratus dalam caj perkhidmatan boleh menimbulkan keraguan dan kesamaran yang dipanggil sebagai gharar. Hasilnya,berlaku persoalan berapakah yang mesti dibayar kerana tidak jelas dalam caj yang dikenakan ekoran gharar yang berlaku.
Gharar ialah :

ما يكون مستور العاقبة أو الخطر الذي يستوي طرفاه , أي الوجود والعدم

“Apa yang terlindung penghujungnya dan risiko yang sama tahap mungkin wujud atau tidak.” – kitab Bada'i As-Sonai'e, Al-Kasani

Nabi Muhammad SAW menegaskan:

نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن بيع الغرر

"Nabi  melarang daripada mengurus perniagaan dengan Gharar"  - Riwayat Muslim

Maka di sini jelas bahawa caj perkhidmatan harus dikenakan bagi menampung perbelanjaan pengurusan yang dijalankan. Namun begitu harus diingatkan bahawa caj tersebut bukanlah ke atas nilai pinjaman akan tetapi mengikut kadar perbelanjaan dan tidak boleh melampaui. Di samping itu juga, kadar caj yang dikenakan mesti jelas dan tepat dengan menggunakan angka supaya pihak yang ingin melakukan pinjaman jelas berkenaan nilai pinjaman yang ingin dipohon dan caj perkhidmatan yang mesti dibayar. – boleh rujuk Fatwa yang dikeluarkan oleh Institusi Kewangan Kuwait no Fatwa 282

KESIMPULAN

Berdasarkan kepada kajian yang telah dibentangkan di atas, pihak MANHAL menegaskan bahawa caj perkhidmatan mestilah menurut syarat-syarat yang telah disepakati oleh para ulama’. Hal ini demikian bagi menjamin kontrak yang sedang dijalankan tidak mengandungi unsur riba. Justeru, MANHAL juga menjelaskan kembali bahawa :
1-      Caj yang dikenakan ke atas nilai pinjaman adalah berbentuk riba. Hal ini sebagaimana riba jahiliyyah iaitu mengenakan bayaran berganda ke atas hutang.
2-      Caj perkhidmatan adalah mengikut kadar perbelanjaan perkhidmatan yang disediakan sahaja.
3-      Kadar caj yang dikenakan mestilah berbentuk jelas bukannya tertakluk kepada nisbah peratus. Elakkan dari berlaku unsur gharar kerana boleh merosakkan akad.


Disediakan oleh :

Muhamad Zuhaili Saiman
Pengerusi Felo MANHAL PMRAM 2012

Sumber : pmram-manhal

11 comments:

  1. KABAR BAIK
    Pertama saya ingin mengatakan jika Anda takut akan berhasil, Anda tidak akan berhasil bahkan jika kesempatan datang murah dan gratis, semuanya dimulai pada malam yang dingin sementara di tempat tidur saya pergi melalui internet hanya untuk lelah sehingga saya bisa tidur setelah lama hari di bank mencoba untuk mengamankan pinjaman dengan rumah saya dari bank HSBC di pekanbaru bagi mereka yang mungkin tahu bank ini, saya mencoba dan setelah dokumentasi saya diberitahu untuk kembali dalam waktu 30 hari yang bagi saya seperti selamanya jadi sementara pada saya ranjang berpikir mungkin tindakan berikutnya saya menemukan cerita tertentu tentang cara mendapatkan pinjaman dan pada tingkat yang sangat rendah 2% dengan nama-nama perusahaan sebagai perusahaan pinjaman Rossa Stanley saya bertanya-tanya apakah itu nyata jadi saya menyelidiki lebih jauh dan datang di seorang wanita bernama Nadia Sisworo bersaksi bagaimana dia mendapatkan pinjaman dengan rincian banknya semua ditampilkan jadi saya mengirim email dan kami berbicara, kami mengobrol dan dia meminta saya untuk menghubungi perusahaan ibu rossa bahwa jika rumah saya nyata dan identitas saya mungkin beruntung mendapatkan pinjaman jadi saya mengirim email ke ibu Rossastanleyloancompany@gmail.com tentang kondisi saya dan formulir pinjaman diberikan, saya mengisi dan mengajukan permohonan pinjaman sebesar Rp350.000,00, dan sisanya kepada Kemuliaan Allah, saya mendapat pinjaman dari perusahaan induk rossa, jadi orang yang saya sayangi jika Anda memiliki beban keuangan yang tulus atau ingin mengembangkan bisnis Anda jangan ragu untuk bertemu ibu rossa untuk bantuan saya yakin Rp350.000.000,00 sudah cukup untuk meninggalkan kemiskinan dan bahagia selamanya seperti saya jika Anda masih ragu-ragu biaya untuk menelepon atau WhatsApp saya di +6282385590743 atau menulis saya di hadiemi64@gmail.com dan saya akan membuktikan kepada Anda ibu nyata

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum
    Nama saya muhammad abdul
    Dari jakarta selatan indonesia
    email muhammadabdul5151@gmail.com
    nomor telepon +6285574670570
    nomor whatsapp +6285574670570
    Saya berterima kasih kepada ALLAH karena telah mengakhiri penderitaan saya melalui Anthony Yuliana Lenders, untuk beberapa waktu sekarang bisnis saya sedang turun dan saya telah mencari pinjaman besar untuk meningkatkan bisnis saya kembali ke kehidupan, saya telah ditipu berkali-kali semua berjanji pada saya untuk meminjamkan uang tetapi mereka selalu menipu dan berbohong kepada saya, sampai saya menemukan ibu yuliana dan memberi saya jumlah pinjaman Rp 1,3 miliar, saya hanya melakukan pembayaran untuk asuransi pinjaman saya dan biaya transfer sebelum pinjaman saya ditransfer ke akun saya, bagi mereka yang mencari pinjaman harus berhati-hatilah karena 75% pinjaman online palsu, bagi mereka yang mencari pinjaman harus menghubungi Anthony Yulinana Pemberi Pinjaman adalah 100% pemberi pinjaman pinjaman online yang sah,
    anthony.yulianalenders@gmail.com
    whatsapp +13234026088

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, saya JERRY ANDI sangat senang karena saya mendapat pinjaman kedua dari Anthony Yuliana Lenders dan kali ini saya mendapat pinjaman sejumlah Rp 330 juta setelah saya diminta melakukan pembayaran untuk biaya asuransi pinjaman dan biaya transfer, semua pujian ditujukan kepada ALLAH, saya mendapat pinjaman Rp 330 juta dari Anthony Yuliana Pemberi Pinjaman semoga ALLAH memberkati mereka semua, saran saya kepada mereka yang mencari pinjaman di situs ini bahwa mereka harus sangat berhati-hati karena ada banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu , Anthony Yuliana Lenders adalah salah satu pemberi pinjaman pinjaman online terbaik untuk pinjaman 100%, hubungi
    (anthony.yulianalender@gmail.com)
    atau whatsapp +1 (323) 4026088
    kirim email ke saya{jerryandi843@gmail.com}

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum
    Nama saya muhammad abdul
    Dari jakarta selatan indonesia
    email muhammadabdul5151@gmail.com
    nomor telepon +6285574670570
    nomor whatsapp +6285574670570
    Saya berterima kasih kepada ALLAH karena telah mengakhiri penderitaan saya melalui Anthony Yuliana Lenders, untuk beberapa waktu sekarang bisnis saya sedang turun dan saya telah mencari pinjaman besar untuk meningkatkan bisnis saya kembali ke kehidupan, saya telah ditipu berkali-kali semua berjanji pada saya untuk meminjamkan uang tetapi mereka selalu menipu dan berbohong kepada saya, sampai saya menemukan ibu yuliana dan memberi saya jumlah pinjaman sebesar Rp 1,3 miliar, saya hanya melakukan pembayaran untuk asuransi pinjaman saya dan biaya transfer sebelum pinjaman saya ditransfer ke akun saya, bagi mereka yang mencari pinjaman harus berhati-hatilah karena 75% pinjaman online palsu, bagi mereka yang mencari pinjaman harus menghubungi Anthony Yulinana Pemberi Pinjaman adalah 100% pemberi pinjaman pinjaman online yang sah,
    anthony.yulianalenders@gmail.com
    whatsapp +13234026088

    ReplyDelete
  5. Halo, saya Ny. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang swasta, apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? pinjaman untuk membangun bisnis baru, untuk memenuhi tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Saya memberikan pinjaman kepada perusahaan lokal, internasional dan juga dengan tingkat bunga yang sangat rendah 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum
    Nama saya Kemala Jayachandra
    Dari Jakarta selatan Indonesia
    e-mail: kemalajayachandra438@gmail.com
    Saya berterima kasih kepada ALLAH untuk membuat kesedihan saya berakhir melalui RYAN CEANIC LOAN FIRM untuk beberapa waktu sekarang perdagangan saya telah turun dan saya telah mencari pinjaman besar untuk meningkatkan perdagangan saya kembali, saya telah ditipu berkali-kali semua janji saya pada pinjaman tetapi mereka selalu menipu dan berbohong kepada saya, jadi saya bertemu RYAN CEANIC dan memberi saya pinjaman Rp. 1 milyar (Rp1.000.000.000), saya hanya melakukan pembayaran untuk asuransi pinjaman dan biaya transfer sebelum pinjaman saya ditransfer ke akun saya, mereka yang mencari pinjaman harus berhati-hati karena 75% dari pinjaman online itu palsu, mereka yang mencari pinjaman harus menghubungi RYAN CEANIC LOAN FIRM adalah 100% peminjam pinjaman online,
    E-mail: ryanceanicloanfm@protonmail.ch
    Whatsapps: +4915772501298

    ReplyDelete
  7. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum wr.wb




    Kami di Arab Credit Group telah luar biasa ketika datang untuk membantu orang-orang dalam masalah keuanganan mereka dengan utang yang tak terhitung jumlahnya untuk membayar, tugas kami adalah untuk membantu Anda dengan pinjaman untuk menyelesaikan semua masalah keuangan Anda, dan menjadi keuangan yang stabil lagi. platform pembayaran kami sederhana, kami menyediakan Anda dengan suku bunga terendah 2% pinjaman Anda dapat menemukan, Arab Credit Group adalah Perusahaan pinjaman yang dimiliki oleh Keluarga Arab kami, kami telah memutuskan untuk membantu saudara-saudari kami untuk menjadi kuat secara finansial seperti yang diperintahkan Tuhan. kami di sini untuk memberi Anda bantuan untuk sukses dalam hidup.

    Hubungi kami dengan.
    Perusahaan: Arab Credit Group
    Email: Arabcreditgroup@gmail.com
    Pin BBM: {E39B5EE5}  

    ReplyDelete
  10. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

    Contact Details:

    e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
    WhatsApp:::+6282274045059
    Company::Iskandar Lenders"""""
    Loan Amount:::Rp.700juta
    Name:::::Angga Annisa
    Country::::Indonesia
    Occupation:Trader
    Year:April,2020

    Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
    Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

    ReplyDelete
  11. Keajaiban tidak akan pernah berakhir, saya berdoa untuk allah untuk memberkati Nyonya Esther Patrick, saya kehilangan Ewita warga negara Indonesia, saya tinggal di JL.kutisari selatan geng ekonomi No. 13-G, Indonesia. Ibu saya mengatakan kepada saya bahwa dia akan melalui internet dan datang ke publikasi Nyonya Esther Patrick, mengatakan bahwa fasilitas kredit telah memberinya pinjaman kepada masyarakat umum dengan suku bunga sangat rendah 2% persen, Anda dapat menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com].

    Jadi, saya memberi tahu teman saya tentang pandangan meminjam dari Nyonya Esther Patrick, dan dia mengatakan dia tidak akan memberi tahu saya bahwa saya tidak meminjam dari Nyonya Esther Patrick, tetapi saya perlu meminjamkan sejumlah kecil untuk memeriksa apakah perusahaannya adalah perusahaan.

    Jadi, saya bertindak atas sarannya dan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com] yang diposkan oleh ibu saya, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200.000.000. Nyonya Esther Patrick menanggapi saya dan mengirimi saya semua syarat dan ketentuan perusahaannya yang saya baca dan saya menyetujui persyaratannya.Setelah persetujuan permohonan pinjaman, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa jumlah Rp200.000.000 dikreditkan ke rekening bank saya dari perusahaan Nyonya Esther Patrick.

    Saya sangat senang dan berbagi kabar baik dengan ibu saya dan teman saya yang menyarankan saya untuk terus maju.Ia menyelesaikan pembayaran kembali pinjaman tersebut pada 07 Juli 2018, dan saya meminta sejumlah Rp550.000.000 yang juga saya terima di rekening bank saya setelah prosedur itu dilakukan.

    Jadi, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi tahu siapa saja yang mencari pemberi pinjaman pribadi di Internet yang pasti akan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui e-mail {ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM}Anda dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan bantuan atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman.Ini email saya: [ewitayuda1@gmail.com]Terima kasih, pengikut saya

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...