Wednesday, May 30, 2012

Tawakkal



Bahang imtihan semakin panas. Kitab kuliah masih tersusun rapi di atas rak, belum terusik. Muqarrar yang diambil semakin bertambah. Al-Quran yang sudah dihafal baru setengah juzuk. Tapi masih ingat tak ingat. Tawakkal sajalah, Insyaalah boleh. Tapi beginikah cara tawakkal yang sebenar? Realitinya, inilah kebiasaan yang berlaku apabila tiba musim imtihan.

Semua ini berlaku kerana sikap kita yang kurang mengkaji bagi setiap maklumat dan ilmu yang diperolehi. Tawakkal ialah menyerahkan segala urusan kepadanya, bergantung kepada dia dalam semua keadaan. Berlepas diri daripada daya dan upaya sendiri dan bergantung kepada daya dan kekuatannya tanpa mengabaikan usaha.

Suatu peristiwa mengenai seorang lelaki, telah datang berjumpa Rasulullah SAW. Dalam keadaan menunggang kuda. Lelaki tadi bertanya: " Wahai rasulullah! Adakah aku perlu biarkan untaku dilepaskan begitu sahaja dan aku bertawakkal? " jawab baginda SAW. : " Ikatkanlah ia dan bertawakkallah"[1] .

Sesungguhnya tawakkal merupakan suatu amalan terpuji. Ia menjadi salah satu punca kasihnya Allah kepada seseorang yang mempunyai sifat ini. Berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud :

“Sesungguhnya Allah menyukai mereka yang bertawakkal” - Surah Ali Imran :159

 Tawakkal juga merupakan amalan yang dituntut berdasarkan kepada firman Allah yang bermaksud :

“Dan sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya” - Surah At-Talaq : 3

Ayat di atas membawa maksud bahawa Allah SWT menjauhkan mereka yang bertawakkkal daripada sebarang perkara yang menyusahkan.
Ketahuilah, sesungguhnya rukun tawakkal ada tiga;

1- Tauhid
2- Kelakuan hati
3- Perbuatan

Maksud rukun tawakkal yang pertama ialah percaya (i`tiqad) dengan yakin bahawa tiada yang berkuasa mewujudkan sesuatu melainkan Allah SWT sahaja, tiada yang sekutu dengannya.

Maksud rukun yang kedua ialah meletakkan kepercayaan sepenuh hati terhadap Allah SWT. Maka hati perlu teguh dalam menyerahkan segala urusan pekerjaan kepadanya dan tidak berpaling ke arah lain selain daripada Allah SWT. 

Contohnya seorang lelaki mewakilkan seorang peguam untuk menjawab pendakwaan ke atasnya di hadapan hakim, dan peguam tersebut hebat dalam perundangan serta kebolehannya yang tidak dapat ditandingi. Maka lelaki yang mewakilkan itu hanya duduk di rumah, hatinya senang lenang tanpa memikirkan dakwaan tersebut. Dia tidak meminta bantuan selain dari peguam tadi. Ini kerana dia yakin peguamnya itu akan dapat menafikan dakwaan terhadapnya. Begitu jugalah seperti mana konsep kita bertawakkal kepada Allah SWT. Maka ingatlah bahawa Allah SWT sangat kasihkan hamba-Nya, Maha Berkuasa dan Maha Kaya bagi menjamin rezeki hamba-Nya.

Maksud rukun yang ketiga ialah perbuatan (usaha/gerak kerja). Sesungguhnya orang yang bodoh menyangka bahawa tawakkal itu dengan tidak berusaha. Mereka tidak berusaha mengulang kaji pelajaran untuk menghadapi peperiksaan, sebaliknya hanya menyerah diri bulat-bulat. Seolah-olah sengaja menyerah diri pada kegagalan yang memedihkan.

Perkara ini adalah bercanggah, sedangkan ia disuruh oleh syara`. Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud :

“Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakan, dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya” - Al-baqarah : 286

Sebahagian ulama tasawwuf seperti Imam Al-Ghazali dan Ibnu Ajibah berpendapat bahawa tawakkal ada tiga martabat;

          i - Tawakkal yang paling rendah ialah kamu bersama Allah seperti pewakil dengan penerima wakil yang bersikap halus lagi berlemah lembut.

          ii - Tawakkal yang sederhana ialah seperti kanak-kanak bersama ibunya. Dia tidak bergantung dalam semua urusannya kepada yang lain kecuali ibunya.

          iii - Tawakkal yang paling tinggi ialah seperti pesakit yang berada di hadapan doktor.

Secara kesimpulannya ialah, kita dapat memahami bahawa tawakkal mestilah yakin dan berserah diri kepada Allah dengan sepenuh hati tanpa ragu-ragu, dan sekaligus tidak mengabaikan usaha. Dan tingginya tawakkkal sesorang bergantung setinggi mana keyakinannya kepada Allah SWT. Pujangga arab ada berkata ``siapa yang berusaha bersungguh, dia akan berjaya`` .

Disediakan Oleh :

Mohammad Ainuddin bin Mohd Ishak
Fakulti Syariah dan Undang-undang
Jabatan Syariah Islamiah
Universiti Al-Azhar, Kaherah

Rujukan :
1- Syeikh Abdul Qadir Isa Rahimahullah, Haqa`iq Tasawuf, terjemahan Mustafa Hussain At-Taib.
2- Syeikh abdul Qadir bin Abd Muttalib Al-Indunisi Al-Mandili, Penawar Bagi Hati, olah bahasa Muhammad Mujahid bin Ir Mohamad Fadzil.

** artikel ini telah disemak oleh anggota Felo MANHAL PMRAM 2012



[1] Diriwayatkan oleh Ibnu Hibban daripada Umar bin Umayyah Ad-Dhamari. Dan juga diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah

Sumber : manhal.pmram

3 comments:

  1. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  2. "wa-Alaikumussalam wa-Rahmatullah,"
                                   CERITA KEHIDUPAN BENAR

    Saya terkenal sebagai Mikhail Irfan Aqil seorang bapa, suami, saudara lelaki dan rakan saya dari (Putrajaya) Malaysia dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan dan tidak ada yang dapat meminjam wang saya untuk menyelesaikan projek perniagaan saya bermula beberapa bulan lalu . Saya telah ditipu oleh beberapa agen palsu yang mendakwa mereka dapat membekalkan saya dengan bahan mentah untuk pengeluaran

    Saya menjadi fraustrasi dan jika tidak untuk isteri saya, saya akan melakukan perbuatan bunuh diri kerana kesakitan itu terlalu banyak dan semua harapan hilang yang membuat saya mula hidup dari awal lagi dan ia tidak mudah sehingga saya bertemu ONE BILION RISING FUND sebuah syarikat pinjaman

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman selepas saya menghubungi penguji syarikat yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak takut bahawa syarikat itu akan meminjamkan wang saya selagi saya boleh memberikan mereka requiremet yang merupakan beberapa maklumat peribadi dan saya lakukan jadi selepas saya melalui semua proses yang mereka meminjamkan wang mereka kemudian memberitahu saya bahawa saya telah dijumpai layak untuk pinjaman dan diminta untuk menunggu dan kejutan saya geatest saya mendapat dikreditkan dan ini membuat hidup saya lebih baik hidup dan dan sangat berterima kasih kepada Allah, Isteri saya dan kepada

    ONE BILLION RISING FUND
    GMAIL "" "" "onebillionrisingfund@gmail.com

                          UNTUK MENGHUBUNGI AKU
    Mikhail Irfan Aqil
    mikhailirfanaqil@gmail.com
    IG :: Mikhail Irfan
    RM::100.000.00
    TEL::+60142260128

    ReplyDelete
  3. BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA
    Saya Abdullah Nofia yang tinggal di Papua, saya di sini untuk memberi kesaksian seorang Lender Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditipu 3 kali berbeda di Internet oleh beberapa pemberi pinjaman yang tidak lain adalah palsu,
    Mereka semua berjanji untuk memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak kepada mereka sebagai biaya yang tidak menghasilkan apa-apa dan sebesar tidak ada hasil positif. saya kehilangan uang hasil kerja keras saya dan itu sangat membuat frustrasi.

    Suatu hari ketika menelusuri internet saya menemukan kesaksian seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya dikaitkan dengan perusahaan pinjaman yang sah, ONE BILLION RISING FUND  dan di mana dia akhirnya mendapatkan pinjamannya, saya memutuskan untuk menghubungi dia dan menjelaskan tekanan keuangan saya. kepadanya dan jika dia bisa membantu saya untuk berbicara dengan perusahaan,

     Saya kemudian menceritakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya ditipu oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda yang tidak melakukan apa pun selain merampok uang saya. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui surat dan semua yang mereka katakan kepada saya adalah untuk tidak menangis lagi karena saya akan mendapatkan pinjaman saya di perusahaan mereka dan saya juga telah membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya mengisi formulir permohonan pinjaman dan melanjutkan dengan semua yang diperlukan dari saya dan saya terkejut, saya diberi pinjaman sebesar Rp 200 juta oleh perusahaan besar ini, ONE BILLION RISING FUND, semua berkat JAMES (direktur transfer), seorang yang takut akan Tuhan. pria dan mentor dan di sini saya hari ini bahagia karena perusahaan ini telah memberi saya pinjaman jadi saya bersumpah pada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi tentang pekerjaan baik mereka dalam hidup saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya.
     Jika Anda mencari cara mendapatkan pinjaman, silakan hubungi

    NAMA ::ONE BILLION RISING FUNDGmail ::: onebillionrisingfund@gmail.com

                                              HUBUNGI SAYA

    Namaku ::::::::: Abdullah Nofia
    Gmail::::::::::::::abdullahnofia@gmail.com
    Instagram::::::::Abdullah_Nofia
    Facebook:::::::::Abdullah Nofia

    Bijaksanalah saat Anda mencari pinjaman online

    semoga harimu menyenangkan

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...