Sunday, June 29, 2014

TAFAQQUH AN-NISA' KEMBALI LAGI...

KELAS TAFAQQUH ANN-NISA' KPIPM KEMBALI LAGI!!

KAHERAH, 25 JUN 2014 - Biro Pelajaran dan Ilmiah Hewi Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2014 telah menyambung kembali Kelas Tafaqquh An-Nisa' setelah dihentikan seketika kerana memberi laluan kepada imtihan fasa 2. Pada kali ini, Biro Pelajaran dan Ilmiah Hewi KPIPM 2014 telah meneruskan pembentangan kitab " Kaifa Nastaqbil Ramadan" yang telah dibentangkan oleh Ustazah Syariza Binti Ayub, Ketua Biro Pelajaran dan Ilmiah Hewi KPIPM sesi 2014. Kitab ini dipilih adalah  kerana bulan yang mulia bulan Ramadan yang bakal menjelma dan sebagai persediaan kepada mahasiswi mesir supaya lebih memahami serba sedikit erti sebenar Ramadan.

قال النبي صلى الله عليه وسلم : من صام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنب- رواه البخاري ومسلم

Nabi Muhammad saw telah bersabda

Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan ihtisab ( mengharapkan reda dan ganjaran Allah ) akan diampunkan dosa-dosanya yang lalu."

Riwayat Al-Bukhari dan Muslim


Kesimpulan yang boleh diambil daripada kitab " Kaifa Nastaqbil Ramadan " ini adalah:

Bulan Ramadan bulan yang paling dimuliakan oleh Allah kerana :

·         Difardukan puasa
·         Diturunkan Al-quran
·         Terdapat satu malam yang lebih baik dari seribu bulan iaitu Malam Lailatul Qadr
·         Digandakan pahala satu kefarduan bersamaan  70 kali ganda pahala kefarduan dan pahala amalan sunat bersamaan pahala amalan fardu.


Semoga kita mahasiswa dan mahasiswi tergolong di antara golongan yang menghidupkan bulan Ramadan dengan penuh kesungguhan dan keimanan. Moga-moga kita mencapai tahap ketakwaan yang sebenarnya disisi Allah subhanahu wataala.


BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN
#satufikrahsatuamal


No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...