Wednesday, March 10, 2010

Etika Bait Muslim dan Hisbah KPIPM


ETIKA UMUM BAIT MUSLIM KPIPM

1. Panduan Umum

(i) Semua maklumat dan biodata pemohon adalah rahsia dan tidak boleh di dedahkan kepada khalayak umum.
(ii) Pemohon berhak menerima dan menolak calon yang dikemukakan oleh UBM.UBM tidak memaksa pemohon menerima calon tersebut.
(iii) Pemohon perlu mematuhi syariat dan syarat UBM sewaktu berhubung dengan pasangan sebelum berkahwin.
(iv) Pemohon tidak boleh mendedahkan kelemahan dan keaiban pasangan sekiranya menolak calon yang dikemukakan oleh UBM.

2. Syarat Permohonan

(i) Pemohon diwajibkan mengisi borang yang disediakan oleh UBM dengan lengkap, tepat dan tidak memalsukan sebarang maklumat di dalam borang tersebut.
(ii) Pengerusi dan Timbalan akan menyimpan data pemohon.
(iii) Pengerusi dan Timbalan akan menguruskan permohonan tersebut dan sedaya upaya mencari calon yang sesuai sebagaimana kriteria yang dikemukakan pemohon.
(iv) Sekiranya pemohon bersetuju dengan calon yang dikemukakan atau dicadangkan oleh UBM begitu juga calon bersetuju dengan peribadi pemohon tersebut maka majlis ta’aruf akan diadakan oleh UBM.

3. Majlis Ta’aruf

(i) Umum

- Bertepatan dengan syara’ dan menyebabkan berlakunya fitnah.
- Tiada halangan atau gangguan daripada Pengerusi atau wakil untuk mendengar butir bicara pasangan.
- Majlis Ta’aruf hendaklah disertai oleh Pengerusi dan isterinya.
- Pengerusi UBM boleh mewakilkan pasangan berkahwin yang lain untuk menggantikan beliau.
- Pengerusi atau pasangan suami isteri yang diwakilkan akan menerangkan peraturan dan adab semasa perjalanan majlis ta’aruf.

(ii) Situasi dan lokasi

- Mana-mana rumah pasangan yang telah berkahwin.
- Tidak berhijab dan bertirai. (mengikut keperluan)
- Pasangan duduk berhadapan secara jelas dan terang melihat bahagian-bahagian yang dibenarkan syara’.
- Pengerusi atau wakil tidak boleh meninggalkan majlis ta’aruf dan wajib menghadiri dari awal sehingga akhir majlis.

(iii) Isi Perbincangan

- Pengerusi atau wakil akan menerangkan matlamat isi perbincangan secara umum sebelum majlis ta’aruf dimulakan.
- Pengerusi UBM atau wakil akan menyerahkan perbincangan kepada pasangan.
- Pengarah atau wakil berhak mengemukakan idea apabila pasangan kehilangan idea untuk berbincang.
- Pengerusi atau wakil berhak menegur pasangan sekiranya perbincangan terkeluar daripada objektif majlis ta’aruf.
- Penetapan tempoh membuat keputusan dan cara pemberitahuan kepada keluarga pasangan dibuat atas persetujuan bersama.
- Pasangan tidak boleh mendedahkan kelemahan dan keaiban pasangan kepada pihak luar.

4. Perhubungan Dalam Tempoh Pertunangan.

(i) Pasangan tidak boleh mengadakan pertemuan melainkan turut sama dihadiri oleh pasangan yang telah berkahwin.
(ii) Pihak UBM berhak mengarahkan pasangan untuk menghadiri program yang dianjurkan.
(iii) Pasangan dilarang melakukan perkara yang melanggar syariat (hubungan bukan mahram) sepanjang tempoh pertunangan.

5. Perkahwinan.

(i) Pasangan dikehendaki melapor tarikh perkahwinan kepada UBM (jika perlu).
(ii) Urusan perkahwinan adalah ditangan pasangan.
(iii) Pihak UBM tidak akan mencampuri urusan perkahwinan kecuali apabila diminta nasihat.
(iv) Dalam kes perkahwinan secara beramai-ramai yang dianjurkan oleh UBM,UBM berhak menetukan tarikh majlis perkahwinan dan syarat-syarat majlis tersebut.

6. Kaunseling

(i) Penasihat, pengerusi dan timbalan Pengerusi bertanggungjawab memberi nasihat dan pandangan kepada ahli yang belum berkahwin atau pasangan yang telah berkahwin.
(ii) Pihak UBM tidak bertanggungjawab terhadap sebarang nasihat dan pandangan yang dikemukakan oleh pihak luar.
(iii) Isi kaunseling adalah rahsia dan tidak boleh didedahkan nama-nama pengadu.
(iv) Pihak UBM boleh menceritakan kes-kes yang berlaku kepada khalayak umum tanpa mendedahkan nama,tempat,dan tarikh berlakunya pengaduan.

ETIKA HISBAH BAIT MUSLIM KPIPM

Muqaddimah

Firman Allah SWT bermaksud :

“Kamu wahai umat Muhammad adalah sebaik-baik umat yang diciptakan Allah di muka bumi ini untuk manfaat di kalangan manusia, iaitu, selama mana kamu tetap berpegang pada prinsip al-amr bi al-ma'rûf wa al-nahy 'an al- munkar dan beriman sesungguhnya kepada Allah.....” (Surah Ali-Imran : 110)

lagi Firman Allah SWT bermaksud :

“Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu,wahai orang-orang yang beriman untuk menyampaikan segala amanah Allah atau amanah orang lain kepada yang berhak secara adil, Dan (menyuruh kamu) apabila menentukan suatu keputusan hukum di antara manusia supaya berlaku adil….” (Surah an-Nisa’-58)

Pengertian Hisbah

Al-Iman al-Mawardi dalam kitabnya Al-Ahkamu-Sultaniyyah wal-Wilayatud-Diniyyah yang menyebut HISBAH ialah `Menegakkan yang ma'aruf apabila ianya ditinggalkan secara terang-terangan dan mencegah kemungkaran apabila ianya dilakukan secara terang-terangan pula'

Di Antara Etika Hisbah dan UBM KPIPM

1. UBM bertanggungjawab membanteras kegiatan maksiat yang berlaku di kalangan ahli.
2. UBM bertanggungjawab terhadap permasalahan sosial yang telah berlaku di kalangan ahli khususnya bagi mereka yang ada berurusan dengan pihak Unit Bait Muslim KPIPM.
3. UBM tidak akan menerima maklumat dari sumber yang berbentuk andaian atau sumber yang tidak diketahui puncanya.
4. UBM akan menerima segala aduan tentang permasalahan pasangan dan akan meyiasat secara terperinci sebelum mengambil tindakan.
5. UBM atau wakilnya sahaja mempunyai kuasa untuk bertemu dan mengambil tindakan terhadap pasangan yang melanggar etika dan terbabit dengan masalah ikhtilat dan khalwat atau perkara-perkara yang berkaitan dengannya.
6. UBM berhak menolak permohonan daripada pemohon yang dikenalpasti terlibat dengan ikhtilat atau yang berkaitan denganya.
7. Masalah Ikhtilat ditafsirkan sebagai :
a. Temu janji tanpa dihadiri mahram, UBM atau wakilnya.
b. Melakukan pergaulan yang dilarang syara’ (antara lelaki dan perempuan ajnabi).
c. Segala perhubungan lelaki dan perempuan ajnabi yang tidak syar’e (haram).
d. Dan sebagainya.
8. Khalwat dianggap sebahagian daripada ikhtilat bersunyi-sunyian antara seorang lelaki dengan seorang perempuan ajnabi.

Kesalahan Yang Boleh Diambil Tindakan Oleh Hisbah :

1. Meninggalkan kefarduan ALLAH.
a. Tinggal solat tanpa uzur syar'e.
b. dan kefarduan-kefarduan yang lain.
2. Tidak menjaga hubungan baik sesama mahasiswa/wi (mengganggu gugat PMRAM / KPIPM).
3. Mendengar / menonton filem (cd) yg tidak senonoh.
4. Ikhtilat / khalwat
a. Telefon
b. Chatting
c. Mengadakan hubungan diantara lelaki dan perempuan ajnabi secara tidak syar'ie (haram).
d. Perhubungan bebas dengan orang Arab.
5. Keluar / bersiar-siar di waktu malam tanpa musyrif.
6. Memakai pakaian yang tidak senonoh keluar dari rumah atau tidak cukup syarat menutup aurat seorang muslimah, atau bertabarruj, kurang beradab seperti memakai pakaian berlengan pendek atau memakai seluar menampakkan bentuk tubuh.
7. Menaiki teksi seorang diri tanpa berteman.(khusus kepada siswi)

Tindakan ( سـد الذرائع )

1. Kenal Pasti
2. Pantauan
3. Kaunseling
4. Ta'zir : (asal pada lugahah : menegah / menahan)

الوقاية خير من العلاج
عند الشافعى : التعزير عقوبة غير مقدر شرعاً وهو مفوض لرأى الإمام وإحتهاده من حيث الجنس والقدر لإختلافه بإختلاف الناس وظروفهم .
الأفعال التى يعزر عنها : الأصل فى التعزير أن يكون فى كل معصية لا حد فيها ولا كفارة.



ما هى المعصية ؟
إتفق الفقهاء على أن ترك الواجب وفعل المحرم معصية فيها التعزير، إذا ترك الإنسان ما يجب عليه أن يفعله وإرتكب ما هو محرم عليه، فإنه بذلك يكون قد إرتكب معصية تستوجب التعزير إذا لم تكن هناك عقوبة مقدرة .

Diantara hukuman ta’zir yang layak mengikut pertimbangan pihak berkuasa Hisbah KPIPM adalah seperti berikut :-

1. Mengenakan Denda

a. Pindahkan tempat tinggal (rumah).
b. Mencela kelakuan yang dilakukan berterusan.
c. Memulau.
d. Melaporkan perkara tersebut kepada keluarga di Malaysia.
e. Tindakan terakhir supaya dipulangkan ke Malaysia.

2. Mengahwinkan (bagi mereka yang terlibat dalam ikhtilat dan khalwat sekaligus)

Disediakan oleh :
Unit Bait Muslim dan Hisbah
Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir
2009/2010

2 comments:

  1. BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA
    Saya Abdullah Nofia yang tinggal di Papua, saya di sini untuk memberi kesaksian seorang Lender Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditipu 3 kali berbeda di Internet oleh beberapa pemberi pinjaman yang tidak lain adalah palsu,
    Mereka semua berjanji untuk memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak kepada mereka sebagai biaya yang tidak menghasilkan apa-apa dan sebesar tidak ada hasil positif. saya kehilangan uang hasil kerja keras saya dan itu sangat membuat frustrasi.

    Suatu hari ketika menelusuri internet saya menemukan kesaksian seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya dikaitkan dengan perusahaan pinjaman yang sah, ONE BILLION RISING FUND  dan di mana dia akhirnya mendapatkan pinjamannya, saya memutuskan untuk menghubungi dia dan menjelaskan tekanan keuangan saya. kepadanya dan jika dia bisa membantu saya untuk berbicara dengan perusahaan,

     Saya kemudian menceritakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya ditipu oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda yang tidak melakukan apa pun selain merampok uang saya. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui surat dan semua yang mereka katakan kepada saya adalah untuk tidak menangis lagi karena saya akan mendapatkan pinjaman saya di perusahaan mereka dan saya juga telah membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya mengisi formulir permohonan pinjaman dan melanjutkan dengan semua yang diperlukan dari saya dan saya terkejut, saya diberi pinjaman sebesar Rp 200 juta oleh perusahaan besar ini, ONE BILLION RISING FUND, semua berkat JAMES (direktur transfer), seorang yang takut akan Tuhan. pria dan mentor dan di sini saya hari ini bahagia karena perusahaan ini telah memberi saya pinjaman jadi saya bersumpah pada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi tentang pekerjaan baik mereka dalam hidup saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya.
     Jika Anda mencari cara mendapatkan pinjaman, silakan hubungi

    NAMA ::ONE BILLION RISING FUNDGmail ::: onebillionrisingfund@gmail.com

                                              HUBUNGI SAYA

    Namaku ::::::::: Abdullah Nofia
    Gmail::::::::::::::abdullahnofia@gmail.com
    Instagram::::::::Abdullah_Nofia
    Facebook:::::::::Abdullah Nofia

    Bijaksanalah saat Anda mencari pinjaman online

    semoga harimu menyenangkan

    ReplyDelete
  2. Hari baik untuk semua warga negara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya Ny. Nurliana Novi, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh Asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah benar-benar mendukung saya melalui ibu, Nyonya Elina yang baik
    Setelah beberapa periode mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus-menerus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman pinjaman yang berbeda.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Elina, yang adalah pemilik perusahaan pemberi pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari Ny. Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ny. Elina.

    Saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua pengaturan dibuat pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga memiliki tim ahli di sana yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah mengalami kebangkrutan lagi dalam hidup Anda.

    Semoga ALLAH memberkati Bunda Elina karena membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman, silakan hubungi Mrs. Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda
    Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran di sana kepada ibu ,, harap berhati-hati terhadap orang-orang ini, oke

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut via email saya: nurliananovi96@gmail.com

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...