Friday, March 26, 2010

Masjid al Aqsa Terapung Di Awangan


sumber : http://map2street.blogspot.com (Mini Pavilion PMRAM)

Laporan Palestin: Masjid Al-Aqsa tergantung di awangan

Sebuah laporan yang disediakan oleh Hal-Ehwal Luar Palestin telah dibentangkan dalam perjumpaan awal(persediaan) bagi peringkat Menteri-menteri luar Arab semalam di bandar Sirt, Libya sebelum berlangsung Persidangan Kemuncak Negara-negara Arab pada esok hari, 27-03-2010 di Sirt, Libya.

Laporan tersebut memperincikan tentang penggalian Israel di bawah Masjid Al-Aqsa serta perancangan Israel bagi meyahudikan bandar Al-Quds.

Rentetan beberapa kajian khusus yang telah dibuat menjelaskan bahawa Masjid Al-Aqsa seolah-olah tergantung di awangan jika binaan asas itu menjadi reput kesan penggalian yang dilakukan Israel. Tambahan pula, wujud terowong-terowong bawah tanah di bawah Al-Aqsa sehingga menemui di bawah bandar kecil Silwan yang terletak berdekatan tembok di sebelah barat Masjid al-Aqsa.

Berikutan itu, kejadian runtuh pasti berlaku di jalan-jalan utama yang meliputi kawasan penggalian.

Menurut laporan itu, bahawa pendedahan terbaru mengenai terowong bawah tanah yang baru dibina bersambungan dari kawasan El-Magharibah ke Ain Silwan sekaligus mengikat bandar Silwan Palestin dengan tembok buraq. Maka, penyambungan terowong bawah tanah dari bawah bandar Ain Silwan turut bersambungan dengan terowong bawah tanah yang lain sehingga merangkumi sekeliling bandar Al-Quds. Jelas laporan itu,usaha Israel adalah untuk menguasai bandar Al-Quds kerana mendakwa ia adalah bandar Nabi Daud A.S.

Selain itu dijelaskan, bahawa kumpulan-kumpulan Yahudi telah menguasai hampir 70 hartanah di bandar Al-Quds, di antaranya rumah-rumah dan tanah-tanah.

Berhubung dengan penjelasan tersebut, Israel telah melakukan penggalian terbaru dalam beberapa minggu yang lalu berhampiran pintu El-Magharibah. Tujuan usaha giat itu adalah untuk membina sebuah kawasan yang luas bagi letak kereta, trak-trak dan bas-bas.

Demikian itu, Israel juga sedang berusaha bagi membina hotel-hotel dan taman-taman di bawah pintu El-Magharibah sehingga mencapai tembok Al-Quds. Tidak lain adalah untuk mengubah kawasan tersebut menjadi tempat perkumpulan Yahudi yang terbesar. Kesan usaha tersebut, jumlah penduduk Israel akan meningkat lebih tinggi berbanding jumlah penduduk Arab Palestin yang sedia ada. Sumber 26/03/2010, suratkhabar Shourouk(Mesir)

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...