Tuesday, March 23, 2010

Sifat Seorang Muslim

Oleh :
Ustazah Suriaty Nayan
Tahun 4, Kuliah Syariah,
al Azhar, Iskandariah
telantiputri.blogspot.com



Dalam kitab Risalah Ta'lim karangan Al-Imam As-Syahid Hassan Al-Banna telah digarispandukan tentang 10 sifat baik yang perlu ada dalam membentuk diri ke arah yang lebih positif. 10 sifat ini merupakan nadi penggerak para daei dalam meneruskan usaha untuk menegakkan kalimah tauhid di atas muka bumi ini. Point-point penting ini terdapat di dalam rukun yang ketiga iaitu rukun AMAL. Sebagai manusia biasa yang serba-serbinya kurang, kita harus berusaha supaya sifat-sifat positif ini mesra dengan jiwa dan jasad kita.

Mari kita koreksi diri, adakah 10 sifat ini kita miliki. Jika tidak, usahakan dari sekarang agar anggota badan kita mula terbit rasa cinta untuk berubah ke arah yang lebih baik.

-KUAT TUBUH BADAN

Allah lebih menyayangi muslim yang kuat dari yang lemah. Tubuh badan yang kuat, antara faktor keberjayaan sesuatu dakwah. Usahakan sesuatu agar rohani dan jasmani kita kuat. Carilah punca dan cuba rawat secepat mungkin andai kita diserang penyakit. Seteruk-teruk sakit zahir...lebih teruk sakit batin.

-AMPUH BUDI PEKERTI

Budi bahasa budaya kita. Muslim harus punya akhlak yang kukuh. Jika akhlak luntur tiada siapa yang akan pandang kita. Contohi akhlak Rasulullah SAW. Sentiasa bercakap benar dan berani menyatakan kebenaran walaupun di hadapan penguasa yang zalim. Jangan ketawa berdekah-dekah, menepati janji, lemah-lembut, selalu memaafkan,tunaikan hak-hak manusia dengan sempurna, sentiasa senyum dan bermanis muka, kurangkan marah dan banyak lagi sifat-sifat baik yang telah diajar oelh Rasulullah SAW.

-TAJAM DAN BERPENDIDIKAN FIKIRANNYA

Cuba untuk menambah ilmu setiap hari. Samada dari sudut pembacaan ataupun pengalaman.

-MAMPU BEKERJA DAN BERUSAHA

Bukan menjadi muslim yang banyak meminta. Islam melarang sifat malas dan lemah. Usahakanlah apa juga pekerjaan yang halal untuk menyara keluarga kita. Jangan benarkan makanan yang masuk ke dalam mulut keluarga kita itu dari sumber yang syubhah dan haram. Mendidik hati untuk qanaah(berpada-pada). Infaqkan harta ke jalan yang halal.

-SEJAHTERA AQIDAH

Punyai kefahaman yang jelas tentang Islam.

-SOHEH IBADAH

Tunaikan perintah Allah dengan betul. Perelokkan bacaan Quran dan tadabbur. Al-Quran dan As-Sunnah jangan diambil separuh-separuh. Hadirkan niat di dalam setiap amalan. Sebolehnya jagalah sunnah, perbanyakkan membaca buku tentang penyucian jiwa. sentiasa bermuhasabah dan solat di awal waktu.

-MUJAHADAH DIRI

Menahan diri dari melakukan segala sesuatu yang haram. Kekangkan nafsumu dengan banyak ingatkan Allah. Jihad melawan musuh sama tahapnya dengan jihad untuk melawan hawa nafsu yang buas. Jika tidak, masakan Rasulullah SAW berkata kepada seluruh sahabat setelah selesai berperang agar nafsu-nafsu semua dilawan.

-MENJAGA WAKTU

Muslim sejati, muslim yang menjaga waktunya. Waktu adalah kehidupan. Lazimilah taubat dan istighfar, zikir dan sentiasa membaca Al-Quran. Tepati janji.

-BERSISTEMATIK DALAM URUSAN

Bersih dalam setiap perkara samada tempat tinggal ataupun tubuh badan. Usaha untuk amalkan apa yang termampu dalam kehidupan.

-BERMANFAAT KEPADA ORANG LAIN

Usaha agar diri menjadi mata rantai perjuangan Rasulullah SAW. Usaha untuk menyampaikan ilmu walaupun sepatah perkataan.

No comments:

Post a Comment

Gambar Kenangan

Taqwim KPIPM

TV PMRAM