Monday, September 17, 2018

LGBT : KEMBALILAH KEPADA FITRAH

MINDA PIMPINAN
LGBT : KEMBALILAH KEPADA FITRAH

Segala puji dan syukur dipanjatkan ke hadrat illahi, Tuhan yang Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu, dan dengan cahaya petunjukNya mengeluarkan manusia daripada kegelapan kepada cahaya keimanan. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW yang telah bersusah payah membawa risalah agama yang tercinta ini. Tanpa kesungguhan dan kesabaran baginda, sudah tentu kita tidak dapat mengecapi dua nikmat yang terbesar iaitu nikmat iman dan Islam.

Seperti yang kita ketahui, gerakan LGBT (Lesbian, Gay, Biseksual, Transeksual) menuntut hak dan kebebasan bagi mengamalkan gaya hidup pilihan mereka secara sah dan terbuka. Gerakan radikal ini mahu orang ramai lebih 'freethinker' dilahirkan . Justeru itu, mereka tidak lagi teragak-agak untuk mengiklan, memperjuangkan dan menganjurkan programnya secara terbuka.

Sungguhpun mereka tampil dengan prinsip perjuangan ‘‘Human Right”, Islam mempunyai pandangan yang tersendiri mengenai perkara ini. Justeru Islam adalah agama petunjuk daripada Allah SWT yang mencipta manusia. Islam adalah agama fitrah sementara fitrah manusia ialah hidup berpasang-pasangan. Justeru itu, perkahwinan yang sah di sisi Islam hanyalah perkahwinan yang melibatkan lelaki dengan pasangannya perempuan yang bukan mahramnya. Sementara perkahwinan atau hubungan sesama jenis adalah suatu noda yang dilarang oleh Islam ke atas penganutnya kerana ia jelas bertentangan dengan fitrah kejadian atau ciptaan manusia di atas muka bumi.

Firman Allah SWT :

  وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.“( Surah ar-Rum : Ayat 21)

Asas larangan tersebut adalah untuk memelihara fitrah manusia mempertahankan tamadun ummah dari kepincangan sosial dan mala petaka yang bakal menimpa ekoran tercetusnya kemurkaan Allah SWT sebagaimana murkanya Allah SWT ke atas kaum Nabi Luth AS yang mengamalkan gaya hidup homoseksual. Budaya gay dan lesbian adalah budaya songsang yang tidak wajar diperjuangkan dan diamalkan oleh manusia amnya dan umat Islam khasnya. Malah ia sangat bertentangan dengan nilai moral dan fitrah kemanusiaan serta tamadunnya.

Sabda Rasulullah SAW :

تزوجوا الودود الولود فإني مكاثر بكم الأمم القيامة

“Kahwinilah olehmu akan perempuan yang penyayang dan mampu melahirkan anak kerana sesungguhnya aku sangat berbangga dengan ramai umatku di akhirat kelak”. (Riwayat Imam Ahmad )

Kecenderungan mengamalkan kehidupan gay, lesbian dan biseksual ini adalah dari nafsu yang tidak dikawal. Sedang Islam telah menganjurkan umat manusia supaya berkahwin secara normal dan menggariskan kaedah kawalan nafsu bagi mereka yang tidak mampu melakukannya. Seperti sabda Rasulullah SAW dari Ibnu Mas'ud RA yang bermaksud :

“ Wahai anak muda! Barangsiapa yang mampu dan bersedia untuk berkahwin dari kalangan kamu, maka berkahwinlah, sesungguhnya perkahwinan itu membantu menundukkan pandangan, memelihara kemaluan dan barangsiapa yang tidak mampu melakukannya, maka berpuasalah kerana sesungguhnya puasa itu adalah perisai (dirinya agar tidak terjerumus dalam keruntuhan sosial ).”

Kebebasan bukan bermakna manusia bebas melakukan apa sahaja sehingga bertentangan dengan fitrah dan agama. Jikalau seseorang itu tidak beragama sekalipun, akal yang masih dimiliki tidak mungkin membenarkan manusia melakukan apa sahaja di atas tiket kebebasan. Sebaliknya manusia mesti hidup berasaskan peraturan-peraturan tertentu yang mengikat komitmen dirinya agar tidak terbabas dari kebaikan dan kemuliaan.

Secara analoginya seperti memandu kereta. Sungguhpun kereta milik kita yang sah, kita telah membayar ‘road tax’ dan insuransnya, maka atas nama kebebasan, kita bebas untuk memandu laju tanpa menghiraukan peraturan lalu lintas. Ini sangat merbahaya. Awas ! Ini bukan lagi bebas tetapi babas. Ayuh ! Kembalilah kepada kehidupan normal berasaskan petunjuk Allah SWT. Tuhan yang menciptakan manusia. Formula kehidupan Islam sungguh indah dan damai malah membawa kebahagiaan dan ketenangan hidup berlandaskan syariat. 

Disediakan oleh :
Najihah binti Azizuddin
Timbalan Ketua HEWI KPIPM sesi 2017/2018

1 comment:

  1. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...