Saturday, September 15, 2018

LAPORAN ASTAKA KASIH AIDILADHA 2018 (ASTAKA’18)

Kaherah- 19 Mei 2018 hingga 24 Mei 2018, Keluarga Pelajar -pelajar Islam Perak Mesir telah mengadakan satu program bersempena Raya Haji dengan kerjasama Pejabat Atase Pendidikan Negeri Perak. Program tersebut telah diberi nama Astaka Kasih Aidiladha '18 dengan singkatan ASTAKA '18. Program ini dibawah anjuran Keluarga Pelajar -pelajar Islam Perak Mesir dengan bertemakan : "Semai Kecintaan, Inspirasi Perjuangan".
ASTAKA '18 telah bermula pada pagi 8 Zulhijjah 1439 H bersamaan 19 Ogos 2018 (Ahad) dengan Kelas Tafaqquh Fiddin yang mendiskusikan kitab "Is'aadul Bariyyah di Ahkamil Udhiyyah". Daurah Kitab ini membahaskan berkenaan Fiqh Korban sekaligus meningkatkan pengetahuan dan thaqafah sebagai persediaan sebelum menjalani ibadah korban. Pengisian in telah yang disampaikan oleh Yang Dipertua BKPPPM sesi 2017/2018 iaitu Ustaz Muhammad Safwan bin Azzmi. Alhamdulillah, daurah kitab ini berjalan dengan lancar selama dua hari dari 8 dan 9 Zulhijjah 1439 H bersamaan dengan 19 dan 20 Ogos 2018.

Setelah itu, ASTAKA'18 telah mengadakan Pertandingan dan Aktiviti Indoor bagi memeriahkan lagi Hari Raya Aidiladha pada kali ini. Antara Aktiviti Indoor yang telah diadakan disebelah ikhwah adalah Khutbah Bahasa Arab, English Speech, Hafazan Tahlil & Doa Tahlil, Tilawah manakala disebelah akhawat adalah Terjemahan Teks, Tazkirah Spontan, Musang Berjanggut, 1001 dan Guess What??. Aktiviti indoor ini telah berjalan dengan jayanya diadakan pada 9 Zulhijjah bersamaan dengan 20 Ogos 2018 pada jam 1.00 petang, bertempat di Baitul Rahman bagi ikhwah dan Baitul Ridzuan bagi akhawat.

Kemudian, diadakan pula Pembacaan Hadis Musalsal Bi Yaumil 'Eid bersama Syeikh Rifaat Fauzi pada 20 Ogos 2018 bersamaan 9 Zulhijjah 1439 H sejurus selepas solat Maghrib di Dewan Syeikh Idris al-Marbawi, Baitul Ridzuan. Seterusnya, majlis diserikan pula dengan Malam Perutusan Aidiladha 1439 H yang telah disampaikan oleh Ustaz Mohamad Bukhari Ridha bin Mohd Bakri selaku Yang Dipertua KPIPM sesi 2017/2018. Setelah itu, program diteruskan dengan gimik pelancaran ASTAKA'18 serta sedikit tayangan Video Pengenalan ASTAKA '18 dan berakhir dengan jamuan ringan.

Pada 21 Ogos bersamaan dengan 10 Zulhijjah, program diteruskan dengan Solat Hari Raya Aidiladha yang diadakan di Dataran Hayyu Asyir secara berjemaah. Selapas itu, disambung pula dengan Gotong Royong Sembelihan dan Melapah yang telah berlangsung di Baitul Rahman. Aktiviti ini telah bermula jam 8.00 pagi dengan penyembelihan haiwan korban (Unta, Kambing & Khoruf). Keistimewaan pada raya kali ini adalah, penyembelihan kesemua unta adalah dengan menggunakan cara An-Nahr (menusuk pada bahagian leher). Adapun kambing dan khoruf dengan menggunakan cara Az-zabh (memotong pada bahagian leher). Setelah itu, aktiviti diteruskan lagi dengan melapah kulit dan daging, memotong tulang, timbang, agihan, jamuan makan dan gotong royong memasak bagi Rumah Terbuka Aidiladha. Alhamdulillah, aktiviti ini telah berjaya diselesaikan dengan baik hasil bantuan daripada peringkat ikhwah dan akhawat yang telah bertungkus lumus sepanjang seharian bagi menjayakan gotong royong ini.
 
Seterusnya, Pada 22 Ogos 2018 bersamaan dengan 11 Zulhijjah, telah diadakan Rumah Terbuka Aidiladha KPIPM dan Walimatul Urus. Terdapat beberapa aktiviti yang telah dijalankan semasa Rumah Terbuka Aidiladha KPIPM daripada Usrah Al-Muhazzirun. Antara persembahannya adalah Paluan Kompang mengiringi pengantin dan Persembahan Silat.

Di samping itu, ASTAKA '18 telah melaksanakan Pembentangan Kitab Tarbiyatul Aulad yang telah disampaikan oleh Ustaz Mohamad Akmal Aliff bin Saleh pada 23 Ogos 2018 bersamaan dengan 12 Zulhijjah, sejurus selepas Ehya' al- Jum'ah di Dewan Syeikh Sya'rawi, Baitul Rahman.

Pada hari terakhir, 24 Ogos 2018 bersamaan dengan 13 Zulhijjah, telah berlangsung Malam Apresiasi Bait Muslim sejurus selepas solat Maghrib berjemaah bagi memperkenalkan ahli Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir yang sudah mendirikan rumahtangga. Setelah selesai, program diteruskan dengan Majlis Penutupan ASTAKA'18 yang dimulai dengan ucapan peringkat Pengarah ASTAKA’18, Ustaz Muhammad Abrorr bin Mohd Ishak dan disempurnakan oleh YDP KPIPM sesi 2017/2018, Ustaz Mohamad Bukhari Ridha bin Mohd Bakri. Kemudian, majlis diteruskan dengan penyampaian hadiah kepada para pemenang, persembahan lakonan dan Nasyid daripada Usrah Al- Muhazzirun serta diakhiri dengan jamuan ringan.

Besarlah harapan daripada pihak kami, Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2017/2018 agar program sebegini dapat mengeratkan hubungan sillaturrahim dan ukhuwah islamiah di antara semua ahli Perak di bumi Mesir. Segala kerjasama yang baik dari semua peringkat sama ada secara langsung atau tidak lansung kami ucapkan Jazakumullahu Khairan Kathira.

“Semai Kecintaan, Inspirasi Perjuangan”

BERILMU,BERAMAL,IKHLAS
“MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN”

Disediakan oleh :
Setiausaha ASTAKA’18
Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2017/2018













1 comment:

  1. Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...