Saturday, September 29, 2018

CABARAN BERPEGANG DENGAN ISLAM DI AKHIR ZAMAN

MINDA PIMPINAN :
CABARAN BERPEGANG DENGAN ISLAM DI AKHIR ZAMAN

Cabaran yang bertali arus menimpa umat Islam hari ini bukanlah suatu yang baharu, bahkan telah dirasai terlebih dahulu oleh golongan-golongan benar yang ikhlas berpegang dengan Islam sejak zaman para Rasul lagi.

Elemen yang perlu kita tadabbur di sebalik ujian terhadap umat Islam kini adalah bagaimana Allah S.W.T menyifatkan lumrah bagi orang beriman yang kehidupannya tidak pernah sunyi dari mehnah dan tribulasi.

أَحَسِبَ ٱلنَّاسُ أَن يُتۡرَكُوٓاْ أَن يَقُولُوٓاْ ءَامَنَّا وَهُمۡ لَا يُفۡتَنُونَ 

Maksudnya:
"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan: "Kami beriman," sedangkan mereka tidak diuji?" (Al-Ankabut : 2)

PERITNYA CABARAN

Dasawarsa ini, umat Islam berdepan cabaran dan fitnah yang mampu menggugat keimanan secara halus tanpa kita sedar. Fenomena kesangsian dan keraguan terhadap ajaran dan solusi Islam sendiri semakin parah dalam kalangan umat. Lemahnya pegangan serta rapuh berdiri di atas prinsip mengakibatkan umat kini mudah dibuli dengan agenda kelompok-kelompok berkepentingan duniawi.

Rasulullah S.A.W memberi gambaran kepada kita melalui hadis fitan yang diriwayatkan oleh Imam At-Tirmizi:

سيَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ فِيهِمْ عَلَى دِينِهِ كَالْقَابِضِ عَلَى الْجَمْرِ

Maksudnya:
"Akan datang kepada umatku suatu zaman yang penuh dengan kesabaran, di mana orang yang sabar berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api". (Riwayat Imam At-Tirmizi)

Hadis ini menyatakan bahawasanya pada zaman tersebut, golongan yang berpegang teguh dengan Islam diibaratkan seperti menggenggam bara api kerana cabaran yang dihadapkan kepada mereka memerlukan kesabaran yang tinggi.

Hamparan ujian dari segenap penjuru memerlukan umat Islam menggenggam kemas dan erat akan prinsip-prinsip Islam walaupun bakal berhadapan dengan persepsi buruk serta dilihat asing dan pelik oleh masyarakat sekeliling.

Sekali lagi Nabi S.A.W memberi inzar kepada umatnya melalui sebuah hadis yang berbunyi:

سَيَأتِي عَلَى النَّاس سَنَوَات خَدَّاعَات، يُصَدَّق فِيهَا الكَاذِب ويُكَذَّب فِيهَا الصَّادِق، ويُؤْتَمَن فِيهَا الخَائِن ويُخَوَّن فِيهَا الأَمِين، ويَنْطِق فِيهَا الرُّوَيْبِضَة، قِيْلَ: ومَا الرُّوَيْبِضَة؟ قَالَ: الرَّجُل التَّافِه في أمْر العَامَّة

Maksudnya:
“Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh tipu daya. Para pendusta dipercayai sedangkan orang jujur didustai, pengkhianat diberi amanah sedangkan orang yang amanah dikhianati, dan berbicara di zaman itu para Ruwaibidhah.” Ditanyakan, siapakah Ruwaibidhah itu? Rasulullah S.A.W bersabda, “Orang bodoh yang berbicara perkara umum (besar)". (Riwayat Al-Hakim)

Pesanan Nabi S.A.W ini sedikit sebanyak memberi signal kepada kita akan pertembungan hak dan batil yang sentiasa berlaku di sepanjang zaman. Kepincangan ini juga menuntut kita untuk berpegang teguh dengan ajaran Islam yang sebenar yang akhirnya mengakibatkan prinsip yang benar akan didustai sesama umat.

Tidak cukup sekadar itu, Rasulullah S.A.W juga turut mengingatkan kita akan stigma dan penyakit-penyakit jiwa yang akan menular dalam kalangan umat akhir zaman ini.

سَيُصِيْبُ أُمَّتِي دَاءُ اْلأُمَمِ فَقَالُوْا : يَا رَسُوْلَ اللهِ وَمَا دَاءُ اْلأُمَمِ قَالَ : اَلْأَشَروَاْلبَطَرُ وَالتَّكَاثُرُ وَالتَّنَاجُشُ فِي الدُّنْيَا وَالتَّبَاغُضُ وَالتَّحَاسُدُ حَتَّى يَكُوْنَ اْلبَغْىُ

Maksudnya:
"Umatku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat terdahulu". Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?" Nabi S.A.W menjawab, "Penyakit-penyakit itu ialah terlalu banyak seronok, terlalu mewah, menghimpun harta sebanyak mungkin, tipu-menipu dalam merebut harta benda dunia, saling memarahi, hasut menghasut sehingga jadi zalim menzalimi". (Riwayat Al-Hakim)

Jelas sekali senario tercela yang disebut di dalam sabda Nabi S.A.W ini semakin merancak era ini sekaligus meruntuhkan akhlak dan moral umat Islam di samping menyuburkan kembali ragam-ragam jahiliyah terdahulu.

Umat dicandu dan didoktrin sehingga ketagih dengan kempen dan pembawaan barat yang tidak berasaskan pembinaan jati diri apatah lagi bercanggah dengan prinsip Islam yang telah digariskan. Akhirnya, umat semakin celaru identiti sebagai muslim dek kerana semakin jauh dengan Islam.

ANEKA RAGAM JAHILIAH

Tidak dapat dinafikan fenomena-fenomena ini sedikit mengusik pendirian kita sebagai muslim. Allah S.W.T terlebih dahulu menceritakan kepada kita perihal kaum musyrik di dalam surah At-Taubah ayat ke-9.

اشْتَرَوْا بِآيَاتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِهِ ۚ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Maksudnya:
"Mereka menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit (dari faedah-faedah dunia), lalu mereka menghalangi (dirinya dan orang-orang lain) dari agama Allah; sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah kerjakan."

Di dalam ayat lain, ahli kitab juga menunjukkan sikap buruk mereka dengan menghalang manusia menuju agama Islam yang hak.

 قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَها عِوَجاً وَأَنْتُمْ شُهَداءُ وَمَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

Maksudnya:
"Katakanlah wahai Ahli Kitab, mengapa kamu menghalangi orang-orang yang beriman daripada menurut jalan-jalan (agama Islam), kamu hendak menjadikan jalan Allah itu bengkok terpesong, padahal kamu menyaksikan (kebenarannya)? Dan ingatlah, Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." (Ali Imran : 99)

Awas, sikap menukar ayat-ayat Allah yang dilakukan oleh kaum musyrikin ini persis mereka yang menjual prinsip Islam demi meraih keuntungan dunia semata-mata manakala mereka yang berusaha menghalang manusia mengikuti garis-garis Islam adalah petualang yang mewarisi sifat Ahli Kitab.

Cabaran kesesatan tidak pernah berhenti, bahkan silih berganti dengan watak dan imej yang berbeza tetapi pembawaan dan hala tujunya masih sama iaitu memesongkan kita dari Islam yang sebenar.

PEWARIS KERJA DAKWAH PARA RASUL

Tugas meruntuhkan tembok kesesatan  merupakan tugas besar para Rasul dan Nabi dan kita selaku golongan yang menjunjung mereka wajib mewarisi segala yang diperjuangkan tanpa bersikap selektif dan memilih mengikut kepentingan diri dalam berhadapan cabaran membawa risalah ini. Nabi S.A.W pernah berpesan:

أَشَدَّ النَّاسِ بَلَاءً اَلْأَنْبِيَاءُ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ يُبْتَلَى الْعَبْدُ عَلَى حَسَبِ دِيْنِهِ فَإِنْ كَانَ فِي دِيْنِهِ صُلْبًا اشْتَدَّ بَلَاؤُهُ وَإِنْ كَانَ فِي دِيْنِهِ رِقَّةٌ ابْتُلِيَ عَلَى حَسَبِ دِيْنِهِ فَمَا يَبْرَحُ الْبَلَاءُ بِالْعَبْدِ حَتَّى يَتْرُكَهُ يَمْشِي عَلَى الْأَرْضِ وَمَا عَلَيْهِ مِنْ خَطِيْئَةٍ

"Orang yang paling keras ujiannya ialah para Nabi, kemudian kalangan selanjutnya (yang lebih utama) dan selanjutnya. Seorang hamba akan diuji sesuai kadar agamanya (keimanannya). Jika keimanannya kuat maka ujianya pun akan semakin berat. Jika keimanannya lemah maka ia akan diuji sesuai dengan kadar imannya. Tidaklah ujian ini akan diangkat dari seorang hamba hingga Allah membiarkan mereka berjalan di muka bumi dengan tanpa dosa." (Riwayat Ibnu Majah)

DAHSYATNYA PERANG PEMIKIRAN

Sedarlah kita bahawasanya cabaran ini pastinya berdepan dengan usaha dari tangan-tangan jahat yang tidak ingin melihat Islam tersebar dan menyapa seluruh dunia. Maka, bukan sahaja fizikal yang akan dirosakkan, mental umat Islam juga turut terkesan, malah lebih membinasakan.

Ini dibuktikan tatkala selepas era Perang Salib, barat menyimpulkan bahawasanya Islam takkan dapat dikalahkan dengan senjata mahupun secara fizikal, dengan itu wujudnya perangkaan strategi baharu barat yang digelar sebagai Perang Pemikiran (Ghazwatul Fikriyah) yang digagaskan hasil daripada kajian dan pengalaman mereka berhadapan dengan kekuatan umat Islam.

Sungguh, cabaran menghadapi Perang Pemikiran lebih dahsyat berbanding Perang Ketenteraan yang akan menatijahkan bahana kecelaruan fikrah yang menjadi satu bentuk kekufuran halus serta tergadainya ikatan Islam satu per satu. Ini menjadi cabaran kepada kita tatkala berpegang dengan Islam di zaman ini.

SOLUSI ISLAM

Optimis, percaya serta yakin terhadap penyelesaian Islam yang berasaskan Al-Quran dan As-Sunnah adalah ramuan mendepani biah jahiliah moden ini. Asy-Syahid Syed Qutb pernah menyebut:

"Jahiliah adalah apabila manusia cuba menyelesaikan masalah manusia."

Dr Yusuf Al-Qaradhawi juga mengungkapkan:

"Syirik yang paling besar adalah menjadikan selain Allah sebagai penentu kehidupan."

Semoga kita terhindar dari anutan songsang bersifat thaghut ini yang menafikan kesempurnaan aturan Allah S.W.T  iaitu Islam. Allah S.W.T merakamkan di dalam Al-Quran antara simptom dan gejala golongan yang menganut fahaman thaghut ini supaya umat Islam sentiasa waspada, mengambil iktibar seterusnya menetapkan garis sempadan iman yang akhirnya menjadikan seseorang muslim itu istiqamah di atas jalan kebenaran sehingga akhir hayatnya.

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا

Maksudnya:
"Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak berhukum kepada thaghut, padahal mereka telah diperintah mengingkari thaghut itu. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya. (An-Nisa' : 60)

Disediakan oleh:
Mohamad Farhan bin Mohd Ariff
Ketua Biro Tabung Kebajikan, Kesenian dan Riadah KPIPM sesi 2017/2018

3 comments:


  1. Bismillahir Rahmanir Rahmanirahim

    https://keep.line.me/s/FBZtesmFRzXU8lAAY_0gzZCzyGsD1CyHSc8T7p9w7a0

    Salam dan renungan

    Web: almawaddah.info

    Kepada;

    Yang dihormati Para rektor universiti, para akademik dan para mufti.

    Tun, Tan Seri/Datuk Seri/Datin Seri/Datuk/Datin/tuan/puan.

    Perkara: "Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang bertentangan dengan al-Qur'an dan ayat-ayat al-Qur'an yang bertentangan dengan akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah" sebagai kajian dan renungan. Diambil dari web: almawaddah.info

    1. Tidakkah al-Qur'an itu asas agama Islam yang diredai oleh Allah dan Rasul-Nya?

    2. Tidakkah Islam itu rahmatan lil Alamin?

    Terima kasih dan 'afwan.

    Daripada;

    Pencinta al-Qur'an, sebagai asas agama Islam di Malaysia.







    .....

    ReplyDelete
  2. PERUSAHAAN PINJAMAN ALEXANDER GRACE
    ANDA SELAMAT DATANG DI GRACEALEXLOANCOMPANY (GALC)
    Good Day Sir / Madam: Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk membiayai bisnis Anda atau tujuan apa pun? Kami adalah pemberi pinjaman bersertifikat, legal dan internasional, kami menawarkan pinjaman kepada perusahaan-perusahaan Bisnis. Perorangan, perusahaan perusahaan, badan hukum dengan tingkat bunga yang terjangkau 2%. Ini bisa berupa pinjaman jangka pendek atau jangka panjang atau bahkan jika Anda memiliki kredit macet. Kami akan memproses pinjaman Anda segera setelah kami menerima aplikasi Anda. Kami adalah lembaga keuangan independen. Kami memiliki reputasi yang sangat baik selama bertahun-tahun dalam menyediakan berbagai jenis pinjaman kepada ribuan pelanggan kami. Kami menawarkan pinjaman Pendidikan, pinjaman Bisnis, pinjaman rumah, pinjaman pertanian, pinjaman pribadi, pinjaman mobil dengan riwayat kredit baik atau buruk. Jika Anda tertarik dengan penawaran pinjaman kami di atas, Anda disarankan untuk mengisi informasi di bawah ini dan kembali kepada kami untuk lebih jelasnya. Anda dapat menghubungi kami melalui email ini gracealexanderloancompany@gmail.com kami akan merespons Anda segera setelah kami menerima rincian aplikasi pinjaman Anda di bawah ini.

    1) Nama lengkap:
    2) Tanggal lahir:
    3) Jenis Kelamin:
    4) Status perkawinan:
    5) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    6) Durasi Pinjaman:
    7) Negara:
    8) Negara:
    9) Alamat:
    10) Telepon:
    11) Penghasilan bulanan:
    12) Pekerjaan:
    13) Agama:
    14) Sudahkah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya? Jika ya, sebutkan nama perusahaan
    Kontak
    gracealexanderloancompany@gmail.com
    WhatsApp ::: +14077925682 [Hanya Obrolan]
    Nomor Telepon +14077925682 [Hanya Panggilan]
    untuk perhatian segera.
    Buka 24 jam dalam 7 hari seminggu.

    ReplyDelete
  3. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...