Saturday, January 12, 2019

MINDA PIMPINAN | SAHSIAH & AKHLAK

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Pemurah.
  Dewasa kini, dunia tenggelam dengan arus kemodenannya sendiri dan ianya seiring dengan keruntuhan akhlak dan sahsiah umat islam pada hari ini. Hal ini tidak dapat dinafikan lagi kerana saban hari kita diperdengarkan dengan isu-isu berkaitan akhlak dan sahsiah seperti isu zina, LGBT, buang bayi, ragut , bunuh diri dan sebagainya dalam kalangan masyarakat khususnya golongan remaja. Mengapa remaja? Hal ini kerana majoriti kes berlaku dalam kalangan remaja. Akhlak dan sahsiah remaja adalah cerminan tahap kecemerlangan sesuatu ummat. Remaja adalah aset sesebuah negara, untuk melihat maju atau mundur sesebuah negara pada masa akan datang maka lihatlah pada remajanya hari ini.
  Berbicara mengenai akhlak dan sahsiah, kedua-duanya semestinya tidak dapat dipisahkan. Secara umumnya akhlak bermaksud tingkah laku seseorang yang menzahirkan perbuatan baik dengan mudah tanpa memerlukan pertimbangan fikiran terlebih dahulu, manakala sahsiah pula bermaksud peribadi yang menggambarkan sifat personaliti individu yang akan membezakan individu tersebut dengan individu yang lain. Ianya merangkumi gaya hidup, kepercayaan, harapan, nilai, motif, budi pekerti, persepsi, tabiat dan watak seseorang.Berdasarkan penerangan di atas, wajiblah untuk kita sedari bahawa isu keruntuhan akhlak dan sahsiah ini harus diberikan perhatian yang sewajarnya oleh semua pihak demi kemaslahatan bersama.
  Antara faktor terbesar yang menyumbang kepada permasalahan ini adalah media massa yang cukup meluas dalam menyerang pemikiran masyarakat pada hari ini sehinggakan nilai-nilai islam dan ketimuran tidak lagi diendahkan. Masyarakat sungguh mudah menerima sesuatu yang dirasakan seronok untuk diamalkan tanpa memikirkan baik buruk untuk diri, keluarga dan masyarakat. Padahal Allah telah menurunkan Al-Quran dan Rasul sebagai ikutan dan panduan hidup yang lengkap kepada hambanya yang menjamin kebahagiaan kehidupan dunia dan akhirat.
  Dalam firman Allah SWT:
لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِى رَسُولِ ٱللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُوا۟ ٱللَّهَ وَٱلْيَوْمَ ٱلْءَاخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرًا
“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri tauladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah” (QS. Al-Ahzab : 21)
Kita telah sedia maaruf bahawa Allah telah menurunkan Al-Quran kepada Rasulullah SAW untuk dijadikan pedoman hidup manusia. Segala isi kandungan yang terdapat didalamnya sempurna dan tiada cacat cela. Berdasarkan ayat di atas, telah disebutkan bahawa Rasulullah SAW itu adalah suri tauladan bagi kita. Oleh itu, marilah kita bersama-sama telusuri sirah perjuangan Rasulullah SAW dari awal hinggalah akhir supaya kita dapat mencontohi akhlak Rasulullah SAW.
  Terdapat juga dalam sebuah hadith yang menyatakan perihal akhlak baginda,iaitu hadith daripada Aisyah RA ketika ditanya bagaimana akhlak Rasulullah SAW, beliau telah menjawab,“Akhlak baginda SAW adalah Al-Quran”  (HR. Muslim)
Al-Quran itu syumul, oleh itu akhlak baginda juga meliputi segala aspek kehidupan mengikut acuan Al-Quran. Keindahan akhlak baginda terlihat melalui tingkahnya yang baik ketika dengan para isterinya dalam urusan rumah tangga, menjaga hubungan dengan sanak-saudara, berukhuwah dengan para sahabat, memimpin masyarakat bahkan Negara, malah tidak terkecuali keindahan akhlak baginda ketika berhadapan dengan musuh Islam sehinggakan ada yang memeluk Islam hanya dengan asbab keindahan akhlak baginda.
  Untuk membentuk akhlak dan sahsiah terpuji dalam kalangan masyarakat  bukanlah suatu perkara yang mudah, ia perlu dititik beratkan sejak dari kecil lagi. Bak kata pepatah "Melentur buluh biarlah dari rebungnya". Jika telah dewasa maka susah untuk dibentuk semula. Maka peranan ibu bapa adalah paling utama dalam membentuk akhlak dan sahsiah seseorang anak. Hal ini kerana anak-anak lebih mudah terdorong untuk mengikuti apa yang diajarkan oleh ibu bapa mereka.
Walaubagaimanapun kita selaku umat Islam diajarkan bahawa hidayah itu milik Allah, tugas kita hanya melaksanakan perintahNya sahaja. Allah tidak melihat hasil, tetapi Allah melihat usaha kita.Menurut Imam Al-Ghazali :  “Pendidikan akhlak akan dapat memperindahkan peribadi dan memperluas budi pekerti serta dapat memperdekatkan diri kepada Allah dan mencapai tingkat kemuliaan. Kuat dan jayanya sesuatu umat adalah kerana akhlaknya, apabila akhklaknya rosak maka binasalah umat itu.”Jelaslah bahawa agama membentuk akhlak dan akhlak membentuk ketakwaan. Proses ini perlu seiring dan berterusan dalam hidup. Akhlak yang membentuk ketakwaan akan lebih mendekatkan kita kepada Allah SWT.Apabila diri merasa dekat dengan Allah maka setiap tingkah laku akan dijaga dan terpamerlah sahsiah terpuji dalam diri.
  Di samping itu, jangan kita lupa untuk berdoa seiring dengan usaha yang telah kita lakukan, baik doa untuk diri sendiri mahupun untuk masyarakat. Rasulullah selalu mengamalkan doa, agar terhindar daripada akhlak mungkar. Doanya berbunyi: “Ya allah, sebagaimana Engkau menjadikan badanku baik, maka jadikanlah akhlakku baik, ya Allah jauhkan aku daripada akhlak yang mungkar, ya Allah tunjukkan kepadaku akhlak yang terbaik kerana hanya Engkaulah yang menunjukkan akhlak yang terbaik.”
  Islam adalah agama yang amat mengambil berat terhadap pembentukan peribadi terpuji dan akhlak yang mulia. Pelbagai kaedah telah digariskan dalam ajaran Islam untuk membentuk sahsiah yang baik. Antaranya ialah ;
1)Melengkapkan diri seseorang individu dengan asas-asas akidah islamiah dan keimanan yang kukuh
2)Berusaha untuk mengikuti pimpinan dan tauladan yang baik. Dalam konteks ini, contoh yang paling utama perlu diikuti ialah peribadi Rasulullah SAW.
3)Sentiasa mendekatkan diri dengan orang-orang yang berakhlak mulia supaya diri sentiasa terdorong untuk melakukan kebaikan.
4)Sentiasa menjaga pandangan dari melihat perkara haram, kerana setiap perkara haram itu mendatangkan keburukan.
5)Mengerjakan ibadat-ibadat wajib dan sunat, kerana amalan itu sendiri akan membersihkan diri seseorang daripada dosa.
  Dalam konteks kita selaku mahasiswa/wi Islam di Mesir, kita mempunyai medium persatuan yang amat menitikberatkan penjagaan akhlak dan sahsiah diri iaitu persatuan KPIPM khusus untuk anak-anak perak di Mesir. Dasar persatuan ini adalah Al-Quran dan As-Sunnah. Antara biro yang terdapat dalam persatuan ini ialah Biro Dakwah dan Tarbiah yang mana biro inilah yang akan lebih cakna dan prihatin terhadap isu-isu akhlak dan sahsiah yang berlaku.
  Selain itu terdapat juga Unit HISBAH yang akan melaksanakan agenda amar maaruf nahi mungkar sekaligus membawa kepada penjagaan biah solehah dalam kalangan mahasiswa/wi.
Justeru itu, selagi mana apa yang dibawa KPIPM tidak melanggar syariat dan norma-norma kehidupan, saya menyeru agar semua pihak bersama-sama mendokong dan menyokong persatuan yang telah lama dibina ini demi kebajikan anak-anak Perak di Mesir seterusnya melestarikan dakwah islamiah di muka bumi Allah ini.
  Kesimpulannya, gagasan dan tugas untuk membangunkan mutu akhlak dan sahsiah dalam kalangan remaja adalah satu tanggungjawab yang besar .Ia bukanlah satu tugas yang boleh dipandang enteng oleh semua pihak, malah ianya satu tugas yang cukup berat dan memerlukan mereka yang berjiwa besar untuk melaksanakannya. Ingatlah, masa depan negara terletak pada akhlak remajanya pada masa kini.
  Oleh itu, sebagai manusia yang bertaqwa kepada Allah SWT sepatutnya kita melaksanakan perintah Allah SWT dalam memainkan peranan untuk melaksanakan perintah amar maaruf nahi mungkar sekaligus menangani isu keruntuhan akhlak dan sahsiah dalam kalangan masyarakat khususnya remaja islam.
  Semoga nukilan berkenaan akhlak dan sahsiah ini dapat sama-sama kita tangani demi masa depan negara yang lebih sejahtera dan harmoni seterusnya mendaulatkan syiar Islam di muka bumi ini.
Disediakan oleh :
Siti Hajar binti Mohd Jahuri
(Timbalan Setiausaha (Bendahari) HEWI KPIPM sesi 2018/2019)

7 comments:

  1. Halo, nama saya SALSABILLA ZULFKAR
    , memangsa hukuman di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp. 30.000.000 karena saya butuh modal besar Rp. 300.000.000, Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. Perdagangan saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan anak dan ibu saya. Saya tidak tahan lagi dengan kejadian ini. Minggu lalu saya bertemu dengan seorang teman lama yang mengundang saya ke seorang ibu yang baik, Ms. KARINA ROLAND LOAN COMPANY, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman sebesar Rp500.000,

    Ibu yang baik, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menerima ucapan terima kasih saya, dan semoga Tuhan terus memberkati ibu yang baik KARINA ROLAND dan teman saya. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberikan saran kepada orang Indonesia lainnya, ada banyak penipu di sana, jadi jika Anda memerlukan pinjaman dan keamanan dan siapa pun yang membutuhkan pinjaman harus cepat, hubungi KARINA ROLAND melalui email karinarolandloancompany@gmail.com
    Anda masih dapat menghubungi ibu whatsApp nomor +1 (585) 708- 3478
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email: (salsabillazulfikar4@gmail.com). untuk informasi lebih lanjut.

    ReplyDelete
  2. Saya Harum Ahmadzulkifli dari Filipina dan tinggal di George Town Penang, Malaysia. Saya ingin menyaksikan pekerjaan baik Tuhan dalam hidup saya untuk orang-orang yang mencari pinjaman di Asia, terutama Malaysia dan Filipina dan bagian lain dunia, karena ekonomi buruk di beberapa negara.

    Saya telah menjadi mangsa penipuan kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya sedang mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mengedit dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara.

    Seorang teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memberi tahu saya tentang kesaksian yang mereka lihat di media sosial dari Zulaikha Yugesh dari email zulaikhayugesh@gmail.com dan memperkenalkan saya pada pinjaman yang dapat dipercaya oleh pemasok, Bunda RIKA ANDERSON LOAN COMPANY. Saya juga memverifikasi dari penguji lain email Ayu Amangku ayuamangku@gmail.com, dan Bunda Margaretha Asmara dari Ambon di Indonesia email margarethaasmaran@gmail.com dan whatsapp +6282340185186.

    Saya mendapat pinjaman RM250.000 mata uang Malaysia dari Rika Anderson Loan Corporation dengan mudah dalam 24 jam yang saya gunakan, sekarang saya telah memutuskan untuk membagikan pekerjaan baik ibu Rika dalam keluarga saya. Jika Anda membutuhkan peminjam gen, silakan hubungi Rika Anderson Loan Company melalui email: rikaandersonloancompany@gmail.com, WhatsApp: +19147057484 Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi apa pun melalui email saya, harumahmadzulkifli@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

    TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
    Email: {anggaannisa1979@gmail.com}
    Twitter: [@AnggaAnnisa1]

    ReplyDelete
  4. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  5. COMPANY::::::::::::::::::[RINGGIT PLUS LOANS COMPANY]
    e_mail:::::::::::::::::::[ringgitplusloancompany@gmail.com]
    Salam, saya Zara, yang kini tinggal di Kuala Terengganu Malaysia, saya seorang wanita yang sudah berkahwin pada masa ini dengan dua anak dan saya terjebak dalam keadaan kewangan menjelang Januari 2020 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil saya untuk ubat anak saya dan juga perniagaan saya. Saya cuba mencari pinjaman dari pelbagai firma pinjaman baik swasta dan korporat tetapi tidak pernah berjaya, dan kebanyakan bank menolak kredit saya. Tetapi seperti yang Tuhan minta, saya diperkenalkan kepada syarikat pinjaman oleh seorang sahabat lama. Saya memohon dari mereka dan dalam masa 48 jam selepas permohonan saya telah diluluskan oleh Pengurusan semuanya diproses dan saya mendapat jumlah pinjaman sebanyak RM250,000.00 dan hari ini saya seorang pemilik perniagaan dan anak-anak saya melakukan dengan baik. Jika anda perlu menghubungi mana-mana pemberi pinjaman dengan merujuk kepada mendapatkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1% dan pelan pembayaran yang lebih baik dan jadual, sila hubungi mereka dan anda tidak akan menyesalinya. Mereka tidak tahu bahawa saya melakukan ini tetapi saya sangat gembira sekarang dan saya merasa tidak baik melihat kenyataan di laman web ini, jadi saya memutuskan untuk memberitahu orang ramai tentang mereka, mereka menawarkan pelbagai jenis pinjaman kepada individu dan syarikat dan juga saya ingin Tuhan memberkati mereka. Anda boleh menghubungi syarikatnya melalui:
    [::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::]
    Tel:::::::::::::::::::::::::::+60 14227 9107
    W/A::::::::::::::::::::::::::::::+60 14227 9107
    Pinjaman/Pindah/Berjaya::::::::: RM250,000.00
    e_mail::::::::::::[ringgitplusloancompany@gmail.com]
    COMPANY::::::::::::::::::[RINGGIT PLUS LOANS COMPANY]

    ReplyDelete
  6. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  7. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...