Friday, January 4, 2019

MINDA PIMPINAN | ILMU PENGURUSAN

MINDA PIMPINAN | ILMU PENGURUSAN
Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2018/2019

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

الحق بلا نظام يغلبه الباطل بنظام
'Kebatilan yang bersistem akan mengalahkan kebenaran yang tidak bersistem'.

Ungkapan yang tidak asing lagi buat kita, menunjukkan peri pentingnya sebuah aturan yang baik atau pengurusan yang sempurna. Bagi sebuah organisasi, perancangan dan penyusunan yang sempurna merupakan salah satu kunci bagi memastikan tujuan dan matlamat yang disasarkan tercapai. Allah S.W.T berfirman :

إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ

Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.

[ Surah As-Saf, Ayat 4 ]

Dalam mendepani zaman yang kian mencabar ini, tidak dinafikan lagi ilmu pengurusan merupakan satu ilmu yang sangat penting untuk dipelajari serta dipraktikkan dalam kehidupan sosial, keluarga mahupun di dalam sebuah organisasi.

Menurut kamus dewan edisi keempat, perkataan mengurus membawa maksud me­ngendalikan sesuatu supaya teratur (sempurna dan sebagainya), namun pengurusan itu sendiri (management) berasal dari bahasa Itali 'maneggiare' iaitu 'menangani' dan kata nama ini diterbitkan daripada perkataan Latin – ‘manus’ (tangan). Perkataan bahasa Perancis 'mesnagement' telah banyak mempengaruhi perkembangan maksud perkataan Bahasa Inggeris 'management' pada abad-abad ke 17 dan 18.

Menurut Profesor Syed Othman Alhabshi pula, pengurusan merupakan suatu proses mendapat dan mencantumkan sumber-sumber kewangan, modal, tenaga manusia dan sebagainya untuk mencapai matlamat organisasi sama ada dalam bentuk barangan atau perkhidmatan.

Oleh itu, secara umumnya, pengurusan dapat ditakrifkan sebagai satu kemahiran bagi melaksanakan proses kerja yang terancang dan dilaksanakan secara bersistematik, teratur dan mempunyai garis panduan tertentu. Secara asasnya di dalam sebuah pengurusan yang baik terdiri daripada 4 elemen iaitu :

1) Perancangan.
Merupakan asas pertama dalam menggerakkan organisasi yang mana ia sebagai persediaan awal bagi membentuk kejayaan sesebuah organisasi. Elemen ini akan melihat kepada persediaan dalam menghadapi pelbagai masalah dan cabaran masa depan.

2) Pengorganisasian.
Merupakan rangkaian daripada perancangan kerana ia akan mempengaruhi keberhasilan perancangan yang dilaksanakan. Prinsip ini tertumpu kepada mengenalpasti tenaga kerja mengikut kesesuaian bagi satu tugas tertentu.

3) Pengarahan.
Prinsip ini diperlukan bagi melaksanakan perancangan dan pengorganisasian yang merupakan penggunaan kuasa yang ada pada pemimpin. Kuasa adalah vital bagi membolehkan pemimpin mengarahkan ahlinya untuk menjalankan tugas.

4) Pengawalan.
Merupakan satu proses menentukan tugas yang terdapat dalam organisasi supaya berjalan lancar dan mengikut perancangan yang sedia ada bagi mencapai kepada matlamat utama. Ia berfungsi dalam memastikan ahli dapat mengikut tatacara yang betul.

Di dalam Surah Fatir ayat 89, Allah S.W.T berfirman :

هُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ ۚ فَمَنْ كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ ۖ وَلَا يَزِيدُ الْكَافِرِينَ كُفْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ إِلَّا مَقْتًا ۖ وَلَا يَزِيدُ الْكَافِرِينَ كُفْرُهُمْ إِلَّا خَسَارًا

Dia lah yang menjadikan kamu orang-orang yang berkuasa di muka bumi silih berganti; oleh itu sesiapa yang kufur ingkar maka balasan kufurnya itu akan menimpa dirinya sendiri; dan orang-orang yang kafir, kufurnya tidak menambahkan mereka di sisi Tuhan mereka melainkan kemurkaan dan kehinaan; dan juga orang-orang yang kafir itu, kufurnya tidak menambahkan mereka melainkan kerugian jua.

Ayat ini menunjukkan kepada kita bahawa Allah S.W.T telah meletakkan manusia sebagai khalifahnya di muka bumi. Kedudukan ini meletakkan individu untuk menjaga semua kurniaan Allah S.W.T dalam keadaan yang baik. Dengan kewajipan ini juga,  aktiviti-aktiviti yang boleh mendatangkan kerosakan kepada diri dan orang lain, pembaziran dan pemborosan, pengabaian terhadap sumber-sumber manusia dan lain-lain aktiviti yang seumpama ini adalah dilarang. Status manusia dalam konteks ini diciptakan untuk menjaga kurniaan Allah S.W.T dan bukan untuk mendatangkan kerosakan kepadanya. Penting untuk kita sama-sama menghayati agar dapat mengaplikasikan ilmu pengurusan ini di dalam konteks yang sebenar.

Oleh itu, di peringkat Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir, perlaksanaan sistem pengurusan yang cekap di dalam pentadbiran mahupun program-program amatlah perlu bagi memastikan tujuan dan matlamat perlaksanaan tercapai. Medium pengisian yang diberikan kepada ahli seperti Akademi PESAT dan Pemandu bertujuan tidak lain dan tidak bukan untuk memberi pencerahan dan melahirkan tenaga-tenga pengurus yang mahir kelak dan dapat berbakti kepada Islam, kerana tanpa sebuah penyusunan dan perancangan yang sempurna, perkara tersebut akan mengakibatkan rencatnya gerak kerja lalu menatijahkan objektif atau matlamat sesuatu perkara itu tidak akan direalisasi.

Siiruu 'Ala Barakatillah

Disediakan oleh :
Muhammad Fahmi bin Zakaria
Setiausaha Agung KPIPM sesi 2018/2019

#KPIPMkeluargakita
#BersamaBersatuJayakanUsulKPIPM

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN"

2 comments:

  1. Nama:Teddy Liza
    status perkawinan: janda
    jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
    tempat tinggal saya:. Palangkaraya
    email ku:::teddyliza2020@gmail.com
    kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
    tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

    Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

    Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
    E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

    ReplyDelete
  2. Adakah anda memerlukan Pinjaman?
    Adakah anda mencari Kewangan?
    Adakah anda mencari Pinjaman untuk memperbesar perniagaan anda?
    Saya fikir anda telah sampai di tempat yang betul.
    Kami menawarkan Pinjaman dengan kadar faedah rendah.
    Orang yang berminat mesti menghubungi kami di
    Untuk maklum balas segera terhadap permohonan anda, Mohon
    balas e-mel ini di bawah sahaja.
    Whatsapp +918256953815
    ushaservicesonline@gmail.com
    Tolong, berikan kami Maklumat berikut sekiranya berminat.

    1) Nama Penuh: ………
    2) Jantina: ………
    3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: ………
    4) Tempoh Pinjaman: ………
    5) Negara: ………
    6) Alamat Rumah: ………
    7) Nombor Mudah Alih: ………
    8) Pendapatan Bulanan: …………………
    9) Pekerjaan: ………………………
    ) Laman web mana yang anda ada di sini mengenai kami ...

    Terima kasih dan salam mesra.
    ushaservicesonline@gmail.com
    +918256953815

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...