Saturday, December 29, 2018

KENYATAAN YDP | SOLIDARITI KPIPM BERSAMA BKKIMM

KENYATAAN YDP | SOLIDARITI KPIPM BERSAMA BKKIMM
Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2018/2019

Bismillahirrahmanirrahim

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam yang telah mengurniakan selautan nikmat yang tidak berpenghujung. Selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, dengan kejerihan Baginda, dapat lagi kita merasai kelestarian nikmat iman dan Islam sehingga ke hari ini.

Allah SWT telah berfirman :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Yang bermaksud : "Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah perbuat (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan segala yang kamu kerjakan."  [Al-Hasyr : 18]

Sejarah adalah satu item penting bagi seorang muslim untuk diteladani kandungan dan perkembangannya. Islam mendidik kita agar sentiasa meneladani dan mengambil iktibar melalui kisah-kisah umat terdahulu yang dirakamkan di dalam Al-Quran sebagai sumber rujukan yang paling konkrit. Memperingatinya bertujuan mengambil pedoman untuk diimplementasikan dalam kehidupan sepanjang zaman.

Kita menyaksikan, 28 Disember 2010 menjadi titik hitam peristiwa pahit yang pastinya terpahat kukuh dalam memori kita yang mencintai kesatuan Islam. Sebuah episod yang begitu signifikan apabila seluruh mahasiswa di Mesir bersolidariti menyatakan kebersamaan mereka bersama anak-anak Melaka di Mesir.

Secara umumnya, detik penarikan pengiktirafan BKKIMM ini merupakan permulaan kepada plot-plot penafian seterusnya yang dilemparkan kepada Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir (BKKIMM). Bermula dengan tindakan pihak kerajaan negeri menarik pengiktirafan BKKIMM seterusnya menyatakan hasrat kepada organisasi yang lain, dalam keadaan ianya tidak mendapat persetujuan, bahkan tidak dibincangkan secara tuntas di antara pihak-pihak yang terlibat.

BKKIMM, gerakan mahasiswa Melaka yang lahir daripada rahim Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) ini jelas matlamatnya menyatukan anak-anak Melaka di Mesir di bawah payung kesatuan Islam selain komited menyalurkan kebajikan dalam segenap aspek kehidupan mahasiswa Melaka di Mesir. Dengan keutuhan dasar perjuangannya iaitu Al-Quran dan As-Sunnah, BKKIMM mampu melayari bahtera kesatuan, menerjang badai mehnah yang pelbagai berdekad lamanya.

42 tahun sejak penubuhannya menjadikan BKKIMM terus matang membawa gagasan mahasiswa Melaka setelah dibuktikan menjadi perantaraan penting, suara mahasiswa kepada pihak-pihak berwajib terutamanya kerajaan negeri Melaka. Bukan itu sahaja, pasca 28 Disember menyaksikan penafian demi penafian ke atas BKAN Melaka apabila dihadapkan dengan isu penempatan anak Melaka yang tidak berkesudahan, ditutup ruang dan peluang berprogram di rumah negeri, diugut akan dihentikan bantuan zakat dan pelbagai lagi diskriminasi yang mencabar hak selaku mahasiswa.

Semangat juang anak-anak Melaka tidak pernah luntur dan goyah. Interaksi yang jitu antara pimpinan dan ahlinya menjadikan BKKIMM terus kuat di atas landasan kesatuan. BKKIMM meneruskan survivalnya di Rumah Melaka Sementara (RMS) serta menanggung sendiri kos penempatan tersebut lebih kurang 4 tahun lamanya sejak dinafikan hak penempatan mereka di Wisma Seri Melaka. Ianya menjadikan gerakan BKKIMM ini terus relevan sebagai satu-satunya kesatuan yang komited dan konsisten menjaga kebajikan anak Melaka di Mesir.

Peristiwa ini menjadi salah satu fenomena yang membuktikan jalan yang harus diharungi dalam menyeru manusia ke arah kesatuan dan kebaikan bukanlah suatu jalan yang mudah. Ianya menjadi saudara kepada keimanan dan musuh kepada kekufuran yang pastinya akan dihadapkan dengan hamparan tribulasi.

Justeru, saya selaku Yang Dipertua KPIPM, mewakili seluruh anak-anak Perak, menyatakan kebersamaan dengan BKKIMM sepertimana usul yang telah disepakati dalam Mesyuarat Agung Tahunan KPIPM kali ke-50 yang lalu iaitu:

“Bersama mempertahankan hak Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir (BKKIMM) dan Badan Kebajikan Pelajar Johor Mesir (BKPJM) bagi menyatakan solidariti mahasiswa.”

Saya juga menyeru seluruh mahasiswa di Mesir untuk menzahirkan kebersamaan kita dengan memperingati peristiwa ini sebagai simbol keprihatinan kita di bumi Mesir. Moga-moga dengan prakarsa yang kecil ini mampu membuktikan kekuatan mahasiswa selaku pemuda yang bersatu mendepani cabaran membawa kebenaran. Didoakan agar BKKIMM terus tangkas mengatur langkah mempersada kebajikan di arena mahasiswa bagi memenuhi tuntutan Islam.

Siiru 'Ala Barakatillah.

#BKKIMM28DISEMBER
#SolidaritiBersamaBKANMelaka

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN"

Muhammad Abrorr bin Mohd Ishak
Yang Dipertua,
Keluar Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2018/2019

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...