Saturday, December 22, 2018

KANTA SISWA | UYGHUR : PEMBANTAIAN UMAT ISLAM

KANTA SISWA | UYGHUR : PEMBANTAIAN UMAT ISLAM !
Unit Penerangan dan Penerbitan, Jabatan Yang Dipertua KPIPM sesi 2018/2019

Uyghur merupakan etnik beragama Islam yang hidup di wilayah Xinjiang, iaitu di utara China. Suku minoriti ini berasal daripada Turki yang dahulunya dikenali sebagai Republik Turkistan Timur di Asia Tengah sebelum kedaulatannya dicabul, menjadi sebahagian dari wilayah China melalui Gerakan Komunis Tiongkok (China) pada tahun 1949.

Etnik Uyghur juga pada asalnya merupakan penggerak utama yang menunjangi Gerakan Islam Turkistan Timur yang dianggap sebagai kelompok teroris (pengganas) oleh China (Timur) dan Amerika Syarikat (Barat).

⭕ STRATEGI CHINA

Salah satu strategi membanteras muslim Uyghur yang dianggap pengganas oleh pemerintah China hari ini adalah dengan meningkatkan imigrasi etnik Han yang bukan beragama Islam. Ditiup pula dengan semangat kebencian kepada muslim Uyghur.

Maka, pengaruh Islam semakin lemah dan berkurang setelah wilayah Xinjiang didominasi oleh etnik Han yang semakin lama semakin meningkat populasinya di wilayah tersebut.

Tambahan pula, tahun 2009 mencatatkan keadaan muslim Uyghur yang semakin terhimpit menyebabkan kemarahan mereka terhadap diskriminasi yang dilakukan oleh majoriti etnik Han dan pihak kerajaan China.

Dengan itu, kerajaan bertindak balas dengan mengerahkan tentera menahan ribuan demonstran. Jaringan internet juga dimatikan di wilayah itu bagi memutuskan capaian maklumat tentang kondisi yang dialami muslim Uyghur.

⭕ PENINDASAN YANG TIDAK BERPENGHUJUNG

Perlu difahami bahawasanya kekejaman dan kezaliman terhadap etnik minoriti Uyghur ini telah berlaku sejak sekian lama. Direkodkan pada tahun 1952 sahaja, China telah menghukum bunuh ratusan ribu umat Islam di sana yang kebanyakkannya terdiri daripada para cendekiawan dan ilmuwan Islam.

Selain itu, dalam tempoh lebih kurang 30 tahun, ratusan ribu masjid telah ditutup dan dimusnahkan, begitu juga pusat-pusat tahfiz dibakar bagi merencatkan perkembangan Islam di wilayah tersebut.

Lebih menyedihkan, pihak berkuasa dan rejim komunis China sedaya upaya menyembunyikan operasi penindasan ini daripada pengetahuan dunia sekaligus menyemarakkan lagi kebencian terhadap minoriti muslim Uyghur yang dikatakan pengganas.

⭕ TEKANAN MEMUNCAK

Dengan slogan pembasmian pengganas yang dipalitkan pada kelompok muslim Uyghur oleh rejim komunis China, siri-siri kezaliman dan penindasan tidak berhenti sehingga kini. Antaranya:

1) Sekitar 1 juta muslim Uyghur ditahan di sebuah penjara tahanan rahsia yang kononnya didakwa kerajaan China sebagai pusat anti keganasan atau kem latihan. Dikenali sebagai "Re-education Camp" (Pendidikan Semula) kerana menyifatkan mereka mengalami masalah mental.

2) Didoktrin meninggalkan agama Islam dan mentaati rejim komunis. Malah, pemimpin China melancarkan propaganda membanteras keganasan yang memangsakan muslim Uyghur sehingga dipaksa murtad daripada Islam dan menerima anutan komunis dan atheis.

3) Larangan mengekalkan identiti muslim seperti berhijab, berjanggut dan menamai anak dengan nama Islam sehingga ditutup serta dihancurkan masjid, institusi pendidikan (sekolah) Islam, Al-Quran dan buku-buku Islam disita dan dibakar. Ada yang dirogol bagi kaum wanita, diseksa dan dibunuh manakala kanak-kanak pula dimasukkan ke pusat asuhan China bagi menghakis identiti muslim mereka.

4) Tambahan, sebilangan mereka turut dilarang menjalankan sebarang aktiviti keagamaan seperti berpuasa di bulan Ramadan, menunaikan solat Jumaat, mempelajari Al-Quran dan ilmu Islam. Pihak berkuasa menyediakan Al-Quran versi mereka sendiri. Mudahnya, ibadah mereka diawasi oleh rejim China!

5) Pergerakan Muslim Uyghur juga sentiasa dipantau dan dikawal ketat oleh pihak rejim dengan memasang kamera litar tertutup (CCTV) dan pemeriksaan pihak berkuasa di seluruh wilayah Xinjiang. Sistem penjejakan satelit juga dikatakan wajib dipasang di dalam kereta.

6) Sumber lain, Kerajaan China juga dikatakan telah melancarkan kempen anti produk makanan halal bagi mengekang sumber makanan halal di sana. Muslim Uyghur juga dipaksa minum alkohol dan makan babi jika melawan undang-undang yang telah ditetapkan.

⭕ HAYATI SEJARAH DAN DISKRIMINASI KE ATAS DUNIA ISLAM

Fenomena penindasan yang terjadi di seluruh dunia Islam khususnya ke atas etnik Muslim Uyghur hari ini membuktikan ketidakadilan dan kekejaman yang dilakukan oleh kuasa-kuasa besar berkuku besi dengan mengeksploitasi kelemahan umat untuk terus mencengkam dan menekan umat Islam.

Dalam pada itu, isu ini seharusnya tidak mempengaruhi dan menghanyutkan kecaknaan kita dalam mengamati setiap penindasan yang berlaku di seluruh dunia Islam yang lain seperti Palestin, Mesir dan lain-lain yang tidak kurang galaknya digasak oleh kuasa-kuasa besar berkepentingan.

Umat Islam perlu membuka semula lembaran sejarah kegemilangan Islam yang pernah melebarkan tamadunnya sehingga menguasai benua-benua gergasi seperti Asia dan Eropah sekaligus menyebarkan Islam di negara-negara seperti India, China, Amerika Syarikat dan Perancis yang hari ini menjadi salah satu daripada kuasa-kuasa besar yang memanipulasi kelebihan mereka untuk menggandakan tekanan kepada umat Islam seluruhnya.

Firman Allah SWT:

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنزعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ.

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. "Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya". (Ali Imran : 26-27)

Justeru, sebagai saudara seakidah khususnya mahasiswa Islam, tidak boleh berpeluk tubuh dengan hanya merasa cukup memikirkan diri sendiri sahaja tanpa perlu prihatin dan mengambil penting isu ini. Tugas kita amat besar dalam menyedarkan sesama kita akan perihal umat Islam sejagat di samping mengutuskan doa-doa kesejahteraan dan kemenangan buat saudara-saudara Islam kita di seluruh pelosok dunia.

"Memacu Legasi Berinformasi"

Disediakan oleh:
Unit Pengkajian dan Informasi
Unit Penerangan dan Penerbitan
Jabatan Yang Dipertua KPIPM sesi 2018/2019

#KPIPMkeluargakita
#BersamaBersatuJayakanUsulKPIPM

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN"


2 comments:

  1. PERUSAHAAN PINJAMAN ALEXANDER GRACE
    ANDA SELAMAT DATANG DI GRACEALEXLOANCOMPANY (GALC)
    Good Day Sir / Madam: Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk membiayai bisnis Anda atau tujuan apa pun? Kami adalah pemberi pinjaman bersertifikat, legal dan internasional, kami menawarkan pinjaman kepada perusahaan-perusahaan Bisnis. Perorangan, perusahaan perusahaan, badan hukum dengan tingkat bunga yang terjangkau 2%. Ini bisa berupa pinjaman jangka pendek atau jangka panjang atau bahkan jika Anda memiliki kredit macet. Kami akan memproses pinjaman Anda segera setelah kami menerima aplikasi Anda. Kami adalah lembaga keuangan independen. Kami memiliki reputasi yang sangat baik selama bertahun-tahun dalam menyediakan berbagai jenis pinjaman kepada ribuan pelanggan kami. Kami menawarkan pinjaman Pendidikan, pinjaman Bisnis, pinjaman rumah, pinjaman pertanian, pinjaman pribadi, pinjaman mobil dengan riwayat kredit baik atau buruk. Jika Anda tertarik dengan penawaran pinjaman kami di atas, Anda disarankan untuk mengisi informasi di bawah ini dan kembali kepada kami untuk lebih jelasnya. Anda dapat menghubungi kami melalui email ini gracealexanderloancompany@gmail.com kami akan merespons Anda segera setelah kami menerima rincian aplikasi pinjaman Anda di bawah ini.

    1) Nama lengkap:
    2) Tanggal lahir:
    3) Jenis Kelamin:
    4) Status perkawinan:
    5) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    6) Durasi Pinjaman:
    7) Negara:
    8) Negara:
    9) Alamat:
    10) Telepon:
    11) Penghasilan bulanan:
    12) Pekerjaan:
    13) Agama:
    14) Sudahkah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya? Jika ya, sebutkan nama perusahaan
    Kontak
    gracealexanderloancompany@gmail.com
    WhatsApp ::: +14077925682 [Hanya Obrolan]
    Nomor Telepon +14077925682 [Hanya Panggilan]
    untuk perhatian segera.
    Buka 24 jam dalam 7 hari seminggu.

    ReplyDelete
  2. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...