Friday, September 6, 2024

LAPORAN | URUS SETIA SAMBUTAN MAHASISWA BAHARU 2023 (USMB ‘23)



LAPORAN | URUS SETIA SAMBUTAN MAHASISWA BAHARU 2023 (USMB ‘23)
Biro Pelajaran dan Ilmiah Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2022/2023

Rasulullah S.A.W bersabda: 
"من سلك طريقا يلتمس فيه علما سهل الله له به طريقا إلى الجنة " ، رواه مسلم ، وأصحاب السنن عن أبي هريرة.
Maksudnya: “Siapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan permudahkan baginya jalan menuju syurga.”
(Hadis Riwayat Muslim)

Kehadiran mahasiswa/wi baharu ke Pelembahan Nil ini merupakan satu perkara yang menjadi kelaziman pada setiap tahun. Oleh itu, peringkat Biro Pelajaran dan Ilmiah Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2022/2023 telah menganjurkan satu program khas iaitu Urus Setia Sambutan Mahasiswa Baharu 2023 (USMB ’23) yang bermula daripada 17 September 2023 sehingga 25 November 2023.

Tujuan program ini diadakan adalah untuk menyambut kedatangan mereka ke bumi Mesir ini sekaligus menguruskan segala hal ehwal berkaitan dengan pengurusan tempat penginapan, kuliah, barang kendiri dan sebagainya. Dengan hadirnya bakal Azhari/ah ini, maka “Generasi Azhari yang Dinanti” sebagai tema yang bakal menempat di hati dan jiwa mereka selaku penuntut ilmu di bumi Ardhil Kinanah ini.

Terdapat 3 objektif utama yang menjadi tunjang sepanjang perjalanan program ini ; 
1. Menautkan hubungan silaturrahim antara mahasiswa baharu dan mahasiswa lama.
2. Mengukuhkan kebajikan mahasiswa melalui kualiti pengurusan KPIPM.
3. Pembentukan mahasiswa berthaqafah serta pengenalan terhadap Mesir dan seisinya.


Pada 17 September 2023 hari Ahad, peringkat penggerak USMB ’23 telah meyambut  ketibaan para mahasiswa baharu di Cairo Airport pada sebelah pagi dan petang. Pelajar seramai 44 orang dengan menaiki bas. Mereka ditempatkan di Wisma Baitul Rahman dan Baitul RIdzuan.

Pada 1 Oktober 2023, telah diadakan majlis perasmian program USMB’23 di Dewan Syeikh Idris al- Marbawi Wisma Baitul Ridzuan. Program yang bermula pada pukul 7 malam, dirasmikan oleh Ustaz Aiman bin Mohd Yusoff, mantan Setiausaha Badan Penasihat Keluarga Pelajar-Pelajar Islam Perak Mesir sesi 2022/2023. Antara yang menarik terdapat tayangan video dan dialek mesir.

Pada Rabu 11 Oktober 2023, telah diadakan Senat Fakulti pada pukul 6.30 malam bertempat di Dewan Syeikh Idris al- Marbawi Wisma Baitul Ridzuan. Senat Fakulti ini telah dikendalikan oleh Unit Pengisian yang telah memberikan penerangan serta pendedahan awal berkaitan syukbah masing-masing iaitu Syariah Islamiah, Usuluddin dan Bahasa Arab. Majlis diteruskan lagi dengan pengenalan pimpinan KPIPM sesi 2022/2023 serta Pengenalan KPIPM secara ringkas yang telah disampaikan oleh mantan Yang Dipertua KPIPM sesi 2022/2023, Ustaz Muhammad Syafiq bin Zahari.

12 Oktober 2023, telah berlangsung program Mengapakah Al-Azhar Pilihan Kita? Program telah disampaikan oleh Prof. Dr. Syeikh Atiyah Lasin, Pensyarah Fiqh dan Ahli Lembaga Fatwa, Universiti al-Azhar di Dewan Syeikh Idris al-Marbawi, Wisma Baitul Ridzuan.

Pada 25 November 2023, telah diadakan Majlis Penutupan USMB '23 Biro Pelajaran dan Ilmiah KPIPM sesi 2022/2023. Program yang bermula pada pukul 6.30 malam bertempat di Dewan Aqua House, Hayyu Thamin, Madinah Nasr. Majlis dimulakan dengan ucapan alu-aluan dan taklimat disiplin seterusnya para hadirin diminta berdiri bagi  nyanyian asmaul-husna serta lagu tema program. Majlis diserikan lagi dengan bacaan ayat suci Al-quran dari wakil salah seorang mahasiswa baharu. Pada pukul 7.40 malam, majlis diteruskan dengan slot pengisian yang disampaikan oleh Ustaz Muhammad Nur Ilham bin Shamsuddin, selaku mantan Timbalan Yang Dipertua KPIPM sesi 2022/2023. Tepat pada pukul 8.45 malam, dijemput pula wakil mahasiswa baharu bagi memberi ucapan seterusnya ucapan pengarah program dan Yang Dipertua KPIPM. Selesai sahaja ucapan diberikan, tayangan video sepanjang program USMB ‘23 dari awal program hingga akhir ditayangkan dan dimeriahkan lagi dengan persembahan nasyid dari ahli mahasiswa baharu sendiri terdiri daripada 5 orang. Pada pukul 9.45, tibalah waktu yang dinantikan semua mahasiswa dan fasilitator dimana, terdapat sesi pertukaran hadiah yang diketuai oleh Unit pengisian. Selesai sahaja sesi pertukaran hadiah, majlis diakhiri dengan jamuan makan dan sesi fotografi sebagai kenang-kenangan. Semua mahasiswa hadir dengan jayanya. 

Akhir kalam, bersyukur ke hadrat Ilahi di atas nikmatNya yang tidak terhitung terutamanya nikmat ukhuwah dan nikmat kesatuan yang dikecapi. Sekalung penghargaan dan terima kasih diucapkan kepada semua pihak yang menjayakan program USMB ’23 secara langsung atau tidak langsung. Diharapkan setiap gerak kerja dan bantuan yang dihulurkan menjadi bekalan untuk dibawa di akhirat kelak dan diterima olehNya. Insya-Allah.

"Generasi Azhari Yang Dinanti"

#USMB ‘23
#KPIPMKeluargaKita
#KeluargaKitaKitaJaga
#BersamaBersatuJayakanPembawaanKPIPM

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
“MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN”

Disediakan oleh:
Ustaz Danial Iskandar Bin Zaini, 
Setiausaha (Promosi),
 Urus Setia Sambutan Mahasiswa Baharu 2023 (USMB ’23),
Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2022/2023.

No comments:

Post a Comment

LAPORAN | URUS SETIA SAMBUTAN MAHASISWA BAHARU 2023 (USMB ‘23)

LAPORAN | URUS SETIA SAMBUTAN MAHASISWA BAHARU 2023 (USMB ‘23) Biro Pelajaran dan Ilmiah Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Me...