Wednesday, September 18, 2024

LAPORAN | PROGRAM SAMBUTAN JUBLI INTAN 60 TAHUN KPIPM




LAPORAN | PROGRAM SAMBUTAN JUBLI INTAN 60 TAHUN KPIPM 
Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2023/2024

KAHERAH – Program Sambutan Jubli Intan 60 Tahun KPIPM dengan bertemakan “Sejarah Dihayati, KPIPM Di Hati” pada kali ini bermula pada 18 April 2024.

Antara objektif yang telah digariskan dalam program ini adalah untuk menghayati dan menelusuri sejarah KPIPM dan penubuhannya. Selain itu, mengeratkan ukhuwah anak Perak di Mesir. Seterusnya, Memperkasakan thaqafah anak Perak dalam penguasaan fiqh khamsah.

Program Sambutan Jubli Intan 60 Tahun KPIPM telah dibuka dengan Majlis Perasmian yang bertempat di Dewan Syeikh Sya’rawi Wisma Baitul Rahman dengan ucapan daripada Pengarah Sambutan Jubli Intan 60 Tahun KPIPM Ustaz Muhammad Naqib Salam bin Ahmad Yusri dan Yang Dipertua KPIPM sesi 2023/2024 Ustaz Muhamad Naqib Ajwad bin Ismail. Majlis telah dirasmikan oleh Ustaz Faiz Al-Hadi bin Saibatul Ehwan, Penyelaras Utama MG BKAN sesi 2024. Seterusnya, majlis juga telah diserikan lagi dengan gimik perasmian pelancaran media baharu KPIPM iaitu media _Instagram_ dan persembahan nasyid daripada kumpulan Al-Wadi.

Antara aktiviti-aktiviti Program Sambutan Jubli Intan 60 Tahun KPIPM yang dapat dilaksanakan pada bulan April adalah Daurah Fiqh Waqi’ & Fiqh Taghyir, Daurah Fiqh Nusus dan Daurah Fiqh Aulawiyat & Fiqh Muwazanat. 

Di samping itu, pada bulan Mei pula Progam Jubli Intan 60 Tahun KPIPM telah mengadakan Majlis Kesyukuran. Antara akitiviti yang menarik ketika majlis kesyukuran adalah bacaan yassin dan doa selamat,  pelancaran _MV_ “ Keluarga Kita, Kita Jaga”,  acara memotong kek dan sedikiti pengisian bertajuk “Bual Bicara Permata KPIPM”. 
 
Program Sambutan Jubli Intan 60 Tahun KPIPM  tidak berakhir disini sahaja. Pada bulan Julai telah diadakan juga aktiviti _outdoor_ bagi ikhwah yang bertempat di Wafa Amal dan _indoor_ bagi akhawat di Wisma Perak Baitul Rahman pada tarikh 10 Julai  dan pada 11 julai pula, aktiviti _indoor_ bagi ikhwah di wisma baitul Rahman dan _outdoor_ akhawat di Hadiqah Dauliah Hayyu Sabiek. Antara aktiviti _outdoor_ yang dilakukan ialah Liga Bola Sepak bagi ikhwah dan aktiviti _indoor_ bagi akhawat ialah mewarna, _Explorace_, sukaneka, musical chair, dan debat pantun. Bagi aktiviti _indoor_ ikhwah ialah permainan catur, Gubahan buah, _flip bottle_ mengenai Sejarah KPIPM, teh tarik dan debat pantun. Manakala bagi _outdoor_ untuk akhawat ialah permainan _explorace_. Yang paling menarik, Program Sambutan Jubli Intan 60 Tahun ini juga mengadakan Jaulah Ke Matruh dan Siwa pada 13 hingga 17 Julai iaitu 3 hari bagi ikhwah dan 3 hari bagi akhawat. 

Program Jubli Intan ini berakhir dengan malam Kebudayaan dan malam penutup pada 28 Julai yang bertempat di Wisma Baitul Ridzuan.

Sekalung penghargaan diucapkan kepada semua pihak yang menjayakan Program Sambutan Jubli Intan 60 Tahun KPIPM untuk bulan April, Mei, dan Julai secara langsung atau tidak langsung. Semoga setiap gerak kerja yang dilakukan dicatat sebagai satu amalan kebaikan dan digandakan pahala disisiNya. Insya-Allah.

“Sejarah Dihayati, KPIPM Di Hati"

#60TahunSetiaBersama 
#KPIPMKeluargaKita
#KeluargaKitaKitaJaga
#BersamaBersatuJayakanUsulYDP
#BersamaBersatuJayakanPembawaanKPIPM

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
“MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN”

Disediakan oleh :
Ustaz Mohamad Arshad bin Mohd Nazri
Setiausaha (Unit Promosi) Program Sambutan Jubli Intan 60 Tahun KPIPM 
Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2023/2024.

No comments:

Post a Comment

LAPORAN | JAULAH MATRUH & SIWA AKHAWAT SEMPENA SAMBUTAN JUBLI INTAN 60 TAHUN KPIPM SESI 2023/2024

LAPORAN | JAULAH MATRUH & SIWA AKHAWAT SEMPENA SAMBUTAN JUBLI INTAN 60 TAHUN KPIPM SESI 2023/2024 Keluarga Pelajar-pelajar I...