Monday, December 21, 2015

JELAJAH BAHNASA : "MENELUSURI SEJARAH, MENYINGKAP IBRAH"



JEJAK BAHNASA’15|MENELUSURI SEJARAH, MENYINGKAP IBRAH


KAHERAH, 12 Disember 2015,Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2015/2016 di bawah anjuran Biro Perhubungan, Sambutan dan Rehlah (BPSR) telah mengadakan ziarah Bahnasa El-Minya dengan ahli seramai  49 orang di peringkat ikhwah.

     Ziarah Bahnasa kali ini telah diberi nama Jejak Bahnasa’15 dengan bertemakan ”Menelusuri  Sejarah, Menyingkap Ibrah”. Antara objektif yang digariskan dalam program ini adalah untuk meningkatkan ketaqwaan kepada Sang Pencipta dengan menghayati ciptaannya, seterusnya adalah untuk menambahkan thaqafah dengan meneladani kehidupan dan mengeratkan ukhuwah dalam kalangan ahli KPIPM. Para peserta program telah berkumpul di Baitul Rahman pada pukul 5.30 pagi dan bertolak dari Kaherah ke Bahnasa pada pukul 6.00 pagi dengan menaiki sebuah bas.

     Sebelum sampai ke destinasi Badan Kebajikan Anak Negeri BKAN Melaka telah menghubungi pengarah program Jejak Bahnasa’15 dengan memaklumkan bahawa pihak polis tidak membenarkan ziarah Bahnasa tanpa surat lawatan dari Kementerian Pelancongan Mesir. Pada pukul 9.30 pagi para peserta sampai di Masjid Sheikh Ali Jumam. Kami hanya diberi peluang oleh pihak polis untuk menziarahi kawasan sekitar Masjid Syeikh Ali Jumam dan makam Tujuh Wanita sahaja. Program  dimulakan dengan para peserta bersarapan. Selepas itu, diteruskan dengan taklimat penerangan yang disampaikan oleh musyrif penerangan iaitu Ustaz Muhd Abror bin Mohd Ishak  dan  Ustaz Muhd Akmal Alif bin Salleh.

   Para peserta dibawa menziarahi makam yang pertama iaitu Qadhi Qudho Bahnasa, Aulad A’qil bin Abi Tolib, Syaid Ali Jumam  dan seterusnya berpindah ke pokok yang dikatakan tempat berteduhnya Saidatina Maryam dan anaknya Nabi Isa AS ketika kembali ke Baitul Maqdis. Setelah itu musyrif penerangan telah menceritakan makam-makam  yang berada di sekitar Bahnasa seperti Saidatina Ruqoyah, Makam 12 ahli Badar yang telah syahid ketika mana Saidina Umar mengarahkan tenteranya membuka kota Bahnasa bagi menyebarkan ajaran islam. Seterusnya adalah Quwailah binti Azwar yang merupakan seorang wanita yang berani untuk menyelamatkan saudaranya yang telah ditahan oleh tentera Rom pada ketika itu dengan menyamar sebagai lelaki dan mencerobohi kem tentera tersebut.

     Kemudian,m usyrif penerangan juga telah menceritakan tentang sebatang sungai yang dinamakan sebagai “Bahru Yusuf” yang mana sungai ini bersambung dengan Sungai Nil. Seterusnya, musyrif penerangan juga telah menceritakan tentang makam A’fan bin A’bban bin Uthman bin A’fan yang merupakan cucu Saidina Uthman bin A’fan. Seusai menunaikan solat jamak takdim, para peserta menaiki bas untuk makam yang terakhir iaitu makam “Tujuh Wanita“. Para pesrta diberi peluang untuk berguling di kawasan belakang makam Tujuh Wanita yang dikatakan para ulama’ juga pernah berguling di situ sebelum berangkat pulang ke Kaherah. Para peserta telah makan tengah hari di kawasan perhentian fayyoum. Para peserta sampai di Kaherah pada pukul 6.00 malam.

 Alhamdulillah,ziarah Bahnasa yang dianjurkan ini telah mendapat  sambutan yang baik dari kalangan ahli walaupun ada kesukaran yang tidak dapat di halangi oleh para peserta. Ziarah Bahnasa ini juga telah mencapai objektif yang telah digariskan dan tema yang telah dibawa bersama iaitu “Menelusuri Sejarah,Menyingkap Ibrah”  





BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN"

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...