Monday, May 30, 2011

Tarbiah Cycle - BDT

TARBIAH CYCLE

Firman Allah SWT :-

“ Ingatlah ketika Tuhan-Mu berfirman kepada para malaikat : Sesungguhnya aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka berkata : Apakah patut Engkau menjadikan khalifah di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikankan Engkau? Allah berfirman : Sesungguhnya aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui. ”

Surah Al-Baqarah : 30

Manusia adalah khalifah bumi. Seluruh makhluk tahu akan hakikat ini.

Memimpin bukanlah sesuatu yang boleh dipandang enteng.Seorang pemimpin harus berpandangan jauh bagi menggerakkan sesebuah wawasan. Tugas utama pemimpin membantu proses pentarbiahan. Tetapi bukanlah tanggungjawab golongan ini sepenuhnya dalam menjana modal insan berkualiti.

Pengikut itu sendiri harus bersedia untuk dipimpin. Dalam erti kata lain menerima sistem pentarbiahan syarie yang dianjurkan islam.

Sungguh indah aturan islam.Seandai terzahir kekurangan yang boleh diperbaiki sesama kita tidak kira antara pemimpin dan pengikut, dianjurkan untuk menegur dengan cara yang paling berhikmah supaya yang terkhilaf sedar kekhilafannya dan dapat mengislah diri menjadi lebih baik.

‘Ular yang menyusur bawah akar tak akan hilang bisanya’. Pepatah ini eloklah diambil sebagai pengajaran bagi melenturkan ego insan yang menerima teguran. Semoga sifat salamatul sadri menaungi diri.

‘Hidayah itu milik Allah. Apa gunanya kita berdakwah jika hasilnya tidak pasti?’

Sejenak terfikir kebenaran kata-kata ini.Minda terjerat dalam mencari jawapan,sia-siakah berdakwah?

Sedarkah kita,di akhirat kelak yang akan disoal Rabbul Izzati bukan natijah dakwah kita,tetapi usaha dalam mencapai natijah. Mungkin elok dita’kidkan sekali lagi, yang pasti akan disoal di akhirat adalah usaha.

Tanggungjawab manusia berusaha, natijah itu urusan Allah.Nah,mudahkan?!

Ayuh post mortem segala amalan kita yang lalu. Usah sisi baik dalam diri yang digali, tetapi spot kelemahan yang dicari.

Menegur dengan berhikmah,menerima teguran dengan hati terbuka. Inilah tarbiah cycle. InsyaAllah, berkat toleransi lahir masyarakat muslim berintegriti.

Disediakan oleh :

Biro Dakwah Dan Tarbiah KPIPM

sesi 2010/2011

1 comment:

  1. Nama saya Rahma Henny dari Ajman di Dubai UAE, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman, saya ditipu $ 3.000 karena saya membutuhkan pinjaman $ 90.000 untuk modal usaha dan hutang. Saya frustrasi saya tidak punya tempat untuk pergi, dan bisnis saya hancur dalam proses.

    Itu semua terjadi pada bulan Maret 2019, sampai saya bertemu orang-orang daring yang bersaksi tentang pemberi pinjaman nyata Mrs. GRACE ALEXANDER jadi saya mengajukan pertanyaan dan dia memperkenalkan saya kepada seorang ibu GRACE yang baik yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman tanpa jaminan $ 90.000 dengan suku bunga rendah. di perusahaan pinjaman GRACE ALEXANDER.

    Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Ny. Grace, semoga Tuhan terus memberkati Anda, Ibu Grace atas kejujuran dan perbuatan baik Anda.

    Jika Anda membutuhkan pinjaman atau pinjaman tanpa jaminan, segera hubungi ibu Grace dengan mengirim email ke (gracealexanderloancompany@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui rahmahenny45@gmail.com

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...