Friday, May 20, 2011

Ehya al-Jum'ah : Pelajari Sejarah Islam

KAHERAH,19 Mei - Ehya’ Jum’ah diteruskan seperti biasa. Ianya dimulakan dengan bacaan Yaasin dan diikuti dengan tazkirah yang disampaikan oleh saudara Arif Shah bin Abdullah Sani. Beliau merupakan pelajar tahun akhir kuliah Usuluddin syu’bah dakwah.

Di dalam tazkirah beliau, turut disentuh mengenai sejarah yang kian dilupai oleh masyarakat sekarang iaitu sejarah awal Islam. Beliau menegaskan terutamanya kepada pengajian Islam yang mana lebih-lebih lagi perlu cakna dalam hal ini.

Majlis diteruskan dengan solat Hifzi yang diimami oleh saudara Kamarulzaman Bin fakrulrazi pelajar tahun satu, kuliah Syariah Islamiah, Kaherah.

Majlis bersambung pada sebelah paginya dengan tazkirah subuh yang disampaikan oleh saudari Siti Salamah binti Hamzah. Nasihat beliau pada hadirin yang hadir bagi memperkasakan lagi solat Subuh berjemaah.

“Antara punca kejayaan seseorang itu adalah melihat kepada penjagaan solatnya. Maka bagi semua mahasiswa perlu tidak memandang enteng dengan perkara yang berkaitan dengan solat”. Tegas beliau di dalam majlis tersebut.

Solat adalah tiang agama yang menyokong kepada semua amalan yang kita lakukan. Oleh itu, Biro Dakwah dan tarniah menyeru kepada semua agar sentiasa menjaga dan memelihara solat walau kita berada di mana-mana.

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...