Saturday, May 14, 2011

Revolusi Imtihan : Mendapat Sambutan Hebat

KAHERAH, 12 Mei - Dewan Syeikh Sya’rawi telah digegarkan dengan lagi satu revolusi selepas solat maghrib dan bacaan Yaasin malam tadi.

Program Motivasi Kecemerlangan Imtihan dan Malam Munajat Hamba yang bertemakan “Menuju Keunggulan Cita” anjuran Biro Pelajaran dan Ilmiah dan Biro Dakwah dan Tarbiah menampilkan dua motivator daripada mahasiswa perubatan, Dr Muhammad Yazid bin Hanzir dan pengajian Islam, Ustazah Nikmah Mawadati.

Dr Muhammad Yazid ketika memberikan motivasi

Keunikan program kali ini adalah gabungan dua negara iaitu Malaysia dan Indonesia dan pertama kali dipengerusikan di dalam bahasa Inggeris.

Motivasi pertama daripada Dr Muhammad Yazid b. Hanzir dengan perkongsian teknik belajar berkesan, teknik hafalan al-Quran yang betul dan motivasi diri.

Saudari Nikmah Mawadati sedang menjawab beberapa soalan yang diajukan

Turut hadir bersama Badan Pengurus PMRAM angkat Perak, saudara Mohd Hafizzul Azri bin Azman dan ditemani oleh saudara Ahmad Daniel bin Mohmad Hassan.

Slot motivasi yang kedua oleh saudari Nikmah Mawadati membicarakan hikmah isi kandungan 7 ayat al-Fatihah yang banyak memberikan semangat dalam perjuangan menuntut ilmu.

Secara keseluruhan, kedua-dua motivator banyak menekankan tuntutan kewajiban menuntut ilmu adalah kerana Allah Ta’ala dan bukan kerana imtihan semata.

Program diteruskan dengan tayangan promo ZIKRAYAT 5 dan video berkenaan sketsa imtihan. Seterusnya ahli-ahli dihidangkan dengan halwa telinga daripada kumpulan al-Muhazirun.

Sambutan Ulang Tahun KPIPM Kali ke-47

Slot terakhir iaitu Sambutan Ulang Tahun KPIPM kali ke-47. Para AJKT bersama-sama memotong kek ulang tahun dan diiringi doa “Allah selamatkan KPIPM” oleh ahli-ahli. Majlis tersebut ditangguhkan dengan sedikit jamuan makan malam dan kembara mimpi untuk Qiamullail Perdana keesokan pagi.

Dengan kerjasama Biro Dakwah dan Tarbiah, diadakan Qiamullail bermula jam 2.50 pagi dan diakhiri dengan tazkirah daripada pentazkirah jemputan, saudara Mohd. Nazrul bin Abd. Nasir dan sedikit tayangan tentang Palestin. Slot Qiamullail kali ini pula dipengerusikan dalam bahasa arab. Program tamat pada kira-kira jam 5.30 pagi.







No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...