Sunday, March 20, 2011

Istiqamah Dalam Menuntut Ilmu Dan Berpersatuan - YDP


TAIPING, 21 MAC - Sesi pengajian di universiti-universiti di Mesir akan bermula tidak lama lagi. Tidak kurang, ada juga yang akan menduduki peperiksaan dalam tempoh yang terdekat ini.

Mengulas perkara ini, Yang Dipertua KPIPM, Ustaz Khairul Asyraf bin Mohd Khir mengingatkan kepada pelajar supaya bersungguh-sungguh dalam pengajian dan kuliah.

"Semangat untuk kembali menuntut ilmu di bumi Mesir ini harus wujud bagi melihat kesinambungan ilmu itu dapat diteruskan" Katanya.

"Sekiranya kita lihat, perjuangan menuntut ilmu ini adalah salah satu istiqamah yang perlu bagi seseorang mahasiswa. Mahasiswa bukanlah pelajar sekolah rendah, yang perlu diajar dengan disiplin terlebih dahulu, sebaliknya mahasiswa sepatutnya sudah mempunyai motivasi diri dan disiplin yang teguh" Katanya lagi.

"Dalam masa yang sama, mahasiswa juga tidak boleh mengabaikan KPIPM yang menjadi tonggak kesatuan mahasiswa di bumi Mesir ini. Kita jangan terkesan dengan pemikiran sekularisme yang membezakan di antara menuntut ilmu dan berpersatuan" Katanya lagi.

Beliau berkata lagi "Sekularisme akan menimbulkan jurang perbezaan ini supaya mahasiswa hanya tahu menuntut ilmu semata-mata tanpa cuba mengaplikasikannya di dalam kesatuan sesama mereka. Akhirnya mahasiswa akan berjuang seorang diri untuk menegakkan Islam, sedangkan Islam itu hanya tertegak dengan kumpulan"

"Saya berharap agar pengajian dan persatuan ini dapat diseimbangkan oleh semua anak-anak Perak di bumi Mesir" Katanya lagi mengakhiri temubual tersebut.

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...