Friday, August 28, 2020

ARTIKEL KEMERDEKAAN | KEMERDEKAAN ERA PANDEMIK

 

ARTIKEL KEMERDEKAAN | KEMERDEKAAN ERA PANDEMIK
Biro Tabung Kebajikan, Kesenian dan Riadah KPIPM sesi 2019/2020

Tahukah anda, sudah hampir 63 tahun Malaysia meraikan sambutan Hari Kemerdekaan? Saban tahun rakyat Malaysia menyambut hari yang penuh bersejarah ini. Semangat dan kemeriahan yang ditunjukkan oleh rakyat Malaysia amat berbeza daripada hari-hari lainnya. Seluruh rakyat Malaysia menyambut hari gemilang ini dengan mengadakan aktiviti-aktiviti yang mampu memupuk semangat patriotik dalam kalangan masyarakat.
 
Memandangkan tahun ini, tahun yang getir khasnya apabila segala kegiatan ekonomi, sosial, pendidikan dan sebagainya terjejas, kemerdekaan kali ini menjadi kemerdekaan paling bersejarah buat kita semua kerana mengalami norma baharu. Apakah itu norma baharu? Norma baharu atau dikenali sebagai 'new norm' adalah peraturan baharu yang diterima atau diguna pakai oleh masyarakat disebabkan berlakunya sesuatu perkara seperti pandemik penyakit berjangkit.
 
Antara peraturan baharu yang ditetapkan oleh kerajaan ketika musim COVID-19 ini ialah Perintah Kawalan Pegerakan (PKP). Sebelum menyelam lebih dalam, marilah kita bersama-sama menghayati, apakah makna sebenar kemerdekaan dari segenap aspek kehidupan.
 
Kemerdekaan menurut Dewan Bahasa dan Pustaka ialah keadaan bebas daripada penjajahan, kurungan, naungan, berdiri sendiri dan tidak bergantung pada yang lain.
 
Erti sebuah kemerdekaan bukan hanya bebas daripada cengkaman fizikal penjajah, malah lebih daripada itu. Kemerdekaan yang telah kita kecapi ini hanyalah pada lahiriah sahaja. Adapun, serangan pemikiran dan budaya yang dilancarkan oleh penjajah sedikit sebanyak masih memberi kesan mendalam terhadap sebilangan rakyat Malaysia.
 
Kemerdekaan daripada perspektif Islam pula ialah kebebasan manusia untuk dapat menikmati kehidupan sesuai fitrahnya yang menjadi sifat asasi manusia selaras matlamat sebenar penciptaannya oleh Allah SWT. Allah Taala berfirman :
 
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
 
Maksudnya: “Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku.” [ Al-Dzariyat : 56 ]
 
Manusia yang merdeka hidup dalam keadaan fitrah, ketentuan dan pedoman penciptanya, sekaligus sesuai hak asasi sebagai manusia berakal waras dan bebas melaksanakan apa yang diyakininya dengan fitrah di bawah landasan perintah dan larangan Allah SWT. Malah hidup merdeka adalah hak asasi setiap penghuni alam semesta keseluruhannya.
 
Jika hanya sekadar mengenal akan makna kemerdekaan semata-mata, ianya tidaklah memadai bagi seorang anak merdeka melainkan didorong dengan semangat dalam menyambutnya. Maka, bagaimanakah cara menyuburkan rasa semangat dalam menyambut kemerdekaan kali ini dengan adanya norma baharu?
 
Antara cara bagi anak merdeka untuk menyambut kemerdekaan era pandemik adalah dengan mengukuhkan penghayatan sejarah asas kenegaraan serta perjuangan kemerdekaan tanah air. Sejarah-sejarah ini boleh didapati melalui pembacaan daripada pelbagai sumber seperti buku-buku atau penulisan ilmiah berkaitan asas bernegara serta tokoh-tokoh kemerdekaan tanah air. Melalui pembacaan yang beraneka sumber, kita boleh mengembangkan lagi idea, info atau trivia dengan menukilkan penulisan yang bermanfaat.
 
"Cintai aku dengan membaca, aku akan mencintaimu dengan menulis".
 
Selain penulisan, semangat cinta akan negara dapat dipupuk dengan menghasilkan karya-karya kreatif seperti pembikinan video, puisi, poster dan sebagainya. Ini secara tidak langsung membangkitkan semangat patriotisme dalam diri semua lapisan masyarakat.
 
Tambahan pula, era langit terbuka ini menyaksikan limpahan kemahiran yang berpotensi untuk dikomersialkan antaranya karya-karya kreatif anak-anak tempatan. Sebahagian penggiatnya terdiri daripada anak muda yang mahir dalam bidang masing-masing. Ini sekaligus dapat melahirkan modal insan yang bermutu dan berwawasan. Lebih-lebih lagi era pandemik ini, kita diarahkan untuk meminimumkan pergerakan serta sentiasa melakukan aktiviti berfaedah. Maka, tiada salahnya kita manfaatkan masa yang banyak terluang ketika COVID-19 ini dengan memberi pencerahan kepada dunia tentang kemerdekaan Malaysia.
 
Dalam pada itu, pematuhan Prosedur Operasi Standard (SOP) amat penting bagi kita semua dalam membantu memutuskan rantaian virus ini. Tanggungjawab ini terpundak di atas bahu seluruh rakyat Malaysia tidak mengira latar belakang agama, bangsa mahupun politik. Tuntasnya, kebiasaan baharu inilah yang mengajar kita bagaimana membuktikan kecintaan kepada kesejahteraan negara. Kerjasama dan interaksi yang baik di antara kita mampu mengekang wabak ini daripada terus menular.
 
Zahirnya, pandemik yang melanda kini telah merencatkan pergerakan institusi di kebanyakan negara termasuk negara kita sendiri, Malaysia. Pelbagai institusi berdepan halangan untuk melaksanakan perancangan yang telah dirangka. Institusi pendidikan tinggi menghadapi kesulitan untuk meneruskan pembelajaran akibat PKP yang telah dikuatkuasakan. Begitu juga dengan agensi-agensi perdagangan yang terlibat dalam pertumbuhan ekonomi negara turut terjejas akibat pandemik COVID-19.
 
Walaupun demikian, semangat cinta akan negara di dalam diri warga Malaysia tidak seharusnya luntur bahkan harus sentiasa mekar bak kata pepatah, tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. Generasi muda khususnya mahasiswa telah menunjukkan sikap yang positif dan berwibawa. Pelbagai inisiatif yang telah diusahakan oleh para mahasiswa ketika masih berada di universiti dalam tempoh PKP. Tamsilnya, fakulti-fakulti di kebanyakan universiti di Malaysia bekerjasama menghasilkan alat pelindung muka (face sheild) bagi kegunaan barisan hadapan yang merawat pesakit COVID-19.
 
Prakarsa ini telah mempamerkan sikap yang perlu dicontohi oleh golongan mahasiswa. Jika tidak cinta akan negara, mana mungkin jasad mereka mahu mengerah wang, masa dan tenaga untuk membasmi penyebaran wabak yang berlaku. Maka jelaslah bahawa mahasiswa sememangnya nadi kepada sesebuah negara.
         
Dek kerana COVID-19 yang melanda ini, banyak hikmah dan pengajaran yang dapat kita singkapi antaranya, para pemimpin bersatu dalam memainkan peranan yang sangat penting dalam melawan virus ini. Pelbagai bantuan dan pelan yang diwartakan oleh kerajaan sebagai inisiatif kebajikan bagi mereka yang terkandas rentetan virus durjana ini. Tidak sekadar itu, rakyat yang cakna juga berperanan meringankan beban sesama kita. Ikhtiar ini bagi membantu mereka yang amat memerlukan di samping merealisasikan tema kemerdekaan pada tahun ini iaitu "Malaysia Prihatin".
 
Seterusnya, sumbangan keringat barisan hadapan Malaysia seperti petugas kesihatan dan keselamatan yang terdiri daripda KKM, ATM, PDRM, sukarelawan tanah air dan ramai lagi yang tidak mampu diungkap. Mereka adalah sosok yang hebat dalam memastikan Malaysia terputus dari belenggu virus COVID-19. Tanpa mereka, mungkin ramai lagi nyawa yang akan terancam akibat jangkitan virus ini. Terima kasih kami ucapkan!
 
Pengajaran yang sangat penting di sini adalah kita dapat melihat bagaimana interaksi yang jitu di antara rakyat dengan kepimpinan negara. Berganding bahu, saling membantu mencurahkan kerjasama dalam mengekang kemaraan pandemik COVID-19 dari terus merebak. Allah menegaskan melalui firman-Nya :
 
وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
Maksudnya: "Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya)." [ Al-Ma'idah : 2 ]
 
Inilah cara kita mengekalkan keharmonian dan semangat kenegaraan di dalam diri setiap lapisan masyarakat. Jika dulu kita berjuang menentang penjajah yang menjarah watan, kini kita berjuang memelihara negara daripada penularan wabak demi kesejahteraan bersama!
 

Biar dirobek jiwa dan hati,
Takku endah walau dicalarkan,
Aku bertahan demi pertiwi,
Moga tak tergadai maruah watan.

Tugu negara jadi kebanggaan,
54 tahun usia dicipta,
Malaysia Prihatin tema kebangsaan,
Bersatu hati elakkan sengketa.

 

Disediakan oleh :
Muhammad Muiz bin Abdul Malek
Abdul Muiz bin Mohamad Razali
(Peserta Kelas Penulisan Pusat Sumber Tenaga (PESAT) KPIPM sesi 2019/2020)

 

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS

“MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN”

 

4 comments:

  1. Assalamualaikum wr.wb




    Kami di Arab Credit Group telah luar biasa ketika datang untuk membantu orang-orang dalam masalah keuanganan mereka dengan utang yang tak terhitung jumlahnya untuk membayar, tugas kami adalah untuk membantu Anda dengan pinjaman untuk menyelesaikan semua masalah keuangan Anda, dan menjadi keuangan yang stabil lagi. platform pembayaran kami sederhana, kami menyediakan Anda dengan suku bunga terendah 2% pinjaman Anda dapat menemukan, Arab Credit Group adalah Perusahaan pinjaman yang dimiliki oleh Keluarga Arab kami, kami telah memutuskan untuk membantu saudara-saudari kami untuk menjadi kuat secara finansial seperti yang diperintahkan Tuhan. kami di sini untuk memberi Anda bantuan untuk sukses dalam hidup.

    Hubungi kami dengan.
    Perusahaan: Arab Credit Group
    Email: Arabcreditgroup@gmail.com
    Pin BBM: {E39B5EE5}  

    ReplyDelete
  2. Nama saya Siti Maria, dari Indonesia.
    Saya menghubungi Ibu RIKA ANDERSON PINJAMAN DAN INVESTASI BITCOIN untuk pinjaman bisnis tanpa jaminan $ 10.000. Kemudian saya diberi tahu tentang langkah-langkah untuk membayar jumlah pinjaman yang saya minta.

    Setelah mengambil risiko lagi karena saya begitu putus asa untuk mendirikan bisnis, saya sangat terkejut, jumlah pinjaman yang disetujui dan dikreditkan ke rekening bank saya dalam waktu 7 jam bank tanpa tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya.

    Saya terkejut karena saya adalah korban penipuan pertama! Jika Anda tertarik untuk mendapatkan jumlah pinjaman tanpa jaminan & Anda berada di negara mana pun, saya akan menyarankan Anda untuk menghubungi RIKA ANDERSON LOAN AND BITCOIN INVESTMENT COMPANY
    melalui Email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    untuk pertanyaan dan penjelasan Whatsapp +1(323)689-3663
    Siti: mariasity62@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Selamat siang untuk semuanya, nama saya Steven Nesty Binti, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini agar semua pencari pinjaman berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet

    Setelah beberapa lama mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online tetapi saya ditipu dan kehilangan Rp10,7 juta, untuk seorang pria di Afrika.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, sehingga saya berdiskusi dengan teman saya Bu Tieka Melawati (tiemelaw@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya dengan Bu Deborah, Manajer Kantor Pinjaman AVANT, sehingga teman saya meminta saya untuk memproses pinjaman saya dengan Nyonya Deborah. Jadi saya menghubungi Bu Deborah melalui email: (avantloanson@gmail.com) dan juga di WhatsApp: +6281334785906

    Saya mengajukan pinjaman Rp 380 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman tersebut, Saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam, uang pinjaman saya dimasukkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu bercanda sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa rekening saya sudah dikreditkan Rp380 juta. Saya sangat senang akhirnya Tuhan menjawab doa-doa saya dan Dia telah memberikan keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati Bu Deborah untuk memberikan kehidupan yang adil bagi saya, maka dari itu saya berpesan kepada siapapun yang berminat mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Bu Deborah melalui email:
    (avantloanson@gmail.com)
    Melalui WhatsApp:
    +6281334785906 untuk pinjaman Anda

    Akhirnya, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nestybintisteven@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  4. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...