Friday, October 19, 2018

LAPORAN SRIKANDI 2018 (SRIKANDI'18)

LAPORAN : SRIKANDI 2018 (SRIKANDI’18)

Kaherah - Pada tarikh 15 dan 16 September 2018, Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir dibawah anjuran Ketua HEWI sesi 2017/2018 dengan kerjasama Atase Pendidikan Negeri Perak telah berjaya menganjurkan satu program buat kali ke-2 iaitu Srikandi 2018 (SRIKANDI'18). Bertemakan "Srikandi Besi, Menggugah Misi". Ianya merupakan kepentingan wanita dalam berperanan  menjalankan gerak kerja Islam. Firman Allah SWT surah al-ahzab ayat :35 {Sesungguhnya lelaki dan perempuan muslim, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki  dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut nama Allah telah menyediakan untuk mereka keampunan dan pahala yang besar}.

SRIKANDI'18 telah berlangsung dengan jayanya selama dua hari bertempatkan di padang Wafa El Amal dan wisma Baitul Rahman, Hayyu Sabik, Kaherah. Program ini melibatkan seramai 10 orang ajk pelaksana program dan 18 orang ahli jawatankuasa kecil. Objektif SRIKANDI'18 pada tahun ini ialah mengukuhkan tautan ukhuwah islamiah dalam kalangan mahasiswi KPIPM, meningkatkan kesedaran tentang kepentingan peranan wanita dalam islam dan memantapkan thaqafah mahasiswi dalam ilmu kewanitaan, kesihatan dan isu semasa. Disamping itu, terdapat beberapa aktiviti-aktiviti yang menarik, antaranya ialah senamanrobik, sukaneka, dustbin ball, memanah, pembentangan kertas kerja fiqh safar mar’ah dan sebagainya.

Pada hari pertama iaitu 15 September 2018, pada jam 8.00 pagi telah bertolak ke padang Wafa El Amal dan pendaftaran bemula pada jam 8:30 pagi. Majlis perasmian telah berlangsung pada jam 9.00 pagi dengan kata-kata aluan daripada Ketua HEWI KPIPM, Pengarah Srikandi’18 dan Perasmi  iaitu Ustazah Nurul Izzaty binti Osman yang merasmikan majlis tersebut serta melancarkan pelancaranan gimik. Setelah itu, bermulalah acara aktiviti-aktiviti padang antaranya ialah senamanrobik, dustbin ball, sukaneka dan memanah. Pada jam 1:30 petang ahli bersiap untuk pulang ke wisma Baitul Rahman, Hayyu Sabik, Kaherah. Pada jam 7.00 malam ahli berkumpul di Dewan Syeikh Sya’rawi, Baitul Rahman serta dimulakan dengan pembentangan kertas kerja Fiqh Safar Mar’ah yang dibentangkan oleh Ustazah Nurul Izzaty binti Osman. Seterusnya, pada jam 9.00 malam  bermula aktiviti zikrullai dengan kerjasama Biro Dakwah dan Tarbiah KPIPM .

Pada hari kedua iaitu 16 September 2018, pada jam 9.00 pagi ahli berkumpul di Dewan Syeikh Sya'rawi, Baitul Rahman, Hayyu Sabik, Kaherah dan dimulakan dengan aktiviti indoor games pada jam 9.30 pagi. Seterusnya, pada jam 11.00 pagi aktiviti sembang santai yang bertajuk "Srikandi Inspirasi" dibentangkan oleh Ustazah Nor Jannah Binti Asek dan Dr. Nabihah Binti Mohammad Azman. Disamping itu, terdapat aktiviti  Hari Kebajikan yang dijalankan di bawah Biro Tabung Kebajikan, Kesenian dan Riadah KPIPM pada jam 1.00 petang, antara aktivitinya adalah bekam, akupuntur dan refleksologi. Pada jam 7.00 malam ahli berkumpul semula di Dewan Syeikh Sya'rawi, Baitul Rahman, Hayyu Sabik, Kaherah dan dimulakan dengan forum yang bertajuk "Fakta atau Auta (Mitos vs Realiti)" yang dibentangkan oleh Dr. Aina Najihah binti Mohd Zaki dan Dr. Nur Faizah binti Ramlee pada jam 7.30 malam. Setelah itu, berlangsungnya Majlis Penutupan pada jam 9.30 malam yang dihoskan oleh Fatin Nazirah binti Mohd Razali dan Nurul Afiqah binti Kamaruddin, antara yang menarik adalah persembahan daripada Usrah Khairatun Hisan, Hal Ehwal Wanita Islam (HEWI), penyampaian hadiah kepada semua pemenang dan tokoh SRIKANDI'18, tayangan video dan jamuan makan. Tokoh SRIKANDI'18 dimenangi oleh saudari Nurul Huwaida binti Alias. Program berakhir pada jam 10.30 malam.

Akhir sekali, alhamdulilah sepanjang program SRIKANDI'18 berjalan, tiada sebarang masalah yang timbul dan tema kali ini berjaya diterapkan kepada mahasiswi Perak iaitu “Srikandi Besi, Menggugah Misi”.

“BERILMU,BERAMAL,IKHLAS
MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN”

1 comment:

  1. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...