Wednesday, February 28, 2018

LAPORAN PROGRAM HARI KELUARGA ANAK-ANAK PERAK DI MESIR 2018 (MESRA'18)

PROGRAM HARI KELUARGA ANAK-ANAK PERAK DI MESIR 2018 (MESRA’18)

KAHERAH - Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2017/2018 dengan kerjasama Atase Pendidikan Negeri Perak telah menganjurkan program yang dinamakan Hari Keluarga Anak-anak Perak di Mesir 2018 (MESRA’18). MESRA’18 kali ini berkonsepkan “Tradisional Kenegerian” yang telah berlangsung dengan jayanya selama lima hari bermula 8 Februari sehingga 13 Februari 2018 bertempat di Wisma Darul Ridzuan. Program yang bertemakan “Simpulan Ukhuwah, Citra Muhibah” ini melibatkan seluruh ahli KPIPM selari dengan objektif yang digariskan pada kali ini iaitu mengasah bakat ahli dalam bidang yang pelbagai, memaksimumkan medium ekonomi dan kebajikan ahli, meluaskan capaian pengetahuan ahli dalam ilmu kontemporari, menerapkan kefahaman islam yang syumul berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah seterusnya memperkukuhkan peranan KPIPM sebagai wadah kesatuan anak-anak Perak di bumi Mesir.

Kemeriahan MESRA’18 kian terasa dengan berlangsungnya perjumpaan rumah sukan ikhwah (4 Februari 2018) dan akhawat (31 Januari 2018) bertempat di Wisma Darul Ridzuan. MESRA’18 bermula pada hari Khamis, 8 Februari dengan Tazkirah Subuh bertajuk “Kesatuan Islam” yang disampaikan oleh Ustaz Ainuddin bin Abu Jamil. Pada sebelah malamnya seawal jam 7.15 malam, diadakan pula Malam Perasmian dan Gimik Pelancaran Hari Keluarga Anak-anak Perak Di Mesir 2018 (MESRA’18). Program ini dirasmikan oleh Pembantu Pegawai Atase Pendidikan Negeri Perak, Encik Muhammad Fauzan bin Abdul Rahim selepas sahaja Ucapan Aluan daripada daripada Pengarah MESRA’18, Ustaz Muhammad Zulhafiz bin Jefri serta Yang Dipertua KPIPM sesi 2017/2018 Ustaz Mohamad Bukhari Ridha bin Mohd Bakri. Majlis diteruskan lagi dengan pelancaran gimik perasmian MESRA’18 di Dewan Syeikh Idris Al-Marbawi, Baitul Ridzuan serta tayangan video pengenalan MESRA’18. Kemudian program diteruskan dengan Forum Unit Bait Muslim “Syurgaku Impianku” yang telah disampaikan oleh Ustaz Mohd Ainuddin bin Mohd Ishak dan Ustazah Afiqah Syuhaidah binti Abd Samad bermoderatorkan Ustaz Muhammad Amir bin Ghazali.

Pada hari kedua, Kemesraan MESRA’18 dihangatkan lagi dengan pertandingan Piala KPIPM dan Piala An-Nisa’. Pertandingan tersebut bertempat di Arena Champion bagi ikhwah dan Wafa Amal bagi akhawat. Perlawanan akhir telah berlangsung diantara pasukan Hussein Legend dan Sahabat FC. Kedua-dua pasukan telah berjaya menyamakan kedudukan dan perlawanan dilanjutkan kepada penalti. Akhirnya, Hussein Legend telah berjaya menjuarai perlawanan sekaligus merangkul Piala KPIPM pada sesi ini. Manakala untuk perlawanan akhir, pasukan Rabiatul Adawiyah berjaya menumbangkan pasukan lawan Shipuden dengan mata 8-4, sekaligus merangkul gelaran Juara Piala An-Nisa’pada sesi ini. Untuk anugerah pemain terbaik di menangi oleh Saudara Abdul Fattah bin Abd Razak dan penjaring terbanyak oleh Saudara Safwan daripada Shoubra sebanyak 10 jaringan. Bagi pemain terbaik Piala An-Nisa’ dimenangi oleh Saudari Nor Syakira bt Yusof manakala penjaring terbanyak dengan 18 jaringan dianugerah kepada Saudari Siti Nur ‘Amirah Athirah binti Md Natar. Tahniah diucapkan kepada semua pemenang.

MESRA’18 diteruskan pada hari berikutnya iaitu hari ketiga dengan acara indoor ikhwah dan akhawat seperti hafazan, dam haji, gubahan buah, teh tarik, wau saya, lompatan ukhuwah, batu-batu harmoni dan bermacam-macam aktiviti menarik yang telah disusun oleh peringkat pengisian MESRA’18. Pada sebelah malam pula, program diteruskan dengan talkshow Perubatan yang bertajuk “Rasullullah is My Doctor “ yang disampaikan oleh Ustaz Abdul Halim bin Yusuf dan Dr. Noha Nabila binti Mohamad Akhir yang bermoderatorkan Ustaz Muhamad Nur Hafiz bin Musri.

Pada hari keempat, program diteruskan lagi dengan aktiviti outdoor ikhwah dan akhawat. Antara aktiviti outdoor ikhwah adalah perbarisan, acara sukaneka dan balapan yang bertempat di Istad Abbasiah, manakala aktiviti outdoor akhawat berbentuk perbarisan, sukaneka dan  “Speaker Corner” yang bertajuk “My Country Depends On Our Hand” disampaikan oleh Ustazah Syariza binti Ayub bertempat di Hadiqah Atfal.

Maka tibalah Majlis Penutupan Hari Keluarga Anak-anak Perak di Mesir 2018 (MESRA’18). Sebelum itu, disebelah petang, majlis diserikan dengan persembahan kebudayaan diperingkat akhawat. Antaranya persembahan Dikir Barat, Tarian Piring, Tarian Zapin dan Nasyid daripada Usrah Khairatun Hisan. Kemudian, pada sebelah ikhwah pula diadakan aktiviti kebajikan. Antara perkhidmatan yang dibuat adalah berbekam, akupuntur dan refleksologi. Pada sebelah malam, majlis diteruskan lagi dengan pertandingan Persembahan Dikir Barat mengikut tradisional rumah negeri masing-masing. Majlis Penutupan MESRA’18 telah dirasmikan oleh Yang Dipertua Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir sesi 2017/2018, Ustaz Norhalim bin Lokman diikuti dengan acara penyampaian hadiah kepada para pemenang sepanjang program MESRA’18. Pertandingan persembahan Dikir Barat dimenangi oleh Rumah Kuning. Pembarisan terbaik ikhwah dimenangi oleh Rumah Biru manakala disebelah akhawat dimenangi oleh Rumah Merah. Bagi perkampungan ikhwah dimenangi oleh Rumah Biru manakala bagi peringkat akhawat dimenangi oleh Rumah Merah. Markah tertinggi keseluruhan rumah sukan pada sesi kali2 ini telah disandang oleh Rumah Biru iaitu ‘’The Blue Panthera”. Tahniah diiucapkan kepada seluruh ahli rumah sukan di atas kejayaan yang diperoleh. Majlis berakhir sekitar jam 11.30 malam dengan tayangan video penutupan MESRA’18 dan sedikit jamuan ringan.

Maka berakhirlah sudah program MESRA’18 sesi 2017/2018. Diharapkan agar program ini dapat dapat mengeratkan tautan ukhwah islamiah serta memperkukuhkan peranan KPIPM sebagai wadah kesatuan anak-anak Perak di bumi Mesir. Sekalung penghargaan diucapakan kepada semua pihak yang menjayakan MESRA’18 dan semoga program sebegini dapat dianjurkan lagi pada masa akan datang. Sekian, terima kasih.

Simpulan Ukhuwah, Citra Muhibah”

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
‘’MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN’’

Disediakan oleh :
Setiausaha MESRA’18 Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2017/2018

1 comment:

  1. Halo, saya Silvia dari Malaka Malaysia karena meningkatnya jumlah scammer online. Saya takut mendapatkan pinjaman online tetapi ketika saya melamar, saya mendapat pinjaman dari ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY karena saya baru mengenal perusahaan pinjaman. Sulit bagi saya untuk percaya bahwa mendapatkan pinjaman bisa semulus ini dan mudah dimengerti, rekan-rekan saya melihat bahwa bisnis saya telah berkembang pesat, kemudian saya buka-bukaan kepada mereka bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya, kebanyakan dari mereka mengajukan dan sekarang mereka juga mendapat pinjaman mereka juga. sekarang kita semua mengembangkan bisnis kita dalam pertumbuhan bintang lima
    Jika Anda membutuhkan pinjaman atau bantuan keuangan seperti yang kami miliki, saya sarankan Anda menghubungi ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY melalui

    Email: islamicrefinancing@gmail.com atau di
    WhatsApp: +15716666386 Saya juga akan meninggalkan kontak saya jika Anda ingin mendapatkan detail tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari mereka
    Hubungi saya

    Mortienz Silvia
    Email: mortienzsilvia@gmail.com

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...