Monday, February 26, 2018

LAPORAN EXPLORE SINAI 2018 (EXPLORE'18) AKHAWAT

EXPLORE SINAI 2018 (EXPLORE’18) AKHAWAT

Kaherah - Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir (KPIPM) pada sesi kali ini telah berjaya menganjurkan jaulah ke Semenanjung Sinai di peringkat akhawat bermula dari 27 Januari sehingga 29 Januari 2018. Aktiviti ini dibawah anjuran Ketua Ketua Hal Ehwal Wanita Islam (HEWI) dengan seliaan Biro Perhubungan, Sambutan dan Rehlah HEWI. Antara tujuan utama jaulah ini adalah mengeratkan ukhuwah dalam kalangan ahli HEWI KPIPM selain daripada mengambil ibrah daripada sunnah mengembara.

Explore Sinai 2018 ini telah berjaya mengumpulkan ahli HEWI KPIPM seramai 82 orang yang terdiri daripada semua peringkat ahli samada mahasiswi baru mahupun mahasiswi lama.

Perjalanan telah bermula pada 27 Januari 2018, jam 3.00 pagi dengan menaiki 2 buah bas. Pembacaan doa telah diketuai oleh Ustaz Mohamad Farhan bin Mohd Ariff selaku wakil AJKT bagi jaulah kali ini.
 
Bas tiba di Nokhtah Hasanah sekitar jam 6.00 pagi. Untuk makluman, Nokhtah Hasanah adalah merupakan sebuah perhentian rehat untuk kenderaan sebelum memasuki Terowong Ahmad Hamdi bagi melintasi Terusan Suez. Disini, para peserta diberi penerangan oleh musyrif penerangan yang bertugas iaitu Ustaz Muhammad Faiz bin Mohd Salim dan Ustaz Muhamad Ridhuwan bin Mohamad Noor.

Terowong ini dibina bagi menyambung bumi Mesir yang terpisah kepada dua benua iaitu Benua Afrika di sebelah Barat dan Benua Asia di sebelah Timur. Sementara itu, nama terowong ini pula diambil bersempena dengan nama Panglima Perang yang mencetuskan idea penggalian terowong ini.

Setelah selesai solat Subuh secara berjemaah, perjalanan diteruskan dengan melalui Terowong Ahmad Hamdi. Kebanyakan peserta berasa teruja kerana dapat melalui terowong yang berada di bawah dasar laut Terusan Suez. Peserta difahamkan bahawa panjang keseluruhan Terusan Suez adalah163 KM yang menghubungkan Teluk Suez dibahagian Selatan dan Laut Tengah dibahagian Utara. Manakala lebar terusan ini adalah antara 120 meter sehingga 200 meter. Terusan Suez ini telah dibina pada tahun 1859 oleh Ferdinand de Vicomte de Lesseps daripada Perancis dan mengambil masa selama 10 tahun kemudian dan mula digunakan secara rasmi pada tahun 1870.
 
Selesai melintasi terowong, kami terus menuju ke destinasi pertama iaitu Kubu Barlief yang merupakan tapak peninggalan kubu Israel yang datang menjajah Sinai pada tahun 1967. Kemudian, perjalanan diteruskan lagi dengab melawat Uyun Nabi Musa A.S yang terletak hanya kira-kira 500 meter dari kubu Barliev. Peserta Explore diberitahu bahawasanya di sinilah terdapat 12 telaga yang telah digali oleh 12 puak dari kalangan Bani Israel dan disinilah kami melakukan sesi perasmian EXPLORE'18 dan sarapan pagi.
            
Kemudian, kami bertolak pula ke Jabal Musa A.S (St.Catherina). Pada jam 3.00 petang, para peserta mengambil peluang untuk berdoa dan bertawassul di Maqam Nabi Harun A.S serta bergambar kenangan di bukit Batu Kesan Lembu Samiri. Bukit Batu Kesan Lembu Samiri ini merupakan kesan pancaran cahaya matahari terhadap patung emas samiri yang dicipta oleh kaum Bani Israel ketika Nabi Musa A.S bermunajat kepada Allah SWT di Tur Sina' (Jabal Musa A.S).

Setelah itu, kami terus ke tempat penginapan di Wadi Muqaddas untuk menunaikan solat, makan dan berehat. Kemudian, taklimat keselamatan dan pembahagian kumpulan telah dijalankan sebagai persediaan untuk pendakian Jabal Nabi Musa A.S.

Pada jam 12.00 pagi, kesemua peserta bersiap sedia bagi menaiki bas untuk ke kaki Jabal Musa A.S. Setelah selesai membuat pendaftaran kepada polis yang menjaga Jabal Musa A.S, semua peserta terus mengikut kumpulan yang telah ditetapkan. Dan tepat jam 12.45 pagi, ekspedisi pendakian Jabal Musa A.S pun bermula. Jabal ini mencapai ketinggian sehingga 2 285 meter dari paras laut.

Alhamdulillah, sekitar sebelum azan Subuh pada jam 6.00 pagi, kesemua peserta telah selamat tiba di puncak Jabal Musa A.S. Selesai Solat Subuh berjemaah, para peserta duduk secara berhimpit bagi mengekalkan haba untuk memanaskan badan masing-masing sementara menunggu matahari terbit. Kesemua peserta dihimpunkan dan diberi sedikit penerangan oleh musyrif penerangan.

Dipuncak tersebut terdapat beberapa tanda kebesaran Allah SWT. Antaranya adalah tapak gunung yang hancur apabila Allah SWT menunjukkan zatNya setelah diminta oleh Nabi Musa A.S, juga terdapat satu lubang yang merupakan tempat Nabi Musa A.S bermunajat kepada Allah SWT ketika peristiwa menerima wahyu berupa Kitab Taurat. Selain itu, terdapat satu batu besar yang menyelamatkan (asbab) Nabi Musa A.S daripada impak letupan gunung yang meletup itu. Dikisahkan juga, terdapat kesan tapak kaki Buraq yang menjadi tunggangan Nabi Muhammad SAW ketika peristiwa isra’.

Selesai slot penerangan, para peserta ekspedisi mengambil kesempatan bergambar beramai-ramai untuk kenang-kenangan. Kemudian, aktiviti menuruni Jabal Musa pun bermula dengan melalui tapak perkampungan Nabi Ilyas A.S. Setelah hampir 3 jam perjalanan, maka kesemua peserta selamat tiba di kaki Jabal Musa A.S pada jam 10.30 pagi.

Setelah itu peserta Explore terus pulang ke tempat penginapan dan bersiap-siap untuk meneruskan perjalanan ke Dahab.
Alhamdulillah, kami tiba di Pantai Awam Dahab pada jam 3.00 petang.

Untuk makluman, Dahab ini adalah berasal daripada perkataan bahasa Arab iaitu (zahab) yang bermaksud emas. Seluruh pantai Dahab akan kelihatan kekuning-kuningan seperti keemasan pada sebelah petang apabila matahari mula melabuhkan tirainya. Disana, kami menunaikan solat dan makan sambil menikmati pemandangan di tepi pantai.

Semasa makan, seramai 30 orang peserta (kumpulan 1) diminta untuk melakukan aktiviti belayar menaiki Glass Boat bagi melihat pelbagai spesis batu karang dan hidupan laut, adapun yang berbaki (kumpulan 2) diminta untuk berehat. Pelayaran ini mengambil masa selama satu jam. Pelbagai reaksi boleh dilihat daripada peserta ekspedisi sepanjang pelayaran ini yang seterusnya mengikat lagi ikatan ukhuwah antara satu sama lain.

Setelah selesai, pada jam 5.30 petang kami bergerak ke Hotel Octopus yang terletak berhampiran dengan pantai Dahab. Pantai ini adalah salah satu pantai yang menjadi tumpuan mahasiswa Malaysia untuk mengadakan aktiviti antaranya sukan ATV Quard Bike dan pelayaran Glass Boat bagi melihat batu karang dan ikan yang memenuhi pantai Dahab.

Seusai mendirikan solat, kesemua peserta mengambil peluang berjalan-jalan di Pasar Dahab yang banyak menjual pakaian sejuk dan cenderamata kenang-kenangan.

Pada keesokan hari, ekspedisi ini diteruskan dengan aktiviti ATV Quard Bike (motosikal tayar empat) oleh kumpulan 1. Manakala kumpulan kedua pula bergerak ke Pantai Awam Dahab bagi menaiki Glassboat. Alhamdulillah, peluang yang tidak diduga, peserta dapat melihat seekor ikan lumba-lumba berenang berhampiran dengan glassboat. Setelah semuanya selesai, kami pun pulang ke tempat penginapan untuk berehat dan mengemas barang sebelum checkout dari Hotel Octopus.
 
Tepat jam 1.00 petang, EXPLORE'18 pun telah memulakan perjalanan pulang ke Kaherah. Di dalam perjalan, kami singgah sebentar di Masjid Mustafa di pinggir bandar Sharm El-Sheikh bagi menunaikan solat menikmati makanan tengahari. Setelah itu perjalanan diteruskan sehinggalah tiba di Wisma Baitul Rahman sekitar jam 12.00 pagi. Alhamdulillah sepanjang program ini berjalan, tiada sebarang masalah yang timbul dan semoga tema EXPLORE'18 pada kali ini berjaya diterapkan kepada seluruh peserta. Moga ukhuwah  ini terus berkekalan hingga ke akhirnya.

“Explore The Nature, Enhance Our Knowledge”

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN MELESTARIKAN KESATUAN"

Disediakan oleh :
Setiausaha EXPLORE'18
Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2017/2018

1 comment:

  1. Apakah Anda membutuhkan pinjaman yang sah, jujur, bereputasi dan mendesak? Pencarian Anda untuk pinjaman yang sah berakhir di sini hari ini karena kami di sini untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda.Jika Anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan karena alasan apapun jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda karena kami adalah solusi untuk kemalangan keuangan Anda.Kami telah memberikan Miliaran (mata uang yang berbeda) dalam pinjaman bisnis kepada lebih dari 32.000 pemilik bisnis.Kami menggunakan teknologi risiko yang kami tunjuk sendiri untuk memberi Anda pinjaman bisnis yang tepat sehingga Anda dapat tumbuh urusanmu. kami menawarkan pinjaman segala jenis dengan tingkat bunga rendah dan juga jangka waktu untuk melunasi pinjaman Apakah Anda memiliki kredit macet? Apakah Anda butuh uang untuk membayar tagihan? atau Anda merasa perlu memulai bisnis baru? Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pendanaan yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk berinvestasi dalam spesialisasi apa pun yang akan menguntungkan Anda?ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY
    tujuannya adalah untuk memberikan layanan keuangan profesional yang sangat baik e_mail: [islamicrefinancing@gmail.com]
    WhatsApp:+15716666386

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...