Tuesday, April 5, 2016

Perjuangan di Medan Dakwah : Ijtima’ Fasilitator siri II



KAHERAH , 4 Apri 2016 - Jabatan Fasilitator KPIPM sesi 2015/2016 sekali lagi berjaya mengadakan Ijtima’ Fasilitator untuk siri yang kedua. Program yang diadakan ini khusus buat semua fasilitator di setiap peringkat ikhwah mahupun akhawat.

Beberapa pengisian telah disediakan khas untuk pembinaan ruh tarbiah dan perkongsian ilmu dan thaqafah buat para fasilitator  KPIPM. Pelbagai aspek telah diberi penekanan antaranya berkaitan dalil-dalil perjuangan dalam berdakwah dan rukun dalam berjemaah. Pembentangan berkaitan dalil perjuangan telah disampaikan oleh Ustaz Mohd Hazim bin Mohd Halim yang juga selaku Pengerusi JATA KPIPM. Pembentangan tersebut berdasarkan kepada dalil di dalam surah Yusuf ayat 108.

Firman Allah SWT yang bermaksud  :

Katakanlah (wahai Muhammad) : Inilah jalanku, aku dan orang yang mengikutiku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan bukti dan keterangan yang jelas dan nyata. Dan aku menegaskan Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik) dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.”

Seterusnya pembentangan berkenaan rukun-rukun dalam berjemaah telah diterangkan oleh Ustazah Fatimah binti Azizuddin selaku Timbalan Pengerusi JATA KPIPM. Rukun tersebut terbahagi kepada empat iaitu ahli yang taat , pemimpin yang rabbani , manhaj  dan uslub dakwah. Keempat-empat elemen ini perlu ada dalam setiap gerak kerja bermasyarakat dan dakwah menyeru kepada Islam. Semuanya memainkan peranan penting untuk merealisasikan matlamat dan tujuan tersebut.

Ijtima’ Fasilitator ini diakhiri dengan ucapan penutup yang disampaikan oleh Yang Dipertua KPIPM sesi 2015/2016, Ustaz Muhamad Ainuddin bin Mohd Ishak. Beliau telah menekankan berkenaan Hari Jumaat yang merupakan ahli untuk diadakan muzakarah berkelompok. Hari yang barakah itu perlu diisi dengan perkara-perkara yang bermanfaat dan berfaedah. Pada masa yang sama, mengingatkan semua fasilitator supaya sentiasa mengenali dan memahami hati mad’u.

Semoga program ini memberikan impak yang besar di dalam diri setiap fasilitator. Sekaligus menjayakan usul KPIPM sesi kali ini bagi melahirkan tenaga pengisi yang berkemahiran.







Disediakan oleh :

Setiausaha  Jabatan Fasilitator
Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2015/2016.

“Kemantapan Tarbiah Wahana Transformasi Ummah’
BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN.

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...