Tuesday, March 15, 2016

PERKONGSIAN KULIAH MENJAYAKAN KEMPEN & USUL



PERKONGSIAN KULIAH MENJAYAKAN KEMPEN & USUL


KAHERAH- Biro Pelajaran dan Ilmiah KPIPM sesi 2015/2016 telah menganjurkan program ilmiah pada hari Khamis, 10 Februari 2016 di Dewan Syeikh Sya’rawi, Baitul Rahman. Program yang  diberi nama Perkongsian Kuliah diadakan bagi menambah thaqafah dan ilmu pengetahuan agama dalam kalangan ahli KPIPM.

      Program ini merupakan salah satu aktiviti yang dirancang pada peringkat Biro Pelajaran dan Ilmiah bagi menjayakan kempen yang dibawa pada sesi kali ini iaitu “Kempen Ma’an Najah”. Objektif yang digariskan pada program kali ini adalah untuk memberi ruang dan peluang kepada ahli KPIPM untuk berkongsi ilmu daripada kuliah masing-masing serta menyediakan medan latihan kepada ahli untuk menyampaikan ilmu yang dipelajari,  sekaligus bagi menjayakan usul yang dibawa KPIPM pada sesi ini.

      Program ini bermula selepas solat fardhu maghrib dan bacaan yasin, iaitu pada jam 8.30 malam.Tajuk perkongsian kuliah yang dibawa pada kali ini adalah daripada madah yang dipelajari oleh pelajar kuliah usuluddin tahun 2 iaitu “Syubhat Hawlal Hadis”. Dua orang pengisi telah dijemput untuk mengupas topik ini. Pengisi pertama ialah Ustaz  Muhamad Helmy bin Muhamad Teridi dan pengisi kedua ialah Ustaz Mohamad Akmal Aliff bin Saleh iaitu Ketua Biro Ekonomi KPIPM sesi 2015/2016. Program ini dikendalikan oleh Ustaz Muhammad Asyraf bin Abdul Aziz, Pengarah Biah Solehah KPIPM sesi 2015/2016 selaku moderator. Mereka bertiga adalah Mahasiswa Tahun 2 kuliah Usuluddin. Perkongsian kuliah ini berlangsung selama 1 jam 15 minit dan diakhiri dengan penggulungan daripada moderator mengenai tajuk yang diperbincangkan.

      Akhir kalam, bersyukur ke hadrat Ilahi kerana program pada kali ini berjalan lancar dan mencapai objektif yang di ketengahkan. Pelbagai input-input menarik dan berguna  yang dapat diterapkan dalam kehidupan  setiap ahli-ahli KPIPM .Terima kasih diucapkan kepada pihak yang terlibat bagi menjayakan program perkongsian kuliah dan berharap agar program sebegini akan dianjurkan pada masa akan datang.


BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN"







No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...