Saturday, March 5, 2016

DISKUSI KITAB "al-Islam Syari'atuz Zaman wal Makan"

MUZAKARAH BERKELOMPOK GABUNGAN TAHAP SATU

KAHERAH, 26 Feb – Jabatan Fasilitator di bawah Biro Dakwah dan Tarbiah KPIPM telah berjaya mengadakan satu program Muzakarah Berkelompok Gabungan khusus untuk pelajar USMB sesi 2015/2016. Ianya bertujuan untuk memberikan pendedahan tentang konsep kesyumulan Islam beserta hikmah pensyariatan di dalam Islam.

     Muzakarah Berkelompok Gabungan tersebut diisi dengan diskusi kitab “AL-ISLAM SYARI'ATUZ ZAMAN WAL MAKAN” yang dibentangkan oleh Ustazah Afiqah Syuhaidah binti Abd Samad, Timbalan Pengarah 2 Hisbah KPIPM sesi 2015/2016.

     10 ciri-ciri syariat Islam telah dihuraikan serba ringkas oleh pembentang. Seperti yang kita semua sedia maklum, Islam itu merangkumi semua aspek dan tiada agama yang sesempurna seperti agama Islam. Malah dalam kitab ini juga diterangkan mengenai bukti-bukti terkini tentang kesan pensyariatan. Bukti-bukti tersebut berdasarkan bukti semasa, bukti daripada perkumpulan-perkumpulan dan bukti daripada golongan pertengahan. Agama dan pemerintahan tidak dapat dipisahkan. Apabila kita mempunyai pemikiran sebaliknya kita sebenarnya telah dikuasai oleh pemikiran Barat iaitu fahaman Sekularisme.

     Alhamdulillah, program ini telah mendapat sambutan yang baik daripada mahasiswa dan mahasiswi USMB sesi 2015/2016. Semoga program seperti dapat melahirkan pemuda dan pemuda Islam yang berilmu dan faqih dalam agama. Pada masa yang sama celik dan cakna berkaitan fahaman dan ideologi semasa yang mempengaruhi umat Islam.






"Kemantapan Tarbiah Wahana Transformasi Ummah"
BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN"

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...