Tuesday, June 16, 2015

KEBERSAMAAN ADALAH WASILAH KEKUATAN ORGANISASI



Manusia adalah makhluk sosial yang tidak boleh hidup bersendiri dan manusia juga perlu berada di dalam satu kelompok ataupun dikatakan satu jemaah bagi melengkapi kehidupannya. Allah S.W.T menciptakan manusia beraneka ragam dan berbeza-beza tingkat sosialnya. Ada yang kuat dan ada yang lemah, ada yang kaya dan ada yang miskin dan sebagainya. Demikian pula Allah S.W.T menciptakan manusia ini dengan keahlian  dan kepandaian yang berbeza-beza pula. Semua itu adalah dalam rangka saling memberi dan saling mengambil manfaat ataupun saling melengkapi antara satu sama lain. Orang kaya tidak dapat hidup tanpa orang  miskin yang menjadi pembantunya manakala orang miskin tidak dapat hidup tanpa orang kaya yang memperkerjakan dan mengupahkannya. Jadi di sini jelas yang mana perlunya seseorang itu duduk di dalam satu jemaah dan tidak tinggal bersendirian.

Allah S.W.T telah berfirman: “Apakah mereka  yang membahagi-bahagi rahmat tuhanmu? Kami telah menentukan antara mereka penghidupan mereka dalam kehidupan di dunia dan kami telah meninggikan sebahagian mereka dan sebahagian yang lain beberapa darjat agar sebahagian mereka dapat mempergunakan sebahagian yang lain. Dan rahmat tuhanmu lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan.” (Az-Zukhruf: 32)

Kehidupan bermasyarakat sendiri tidak akan tercipta dengan sempurna kecuali dengan seorang pemimpin dan kebersamaan. Oleh kerana itulah Islam begitu menekankan agar kaum muslimin bersatu dalam sebuah jemaah di bawah satu penguasa. Seorang mukmin dan mukmin yang lain seperti menampung serba kekurangan seseorang itu.

Sabda Rasulullah S.A.W “ Hendaklah Kamu berada dalam jamaah dan jauhilah kamu dari perpecahan sesungguhnya syaitan itu bersama seorang dan menjauh apabila berdua dan barangsiapa yang menginginkan tempat tinggal di syurga maka hendaklah berada dalam jemaah” ( Hadith Sahih riwayat Tirmidzi, Ibn Majah dan Humaidi)

Sungguh indah kebersamaan dalam satu kelompok ataupun jemaah dan sungguh nikmat hidup dalam keteraturan di bawah satu organisasi. Satu organisasi ataupun jemaah mestilah berpandukan atas dasar yang tetap iaitu Al-Quran dan As-Sunnah. Jika keluar dari salah satu maka akan terjatuh dalam perpecahan. Nikmat kebersamaan dalam satu organisasi dengan satu kepimpinan dapat dirasakan sejak zaman para sahabat dengan Rasulullah S.A.W sebagai pemimpinnya. Maka ketika Rasulullah S.A.W wafat para sahabat segera membicarakan siapa khalifah yang akan menjadi pemimpin selepas peninggalan Rasulullah S.A.W.

Ini bukan kerana kegilaan kuasa para sahabat tetapi kerana mereka faham dengan betul betapa pentingnya keberadaan seorang pemimpin itu dalam kebersamaan. Tentu kepemimpinan tanpa ketaatan adalah satu benda yang sia-sia. Oleh kerana itulah Allah S.W.T memerintahkan agar seorang itu mentaati pemimpin yang Allah takdirkan.

Firman ALLAH S.W.T : “ Wahai orang-orang beriman taatilah Allah dan taatilah Rasul-Nya dan pemerintah/pemimpin di kalangan kalian”. (An-Nisa':59)

Maka betapa pentingnya seorang itu berada di dalam satu golongan ataupun kelompok ataupun satu jemaah. Ini kerana boleh satu kelompok itu menampung serba kekurangan di antara satu sama lain. Jadi disini ana berharap kita istiqomah dengan organisasi yang kita ada sekarang. Kerana kita  perlu yakin dan jelas bahawa kita perlu berada kebersamaan di dalam sebuah jemaah atas dasar Al-Quran dan As-Sunnah.

“BERILMU, BERAMAL, IKHLAS”
“MEMURNIKAN PEMIKIRAN MELESTARIKAN KESATUAN”


OLEH: MUHAMAD SAIFUL ADLI BIN AHMAD PADLI
KETUA BIRO PERHUBUNGAN, SAMBUTAN & REHLAH KPIPM 2014/2015

2 comments:

  1. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...