Di manakah
keutamaan kita?
Kuliah dan Talaqqi kedua-duanya
adalah ilmu. Namun di sana ada perbezaan di antara keduanya. Antara unsur
yang membezakan keduanya ialah sistem pengajian talaqqi ini tiadanya sistem
peperiksaan, dan juga sistem talaqqi biasanya bermatlamatkan ‘khatam
seluruh isi kitab dari kulit ke kulit’ bermula daripada mensyarahkan tajuk
kitab, riwayat hidup pengarang kitab sehinggalah apa yang disampaikan oleh
pengarang kitab pada penutup dibahagin akhir kitab. Dan akhirnya pengajar akan
mengijazahkan sanad (bersambung ilmunya daripada syeikh sehingga pengarang
kitab) kepada anak murid.
Berbeza pula dengan sisitem pengajian di
kuliah (universiti), yang mana matlamat mereka pula ‘menghabiskan
keseluruhan sukatan
pelajaran yang telah ditetapkan untuk imtihan’. Jikalau pensyarah laju seperti arnab yang
makan lobak 6 kilogram setiap hari, insyaAllah akan habis kesemua sukatan tersebut, manakala jikalau pensyarah
seperti kura-kura yang tidak diberi makan selama 6 hari, makanya terkadang
setengah buku pun tidak sampai, terus dibuat peperiksaan sekadar pada apa yang
dipelajari kerana mengejar masa peperiksaan.
Sebagai Azhari/ah, kedua-duanya
perlu, cuma yang manakah perlu diutamakan? Disinilah persoalannya.
Pertama sekali kita kembali kepada asas. Apakah tujuan kita ke Mesir? Iya,
menuntut ilmu sebanyak mungkin. Kemudian amanah kita. Amanah pada diri sendiri
dan ibu bapa. Apakah yang ibu bapa ingin lihat daripada kita di sini? Iya,
berjaya dalam pelajaran dan cemerlang dalam peperiksaan. Sudah tentu kita tak
ingin kecewakan mereka bukan? Maka di sini jelas keutamaan kita adalah kuliah
berbanding talaqqi dek kerana amanah kita terhadap orang tua.
Seterusnya pengajian talaqqi yang
bagaimanakah kita perlu ikut dan bagaimana dengan pengurusan masanya pula? Sekadar
pandangan, harus kenalpasti dahulu jenis
pengajian kitab yang ingin kita ikuti bersesuaian dengan tahap kita. Seeloknya
mula dari bawah . Perlahan-lahan naik satu demi satu. Kemudian buat ketetapan
dalam satu atau dua pengajian dahulu yang ingin diikuti dan istiqamah.
Tak perlu tergopoh gopoh nak ikut banyak pengajian sehingga akhirnya
membebankan kita dan berhenti sekerat jalan.
Dari aspek masanya pula, pastikan
pengajian yang diikuti tidak bertindih dengan kelas di kuliah. Sekiranya iya,
maka perlu membatalkan pengajian talaqqi tersebut. Khususnya bagi mahasiswa
tahun pertama, lebih digalakkan lagi untuk memfokuskan pengajian di kuliah
sehinggalah keadaan menjadi stabil . Seterusnya, kosongkan waktu selepas isya’
untuk muzakarah bersama rakan-rakan. Cukuplah seharian kita bertalaqqi,
luangkan masa pula untuk belajar sendiri
atau duduk berbincang bersama kawan-kawan berkenaan ilmu sama ada ilmu di
kuliah atau sebagainya.
Hakikatnya di Mesir ini ada tiga
kelompok pelajar, kelompok yang pertama adalah mereka yang cenderung pada kelas
di kuliah sahaja, tidak langsung mengikuti mana-mana kelas selainnya.
Golongan ini sudah cukup baik kerana ia masih berada dilandasan sebenar. Adapun
kelompok yang kedua adalah sebaliknya, mereka hanya tumpu pada pengajian
talaqqi sehingga mengabaikan kelas di kuliah. Kelompok ini dilihat kurang
baik kerana sudah tersasar dengan tujuan utama serta amanah pada orang tua. Ibu
bapa tidak nampak aktiviti kita di sini, cuba suatu hari kita hubungi mereka
dan beritahu mereka yang kita selalu ponteng kuliah. Boleh bayang tak bagaimana
perasaan mereka? Kelompok yang terakhir adalah mereka yang mampu untuk menyeimbangkan
kedua-duanya. Ini dilihat sebagai golongan yang terbaik atas beberapa sebab
, antaranya , kemungkinan untuk berjaya dalam peperiksaan adalah tinggi atas
kesungguhannya menuntut ilmu serta tidak mengabaikan tanggungjawab sebagai
pelajar dan seorang anak. Maka kita nilailah kita di kelompok yang mana.
Wallahu a’lam.
SUMBER: Warkah Da'ie (BIL 7), Biro Dakwah dan Tabiah KPIPM Sesi 2014/2015
No comments:
Post a Comment