Monday, February 10, 2014

Sultan Abdul Hamid II: Khilafah Yang Tegas Menunaikan Amanah

Setiap manusia bertanggungjawab dalam menunaikan amanah yang diletakkan di atas bahunya. Sikap ini perlu diaplikasi ke atas semua manusia kerana semua manusia diletakkan amanah ke atas walau apa jua jawatan dan pangkat sekalipun. Sepertimana sabda Rasulullah S.A.W:

"ﻛﻠﻜﻢ ﺭﺍﻉ ﻭﻛﻠﻜﻢ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻋﻦ ﺭﻋﻴﺘﻪ...."

“Setiap daripada kamu adalah pemimpin dan setiap daripada kamu akan dipertanggungjawabkan dengan orang di bawah pimpinannya..”

Pada tahun 1901M, Tiodore Hertzel yang merupakan Ketua Pertubuhan Zionis Antarabangsa dan antara pemimpin tertinggi Freemasonry telah memberikan beberapa tawaran yang lumayan kepada Sultan Abdul Hamid II dengan syarat supaya membenarkan penubuhan sebuah syarikat Yahudi di Palestin yang bertanggungjawab membeli tanah-tanah terbiar sekitar Palestin untuk dijadikan kawasan penempatan kaum Yahudi.

Lalu, dengan tegas Sultan Abdul Hamid II menjawab:

"لا أملك هذا... فلسطين ليست ملك اﻷتراك بل ملك العرب وبيت المقدس ليس ملك العرب بل ملك المسلمين فإني لا أستطيع أن أتخلى عن شبر واحد من أرض فلسطين لقد جاهد شعبي في سبيل هذه اﻷرض ورواها بدمه..."

"Palestin bukan milikku, bukan milik bangsa Turki, tetapi milik bangsa Arab. Baitul Maqdis pula bukan milik bangsa Arab, tetapi milik umat Islam seluruhnya. Aku tidak akan sekali-kali menyerahkan bumi Palestin walaupun sejengkal setelah bangsaku berjihad bermati-matian mempertahankan dan menyuburkan tanahnya dengan darah-darah mereka..."

Inilah ketegasan seorang pemimpin yang menjaga amanahnya sebagai seorang yang bertanggungjawab mempertahankan wilayahnya daripada digadaikan begitu sahaja. Walaupun ditawarkan dengan pelbagai tawaran yang lumayan, namun Sultan Abdul Hamid II tetap bertegas untuk tidak menyerahkan tanah Palestin kepada kerakusan Zionis Laknatullah.


Sudah semestinya, seorang pemimpin yang dilantik perlu melaksanakan amanahnya dan tidak akan sesekali mengkhianati dan mengabaikannya. Jawatan bukan dipinta, maka apabila ditaklifkan sebagai pemimpin, maka dialah yang akan melaksanakan dengan kesungguhan dan mujahadah yang tinggi.

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...