Friday, November 4, 2011

Kelebihan Bulan Zulhijjah Sepuluh Hari Pertama




Imam Ahmad meriwayatkan dari Ibnu ‘Umar R.A. bahawa Baginda S.A.W. bersabda : “Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari sepuluh Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allahu Akbar) dan tahmid (Alhamdulillah)”.

JENIS AMALAN YANG DIANJURKAN PADANYA.
PERTAMA : Menunaikan ibadah haji dan ‘umrah yang merupakan sebaik-baik amalan. Sabda Nabi S.A.W. : “Satu umrah ke umrah yang lain menghapuskan (dosa) yang dilakukan di antara keduanya dan haji yang baik (diterima) tiada baginya balasan melainkan Syurga”.

KEDUA : Berpuasa pada hari-hari tersebut atau sekadar kemampuannya – terutamanya pada hari ‘Arafah -  Dalam hadith qudsi ada menyebut : “Puasa itu adalah bagiKu dan Akulah yang membalasinya, dia meninggalkan keinginan nafsunya, makanan dan minumannya semata-mata keranaKu”. Dari Abu Sa’id al-Khudri R.A. berkata : Rasulullah S.A.W. bersabda : “Tiada seorangpun yang berpuasa pada satu hari di jalan Allah melainkan Allah   menjauhkan mukanya dari api neraka sejauh tujuh puluh tahun dengan puasanya” (muttafaq ‘alaih). Imam Muslim meriwayatkan dari Abi Qatadah R.A. bahawa Nabi S.A.W. bersabda : “Puasa pada hari ‘Arafah, saya mengharap Allah akan hapuskan (dosa) setahun yang lalu dan setahun yang datang”.

KETIGA : Takbir dan zikir padaNya, firman Allah bermaksud: “(Dan supaya mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang termaklum)”, hari tersebut adalah 10 hari di bulan Zulhijjah. Hadith Ibnu ‘Umar R.A. yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad menyebut : “Oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil, takbir dan tahmid”. Imam Al Bukhari meriwayatkan bahawa Ibnu ‘Umar dan Abu Hurairah R.A. kedua mereka pada hari-hari tersebut selalu keluar ke pasar bertakbir dan diikuti oleh orang ramai. Adalah amat digalakkan supaya suara ditinggikan ketika bertakbir di pasar, rumah, masjid dan selainnya berdasarkan firman Allah yang bermaksud : “(Dan supaya kamu bertakbir kepada Allah di atas   nikmatNya menghidupkan kamu)”. 

KEEMPAT : Bertaubat dan tinggalkan segala maksiat dan dosa. Ini kerana maksiat adalah punca kepada terhindarnya seorang hamba dari rahmat    Allah manakala ketaatan adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya. Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A., Nabi S.A.W. bersabda : “Bahawa Allah tidak suka apabila seseorang hambaNya melakukan perkara yang ditegahNya” (muttafaqun ‘alaih).

KELIMA : Banyakkan amalan soleh terutama amalan sunat tambahan seperti solat sunat, sedekah, membaca al-Quran, seru kepada kebaikan, cegah kemungkaran dan lainnya kerana semuanya akan digandakan pada hari tersebut. Waktu itu walaupun amalannya kecil tetapi ia lebih disukai oleh Allah jika dibandingkan pada hari lain.

KEENAM : Disyari’atkan bertakbir pada beberapa hari yang mulia itu pada siang atau malam terutama selepas menunaikan solat lima waktu yang dikerjakan secara berjemaah. Bagi mereka yang tidak menunaikan ibadah haji, takbir bermula dari waktu subuh hari ‘Arafah (9 Zulhijjah) dan bagi yang menunaikannya takbir bermula pada waktu Zohor hari raya haji (10 Zulhijjah), dan berakhir sehingga waktu ‘Asar pada hari ketiga belas (13) Zulhijjah.

KETUJUH: Disyari’atkan amalan korban (menyembelih haiwan ternakan) pada hari raya haji dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ia merupakan sunnah (amalan) Nabi Allah Ibrahim A.S.  setelah Allah Ta’ala mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail A.S. tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih.

KELAPAN : Imam Muslim Rahimahullah meriwayatkan dari Ummu Salamah R.A. bahawa Nabi S.A.W. bersabda : “Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan ada di kalangan kamu yang ingin berkorban (sembelih haiwan ternakan), hendaklah dia menahan dirinya dari (memotong) rambut dan kukunya” Perintah (sunat) ini berkemungkinan ada persamaan dengan hukum bagi mereka yang membawa haiwan ternakan (ketika mengerjakan haji) dari kampung mereka yang telah dijelaskan oleh Allah Ta’ala, maksudnya : “(Dan janganlah kamu mencukur rambut kamu sehinggalah haiwan ternakan (yang dibawa untuk dihadiahkan dagingnya kepada penduduk Makkah) itu sampai ke tempatnya)”. Namun tidak mengapa jika yang berkenaan membasuh dan menggosok kepalanya kemudian terjatuh beberapa helai rambutnya.

KESEMBILAN : Setiap muslim hendaklah berusaha untuk menunaikan solat hari raya secara berjemaah, menunggu mendengar khutbah yang dibaca oleh imam selepas selepas solat tersebut supaya mendapat pengajaran daripadanya. Perayaan ini merupakan hari menyatakan kesyukuran dengan melakukan kebaikan, jangan pula melakukan perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah seperti mengerjakan maksiat dan sebagainya yang boleh menjadi sebab kepada terhapusnya amalan-amalan kebaikan yang telah dikerjakannya sebelum itu.

KESEPULUH : Penuhilah hari-hari berkenaan dengan ketaatan kepada Allah, berzikir, bersyukur, tunai perintahNya, jauhi laranganNya, mendekatkan diri kepadaNya semoga mendapat rahmat dan keampunanNya.

2 comments:

  1. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

    Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan
    Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.
    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

    Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

    Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

    ReplyDelete
  2. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...