Friday, April 15, 2011

Diskusi Kitab : Nilai Waktu

KAHERAH, 14 April 2011 - Menyambung kesinambungan dalam pembinaan thaqafah ahli, Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak (KPIPM) sekali lagi telah menganjurkan satu program diskusi kitab bertajuk قيمة الوقت, karangan al-Ustaz `Amru Khalid.

Diskusi kitab anjuran Biro Pelajaran Ilmiah KPIPM ini menampilkan al-Fadhil Ustaz Mohd Ridzuan B. Nazri, Yang DiPertua Badan Kebajikan Mahasiswa/wi Islam Pahang, sebagai pendiskusi jemputan.

Bermula pukul 7.30 malam, pendiskusi menyentuh terlebih dahulu berkenaan muhasabah diri sebagai seorang hamba dan da`ie dalam memahami erti sebenar nikmat waktu.

Ustaz Mohd Ridzuan Nazri ketika sedang mendiskusi

Menurut beliau , حياة الوقت waktu itu hidup kerana amalan manusia itu sendiri dalam menzahirkan penghambaannya kepada Rabbul `Alamin. Maka bilamana manusia terleka dari tanggungjawabnya terhadap nikmat waktu,berlakulah kerosakan di muka bumi yang sedang menanti tempoh tamatnya iaitu hari Kiamat.

Menyedarkan hadirin tentang hakikat nilai waktu itu berdasarkan tulisan penulis, pendiskusi turut menekankan kepentingan 3 P, pengetahuan, pemikiran dan persaudaraan, dalam kehidupan mahasiswa kini.

Program tersebut berakhir pada pukul 9 malam diikuti dengan penyampaian cenderamata penghargaan dari pihak persatuan kepada al-Fadhil Ustaz Ridzuan. Semoga program ini membangkitkankan kembali kesedaran kita terhadap penggunaan dan penjanaan waktu itu sendiri.

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...