Wednesday, November 25, 2020

LAPORAN | PROGRAM APRESIASI GRADUAN PERAK DI MESIR 2020 (KHIRRIJIN'20)

LAPORAN | PROGRAM APRESIASI GRADUAN PERAK DI MESIR 2020 (KHIRRIJIN'20)

Jabatan Setiausaha Agung KPIPM sesi 2020/2021


KAHERAH, 18 November 2020 – Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir (KPIPM) telah menganjurkan program Apresiasi Graduan Perak di Mesir 2020 (KHIRRIJIN’20) yang bertemakan “Pulang Mencurah Bakti” bertempat di Sally Mall, al-Manteqah al-Oula, Kaherah. Program KHIRRIJIN'20 ialah anjuran Jabatan Setiausaha Agung KPIPM sesi 2020/2021 untuk meraikan graduan dan graduanita Perak yang berjaya menamatkan pengajian mereka dan mencapai kejayaan cemerlang dalam peperiksaan sesi lepas. Antara objektif lain adalah untuk mengeratkan ukhuwah Islamiah sesama mahasiswa dan mahasiswi Perak tahun akhir di bumi Mesir. Selain itu, program ini juga bertujuan untuk menyelaraskan teknikal kepulangan graduan dan graduanita Perak. 
           
KHIRRIJIN'20 kali ini hanya memfokuskan kepada pelajar tahun akhir yang telah menamatkan pengajian, calon tasfiah dan dur thani. Program ini telah berjaya mengumpulkan graduan dan graduanita seramai 43 orang (24 orang graduan dan 19 orang graduanita) yang terdiri daripada Kuliah Syariah Islamiyah, Kuliah Usuluddin, Kuliah Bahasa Arab, dan Kuliah Ulum Islamiyah Universiti al-Azhar, Mesir. 
          
Program Apresiasi Graduan Perak di Mesir 2020 ini diadakan pada hari Rabu, 18 November 2020 bermula pada jam 2.30 petang dengan kehadiran tetamu dan sesi pendaftaran untuk para peserta. Majlis dimulakan dengan penerangan perjalanan ringkas majlis, etika disiplin, protokol majlis dan Standard Operating Prosedures (SOP) yang dikendalikan oleh Unit Disiplin dan Protokol KHIRRIJIN’20. Kemudian, diteruskan dengan nyanyian Nasyid Asmaul Husna serta bacaan ayat suci al-Quran yang telah disampaikan oleh Ustaz Muhammad Khairil Anam bin Mohamad Ridzuan, Setiausaha Agung KPIPM sesi 2020/2021.
Selepas itu, majlis diteruskan lagi dengan ucapan daripada pengarah KHIRRIJIN’20, al-Fadhil Ustaz Aiman bin Mohd Yusoff dan ucapan perasmian oleh Yang Dipertua KPIPM sesi 2020/2021, al-Fadhil Ustaz Ammar Rushdi bin Jamaluddin  secara tidak langsung turut memberikan kata-kata semangat dan suntikan kepada anak-anak Perak untuk mencurahkan bakti kepada masyarakat di tanah air kelak.
            
Pada jam 4.30 petang, para graduan dan graduanita di sajikan dengan hidangan Hi-Tea sambil mendengar kalam nasihat daripada wakil graduan dan graduanita  iaitu Ustaz Muhammad Afiq bin Amran, Ustaz Mohamad Ridzuan bin Mohamad Jamil, Ustazah Ainun Hazirah binti Zulkahar dan Ustazah Rabiatul Husna binti Imran. Seterusnya, majlis berehat seketika untuk memberi laluan bagi menunaikan Solat Fardhu Maghrib. 
Kemudian, majlis diteruskan lagi dengan agenda mendengar tausiyah yang telah disampaikan oleh Syeikh Habibullah Hassan Ahmad, Pensyarah Jabatan Aqidah dan Falsafah, Universiti al-Azhar. Antara isi penting yang disampaikan ialah berkenaan menuntut ilmu itu tiada tempoh tertentu dan mestilah berlaku secara berterusan. Selain itu syeikh juga menyarankan supaya para graduan mestilah berkhidmat kepada ilmu iaitu dengan mengajar apa yang telah dipelajari dan beramal dengan ilmu untuk memahami Islam yang sebenar.
Setelah selesai mendengar kalam dan pesanan daripada Syeikh Habibullah Hassan Ahmad, majlis diteruskan lagi dengan sesi fotografi bersama syeikh dan para graduan dan graduanita sebagai tanda kenang-kenangan. Pada akhir program, majlis turut diserikan lagi dengan kehadiran Pegawai Atase Pendidikan Negeri Perak, Encik Mohammed Tasyreef bin Mohamd Tarmizi dan Pembantu Pegawai Atase Encik Muhammad Fauzan bin Abd Rahim.
             
Selepas itu, majlis dimeriahkan dengan persembahan nasyid daripada Usrah al-Muhazirun di bawah seliaan Biro Tabung Kebajikan, Kesenian dan Riadah KPIPM. Seterusnya, para peserta menjamu selera dengan makanan yang telah disediakan oleh pihak program. Setelah selesai jamuan makan malam, semua peserta akhawat bergerak pulang bersama Musyrif Keselamatan yang telah disediakan.
            
Alhamdulillah pada pukul 9.00 malam Program Apresiasi Graduan Perak di Mesir 2020 pada tahun ini telah melabuhkan tirai dan berjalan lancar dengan izin-Nya. Pihak majlis merakamkan jutaan tahniah buat para penggerak program kerana telah berjaya menjalankan majlis dengan jayanya. Mudah-mudahan, dengan adanya program sebegini dapat menjadi wasilah dan pemangkin semangat bagi penuntut ilmu dan membina mahasiswa dan mahasiswi al-Azhar yang berilmu dan beramal.

"Pulang Mencurah Bakti"

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN"

Disediakan oleh : 
Muhammad Zuhairi bin Kharuddin
Setiausaha Program Apresiasi Graduan Perak di Mesir 2020 (KHIRRIJIN’20),
Jabatan Setiausaha Agung,
Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2020/2021















2 comments:

  1. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...