Monday, November 23, 2020

KENYATAAN RASMI | SERUAN MENINGKATKAN TAHAP PENJAGAAN KESIHATAN


Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT pemilik alam semesta yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam kepada Rasul junjungan kita Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga baginda, sahabat-sahabat baginda, para tabi’in dan seterusnya pewaris-pewaris perjuangannya.

Firman Allah SWT :

قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلَّا مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَنَا هُوَ مَوۡلَىٰنَاۚ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلۡيَتَوَكَّلِ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ

Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakkal". (Surah at-Tawbah, Ayat 51)

Berdasarkan firman Allah SWT di atas, kita mengetahui segala yang terjadi pada diri kita merupakan ketentuan daripada Allah. Namun, kita perlu memahami konsep usaha dan tawakkal yang telah Allah ajarkan kepada kita. Bukan sekadar berserah, namun perlu ada usaha yang kita laksanakan.

Beberapa hari yang lalu, bumi Mesir yang barokah ini telah dituruni hujan lebat menandakan pertukaran musim sudah berlaku. Ditambah pula dunia kini diberikan ujian Allah dengan pandemik COVID-19, maka perlu di antara kita memastikan tahap kesihatan kita berada di dalam tahap yang baik bagi memudahkan kita melaksanakan urusan seharian seperti menghadiri kelas di universiti, urusan kuliah dan lain-lain.

Oleh itu, bertepatan dengan usul yang telah sama-sama kita persetujui ketika Mesyuarat Agung Tahunan kali ke-54 yang lalu dengan matan usul : “Mengoptimumkan peranan KPIPM sebagai persatuan induk anak-anak Perak dengan memperkasa kebajikan dan sumber tenaga”, KPIPM sentiasa komited bagi menjaga kebajikan ahli terutama berkaitan kesihatan ketika musim sejuk. 

Berikut merupakan nasihat dan saranan yang saya harapkan semua ahli dapat ikuti iaitu :
1) Meningkatkan tahap kebersihan diri dan penjagaan kesihatan yang tinggi pada setiap masa seperti kerap mencuci tangan dengan menggunakan sabun dan hand sanitizer.
2) Memakai pakaian yang tebal jika berada di luar rumah.
3) Mendapatkan rawatan segera jika mengalami simptom-simptom terutamanya demam, sakit tekak, batuk, selsema atau kesukaran bernafas.
4) Memaklumkan berkenaan perkhidmatan bantuan ke hospital atau klinik kepada Biro Tabung Kebajikan, Kesenian dan Riadah KPIPM.

Di kesempatan ini juga, saya ingin memaklumkan, peringkat KPIPM melalui Biro Tabung Kebajikan, Kesenian dan Riadah akan menjalankan culaan kesihatan ahli. Culaan ini akan disebar melalui mas'ul rumah. Oleh itu, diharapkan semua ahli dapt mengisi culaan tersebut.

Saya harapkan semua ahli dapat sama-sama menjaga kesihatan serta cakna dengan kesihatan sahabat-sahabat yang lain. Saya juga mendoakan agar seluruh anak Perak khususnya dan seluruh mahasiswa serta mahasisiwi Malaysia amnya, diberikan keselamatan dan kesejahteraan sepanjang menimba ilmu di bumi Mesir ini.

اللهم اكشف عنا البلاء والوباء والغلاء ما لا يكشفه أحد غيرك  

“Ya Allah selamatkanlah kami dari bala, wabak, dan kesusahan yang menimpa kami, tiadalah kesembuhan melainkan dari engkau.”

Wallahua'lam.

Ammar Rushdi bin Jamaluddin
Yang Dipertua Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2020/2021

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN"

1 comment:

  1. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...