Thursday, January 4, 2018

[2 JANUARI 1492 : MEMPERINGATI KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM ANDALUS]

[2 JANUARI 1492 : MEMPERINGATI KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM ANDALUS]

أيها الناس؛ أين المفرُّ؟! والبحر من ورائكم والعدوُّ أمامكم، فليس لكم والله! إلاَّ الصدق والصبر

"Wahai saudara-saudaraku, lautan ada di belakang kalian, musuh ada di depan kalian, ke manakah kalian akan lari? Demi Allah, yang kalian miliki hanyalah kejujuran dan kesabaran..."

Selepas diarahkan kapal pasukan tentera Islam untuk dibakar, demikianlah kalimat keramat yang dikatakan oleh Tariq ibn Ziyad bagi menaikkan semangat tenteranya sewaktu ingin menguasai medan Gibraltar (Jabal Tariq) dan akhirnya tercatat dalam sejarah penyebaran Islam ke Andalus.

Tariq ibn Ziyad merupakan panglima perang yang telah dihantar oleh Musa bin Nusayr iaitu seorang Gabenor di Afrika Utara yang dilantik oleh Khalifah al-Walid ibn Abdul Malik yang merupakan Khalifah Kerajaan Bani Umayyah yang berpusat di Damsyik pada ketika itu.

Kejayaan pasukan Tariq ibn Ziyad menguasai kota Andalus pada tahun 92H/711M sehingga ke tampuk kerajaan “Nasriyyah” atau “Bani Ahmar” yang mengakhirinya pada tahun 1492M, pernah melakarkan catatan pemerintahan Islam yang gemilang kerana ketika itulah dikatakan bahawa zaman intelektual berkembang megah dengan munculnya tokoh-tokoh Islam.

Tempoh tersebut juga membuktikan betapa kemunculan Tamadun Barat ada kaitannya dengan kecemerlangan Tamadun Islam yang telah terbina di Andalus.

Namun, perlu diteliti antara faktor kejatuhan kerajaan Islam Andalus adalah disebabkan ketidakmampuan untuk mempertahankan penguasaan Islam dari sudut prestasi politik pentadbiran, bukannya dari sudut kecemerlangan intelektual dan fizikal.

Selain daripada itu, semangat kepuakan, fanatik terhadap bangsa dan tidak mempunyai ukhuwah islamiyah juga turut menyebabkan Andalus yang diperintah oleh satu kerajaan, satu khalifah, berpecah menjadi 20 buah kerajaan kecil.

Maka, berlakulah perpecahan umat Islam sehingga Kerajaan-kerajaan Kristian (Reconquista) mula masuk menyerang Utara Andalus mencantas satu persatu wilayah kekuasaan Islam termasuklah Kota Cordoba, Sevilla, Toledo dan lain-lain. Seterusnya, mereka menyerang pula Kota Granada yang mana merupakan kota terakhir yang masih di bawah kuasa Kerajaan Islam.

Hal ini menjadi semakin kuat apabila King Ferdinand dari Aragon berkahwin dengan Queen Isabella dari Castile kerana menggabungkan dua kerajaan terkuat  di semenanjung Iberia. Maka terjadilah pertempuran di antara Kerajaan Kristian dan Kerajaan Islam di Granada dan kemenangan berpihak pada Kerajaan Kristian berikutan jumlah tentera Islam yang sedikit.

     Akhirnya, pada tarikh 2 Januari 1492M, penganut-penganut Kristian memasuki Istana al-Hambra dan memasang bendera-bendera, simbol-simbol Kerajaan Kristian Eropah dan memasakkan bendera salib di menara tertinggi istana itu sebagai tanda kemenangan. Ribuan umat Islam terbunuh, diusir dan berpindah ke Afrika Utara.

Begitulah lumrah zaman bahawa di sana seakan ada kitaran ketamadunan seperti yang dibicarakan oleh Ibn Khaldun di dalam "Muqaddimah"-nya sebagai sunnatulLah. Menyebabkan kita berfikir bahawa segala apa yang berada dipuncak pasti akan melalui tempoh kejatuhan.

Konklusinya, kita selaku umat Islam perlulah mengambil ibrah dari sejarah terdahulu, jagalah kesatuan umat Islam dan tetaplah berpegang teguh dengan Islam walau dimana kita berada. WaAllahu A’lam.

1 comment:

  1. PERUSAHAAN PINJAMAN ALEXANDER GRACE
    ANDA SELAMAT DATANG DI GRACEALEXLOANCOMPANY (GALC)
    Good Day Sir / Madam: Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk membiayai bisnis Anda atau tujuan apa pun? Kami adalah pemberi pinjaman bersertifikat, legal dan internasional, kami menawarkan pinjaman kepada perusahaan-perusahaan Bisnis. Perorangan, perusahaan perusahaan, badan hukum dengan tingkat bunga yang terjangkau 2%. Ini bisa berupa pinjaman jangka pendek atau jangka panjang atau bahkan jika Anda memiliki kredit macet. Kami akan memproses pinjaman Anda segera setelah kami menerima aplikasi Anda. Kami adalah lembaga keuangan independen. Kami memiliki reputasi yang sangat baik selama bertahun-tahun dalam menyediakan berbagai jenis pinjaman kepada ribuan pelanggan kami. Kami menawarkan pinjaman Pendidikan, pinjaman Bisnis, pinjaman rumah, pinjaman pertanian, pinjaman pribadi, pinjaman mobil dengan riwayat kredit baik atau buruk. Jika Anda tertarik dengan penawaran pinjaman kami di atas, Anda disarankan untuk mengisi informasi di bawah ini dan kembali kepada kami untuk lebih jelasnya. Anda dapat menghubungi kami melalui email ini gracealexanderloancompany@gmail.com kami akan merespons Anda segera setelah kami menerima rincian aplikasi pinjaman Anda di bawah ini.

    1) Nama lengkap:
    2) Tanggal lahir:
    3) Jenis Kelamin:
    4) Status perkawinan:
    5) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    6) Durasi Pinjaman:
    7) Negara:
    8) Negara:
    9) Alamat:
    10) Telepon:
    11) Penghasilan bulanan:
    12) Pekerjaan:
    13) Agama:
    14) Sudahkah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya? Jika ya, sebutkan nama perusahaan
    Kontak
    gracealexanderloancompany@gmail.com
    WhatsApp ::: +14077925682 [Hanya Obrolan]
    Nomor Telepon +14077925682 [Hanya Panggilan]
    untuk perhatian segera.
    Buka 24 jam dalam 7 hari seminggu.

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...