Saturday, July 4, 2015

BADAR KUBRA : KEYAKINAN PUNCA KEMENANGAN


BADAR KUBRA: 
KEYAKINAN PUNCA KEMENANGAN

     Peperangan Badar Kubra banyak memberikan pengajaran serta pedoman buat umat Islam dalam menghayati erti Ramadan yang sebenar. Kesungguhan para sahabat ketika itu dalam mempertahankan agama dan negara dirakamkan oleh Allah SWT di dalam Al-Quran. Allah SWT berfirman:

(وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ)

“Dan sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam peperangan Badar, sedang kamu berkeadaan lemah (kerana kamu sedikit bilangannya dan kekurangan alat perang). Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu bersyukur (akan kemenangan itu).”
 [Surat Ali Imran : 123]

     Sungguhpun kerajaan Islam di Madinah baru sahaja berusia dua tahun, namun perjuangan demi mempertahankan agama juga negara yang dibina hasil kesungguhan hijrah Rasulullah ﷺ tetap diteruskan. Walaupun dalam keadaan kekurangan dari sudut kelengkapan perang dan jumlah tentera yang sedikit iaitu 313 orang, namun rahsia kemenangan yang telah dijanjikan oleh Allah adalah berpunca daripada keyakinan mereka kepada Allah SWT yang begitu kuat.
Allah SWT telah berfirman:

(وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَىٰ وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُكُمْ ۚ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ)

“Dan Allah tidak menjadikan (bantuan malaikat) itu melainkan sebagai berita gembira dan supaya hati kamu tenang tenteram dengannya. Dan kemenangan itu pula hanyalah dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
[Surat Al-Anfal : 10]

     Keyakinan yang tinggi mereka terhadap kemenangan yang dijanjikan oleh Allah tersemat dalam jiwa mereka. Dua keyakinan yang perlu ditekankan dalam menjelaskan intipati peristiwa yang agung ini adalah:

Keyakinan kepada Allah
Keyakinan kepada pemimpin

Keyakinan Kepada Allah
Keyakinan para sahabat kepada Allah dalam menghadapi perang 

     Badar adalah apa yang ditunjukkan oleh 'Umair ibn al-Hummam. Beliau yang lantas menunjukkan semangat terhadap janji Allah iaitu ganjaran syurga kepada mereka yang gugur syahid dalam perjuangan di medan-Nya sejurus sahaja khutbah daripada Rasulullah ﷺ:

وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ , لاَ يُقَاتِلُهُمُ الْيَوْمُ رَجُلٌ فَيَقْتُلُ صَابِراً مُحْتَسِبًا , مُقْبِلاً غَيْرَ مُدْبِرٍ إِلاَّ أَدْخَلَهُ اللهُ الْجَنَّةَ .

“Demi ( Allah ) yang diri Muhammad di dalam genggamannya , Tidaklah seseorang yang berperang menentang mereka ( musyrikin ) hari ini lalu ia berperang ( berjuang ) penuh kesabaran dan penghayatan serta sedia menghadapi musuh tanpa gentar (berundur) melainkan Allah akan memasukkanya ke dalam syurga .”

Lalu 'Umair RA menyatakan semangat beliau dengan manyahut kata-kata Rasulullah itu:

أَفَمَا بَيْنِيْ وَ بَيْنَ أَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ أَنْ يَقْتُلَنِيْ

Apa lagi yang berada antara aku dengan hasratku memasuki syurga jika tidak kerana mereka membunuhku.”

Kemudian 'Umair terus mencampakkan beberapa biji tamar yang berada ditangannya (yang siap untuk dimakan) lantas mencapai pedangnya dan ia turun berperang sehingga ia mati syahid.

Inilah antara keyakinan mereka terhadap janji Allah. Hanya kebergantungan mereka terhadap Allah yang utama.

Sebagai umat Islam yang didasari dengan aqidah yang mantap, perlu yakin dengan Allah SWT yang mampu memberikan rezeki, nikmat, musibah, kemenangan dan sebagainya. Hanya Dia-lah segala-galanya yang menentukan takdir seseorang manusia. Oleh sebab itu, umat Islam dituntut untuk memperkasakan doa kepada Allah dalam masa yang sama optimis dengan usaha dan cita-cita yang ingin dicapai.
Allah SWT berfirman:

(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)

Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
[Surat Al-Fatiha 5]

     Sesungguhnya kemenangan dan pertolongan daripada Allah itu perlu disatukan dengan kesabaran yang tinggi. Firman Allah SWT:

(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ)

Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).
 [Surat Ali-Imran : 200]

Keyakinan kepada pemimpin

     Keyakinan mereka kepada Rasulullah ﷺ sebagai seorang Rasul juga sebagai pemimpin yang memandu rakyatnya ke arah kebaikan dibuktikan melalui kata-kata dua orang sahabat yang tekad mempercayai Nabi supaya mempertahankan Islam di medan Badar.

     Di saat umat Islam ketika itu yang masih ragu-ragu dan kurang keyakinan untuk mereka menang dalam peperangan ini, lalu Miqdad Miqdad bin al Aswad dari pihak Muhajirin tangkas tampil mengeluarkan kenyataan:

يَا رَسُولَ اللهِ اِمْضِ لِماَ أَرَاكَ اللهُ فَنَحْنُ مَعَكَ , وَ اللهِ لاَ نَقُوْلُ لَكَ كَماَ قَالَتْ بَنُوْا إِسْرَائِيْلَ لِمُوْسَى : اِذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقَاتِلاَ إِناَّ ههُناَ قَاعِدُوْنَ , وَلكِنِ اِذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقَاتِلاَ إِنَّا مَعَكُمَا مُقَاتِلُوْنَ , فَوَالَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ لَوْ سِرْتَ بِنَا إِلى بَرْكِ الْغِمَادِ لَجَالَدْنَا مَعَك، مِنْ دُوْنِهِ حَتَّى تَبْلُغَهُ .

“Wahai Rasulullah , teruskan apa yang telah ditunjukkan kepada mu oleh Allah nescaya kami bersama, demi Allah kami tidak akan berkata kepadamu sebagaimana berkata Bani Israel kepada Nabi Musa, pergilah kamu bersama tuhanmu, berperanglah kamu berdua , kami mahu tinggal di sini sahaja . Tetapi kami akan berkata : Pergilah kamu bersama tuhanmu , kami pasti akan berperang bersama kamu berdua, maka demi tuhan yang membangkitkan kamu dengan kebenaran.”

     Miqdad yang membandingkan keyakinan kaum Yahudi terhadap Nabi Musa AS yang mana tidak membantu memberikan komitmen kepada pemimpin mereka dalam memerangan taghut. Lalu Miqdad menyatakan bahawa umat Nabi Muhammad ﷺ bukan sepertimana yang ditunjukkan oleh kaum Yahudi, malah menyatakan sokongan serta dokongan beliau terhadap kepimpinan Rasulullah ﷺ.
Sejurus selepas itu, lalu bangkit pula seorang sahabat yang menguatkan kata-kata Miqdad dari kalangan Ansar seraya berkata:

فَقَدْ آمَنَّا بِكَ فَصَدَّقْناَكَ وَ شَهِدْناَ أَنَّ مَا جِئْتُ بِهِ هُوَ الْحَقُّ وَ أَعْطَيْناَكَ عَلى ذلِكَ عُهُوْدَناَ وَ مَوَاثِيْقَناَ عَلى السَّمْعِ وَ الطَّاعَةِ , فَامْضِ ياَ رَسُوْلَ اللهِ لِمَا أَرَدْتَ فَوَالَّذِيْ بَعَثَكَ بِالْحَقِّ لَوِاسْتَعْرَضْتَ بِنَا هذَا الْبَحْرَ فَخُضْتَهُ لَخُضْناَهُ مَعَكَ مَا تَخَلَّفَ مِنَّا رَجُلٌ وَاحِدٌ , وَ مَا نَكْرَهُ أَنْ تَلْقَى بِناَ عَدُوَّناَ غَدًا , إِناَّ لَصُبُرٌ فِي الْحَرْبِ صُدُقٌ فِي اللِّقاَءِ . وَ لَعَلَّ اللهَ يُرِيْكَ مِنَّا ماَ تَقَرُّبِهِ عَيْنُكَ فَسِرْ بِناَ عَلى بَرَكَةِ اللهِ

“Demi sesungguhnya kami telah beriman kepadamu , percaya kepadamu , kami bersaksi bahawa apa yang kamu datangkan kepada kami itu adalah benar dan kami berikan atas dasar itu janji – janji dan ikatan kesetiaan . Kami sedia mendengar dan taat kepadamu. Maka teruskanlah wahai Rasulullah kepada apa sahaja yang engkau kehendak. Maka demi tuhan yang membangkitkan kamu dengan kebenaran , kalau sekiranya kamu bentangkan kepada kami laut yang luas lalu engkau mengharunginya nescaya kami akan mengharunginya bersamamu. Tiada seorang pun diantara kami yang akan berundur kebelakang dan tidaklah kami merasai benci apabila engkau bertemu musuh dan kami akan bersama kamu esok. Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang sabar di medan perang , benar mengotakan apa yang kami kata sekiranya bertempur dengan musuh dan mudah-mudahan Allah membuktikan kepadamu dari kami , apa yang memuaskan hati kamu dengan melihat sendiri apa yang kami lakukan. Marilah kita teruskan perjalanan, mudah-mudahan Allah memberkati kita.

     Begitulah sikap yang ditunjukkan oleh para sahabat dalam meyakinkan orang lain terhadap kepimpinan Rasulullah ﷺ. Sepertimana yang kita makruf, keyakinan kita terhadap pemimpin adalah berdasarkan ketaatan kita kepada mereka. Allah SWT berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu.”
[Surat An-Nisa 59]

     Ketaatan kepada Allah dan Rasul merupakan syarat keimanan yang paling mutlak. Allah juga menyertakan ketaatan kepada pemimpin yang terkait kepada ketaatan pemimpin tersebut terhadap apa yang diperintahkan oleh Allah dan Rasul.
Sabda Rasulullah :

اسمعوا وأطيعوا وإنِ استعملَ عليكم عبدٌ حبشيٌّ كأنَّ رأسه زَبيبة

Dengar dan taatilah, walaupun kamu dipimpin oleh seorang hamba Habasyi yang rambutnya seperti kismis.

Ketaatan kepada pemimpin dituntut demi menjaga keharmonian dalam masyarakat.

Telah berkata Saidina Umar Al-Khattab RA:
 
"Tiada Islam tanpa jama’ah, tiada jama’ah tanpa pemimpin, tiada pemimpin tanpa ketaatan."

     Oleh sebab itu, ketaatan kita kepada pemimpin walau apa sahaja medium sama ada kepimpinan keluarga, masyarakat, organisasi mahupun negara amat diperlukan. Selagimana arahan atau seruan yang dilaksanakan oleh pemimpin tidak melanggari hukum syarak dan masih berada di atas landasan masalihul mursalah, ia wajb untuk diikuti sekalipun suka atau duka.

Kesimpulan

     Kemenangan umat Islam pada peperangan Badar dapat dibuktikan dengan beberapa faktor besar yang menyumbang ke arah pertolongan Allah ini. Keyakinan terhadap dua perkara ini adalah faktor yang menjadikan umat Islam begitu optimis untuk keluar berjihad menuju ke Badar.

     Sikap yang ditunjukkan oleh para sahabat R.A perlu dicontohi oleh umat Islam pada hari ini. Tidak lahirlah pengorbanan, kesungguhan dan optimis tanpa kita meletakkan keyakinan kita kepada Allah lebih utama daripada yang lain. Itulah rahsia kemenangan umat Islam. Bukan sahaja bergantung kepada usaha, tapi perlu disertakan dengan doa dan tawakkal yang tinggi kepada Allah.



Amar 'Arif Bin Ahmad Po'aad
Kuliah Syariah Islamiah, Al-Azhar, Kaherah.

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN MELESTARIKAN KESATUAN" 

1 comment:

  1. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...