Wednesday, November 25, 2009

KPIPM dan PMRAM


Generasi muda yang terpelajar adalah merupakan pelapis pemimpin masa hadapan. tidak dapt tidak segala pandangan dan pendapat mereka bukan satu perkara yang boleh dipandang enteng.tetapi sebaliknya harus difikirkan secara releven untuk dilaksanakan. Begitu jugalah realitinya kini, apa yang telah berlaku terhadap seluruh mahasiswa al azhar di perlembahan nil ini.

Kpipm juga menyokong DESAK iaitu sebuah organisasi yang dibentuk bagi mendesak Jabatan Penuntut Melaysia Kaherah ke atas tiga perkara untuk dilunaskan iaitu membersihkan nama PMRAM secara rasmi di peringkat Al-Azhar, memohon maaf secara rasmi dan mengadakan dialog terbuka bersama seluruh mhasiswa di Mesir.

Seperti sedia maklum, pekara ini berlaku oleh kerana pihak Jabatan Penuntut telah menghantar surat pembatala untuk menggunakan dewan Al-Azhar bagi menjayakan majlis pembacaan kitab hadis disamping mendakwa PMRAM sebagai sebuah pertubuhan parti politik pembangkang. Ini sekaligus membuka mata ramai pihak bahawasanya mahasiswa-mahasiswa mempunyai keberanian untuk bersuara menyatakan hak mereka.

PMRAM yang merupakan sebuah pertubuhan pelajar yang berdaftar di bawah Kementerian Kemasyarakatan Mesir sudah lama bertapak hingga menjangkau hamper 79 tahun. Selama itulah segala kebajikan, keselamatan dan pendidikan mahasiswa Malaysia di Perlembahan Nil ini disediakan melalui beberapa platform dan medium sejajar dengan arus peningkatan kualiti
pembelajaran. Mana mungkin PMRAM mengabaikan warga azhari dalam meningkatkan thaqafah dan mencurahkan bakti kepada masyarakat Malaysia kelak.Oleh kerana itu, program majjlis pembacaan kutub sittah direncanakan sebagai salah satu wasilah untuk memastikan mahasiswa Al-Azhar sentiasa di hadapan.

Perkara ini mendapat perhatian masyarakat di malaysia sehingga diperbahaskan di
dewan parlimen baru-baru ini. Ternyata, isu ini merupakan salah satu bukti bahawa hak mahasiswa harus diketengahkan dan bukan lagi sebagai satu isu tempelan yang tidak diendahkan. Perkara ini juga mendapat liputan yang meluas di dada akhbar tidak terkecuali media massa di mesir itu sendiri.

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...