Sejarah Islam Sebelum Penjajahan
Kedatangan Islam ke Tanah Melayu bermula seawal abad ke-14
secara amnya. Khususnya di Malaysia ia memberikan kesan yang mendalam terhadap
sistem dan perlembagaam Negara.
Sebelum kemerdekaan pada tahun 1957, sebahagian besar
perlembagaan Negeri-negeri Melayu adalah bersifat tidak bertulis.
Walaubagaimanapun sejarah awal perlembagaan bertulis telah bermula dengan
Perlembagaan Negeri Johor (1895) dan Perlembagaan Negeri Terengganu (1911).
Islam telah diberikan kedudukan yang istimewa apabila Islam
tidak hanya terikat dengan tradisi kekeluargaan semata-mata bahkan melibatkan
undang-undang pemerintahan yang melibatkan urusan keduniaan di bawah Sultan.
Maksudnya Islam sudah pun diamalkan dengan menyeluruh sebelum datangnya
penjajahan. Ini dapat dilihat contohnya dalam pelbagai versi Undang-undang
Melaka atau Risalat Hukum Kanun.
Berikutan itu juga, Undang-undang Melaka telah mempengaruhi
iaitu memberikan kesan kepada undang-undang negeri lain seperti Undang-undang
Pahang 1596, Undang-undang Kedah 1605, Undang-undang Johor 1789, Undang-undang
99 Perak 1879 dan Undang-undang Mahkamah 1885 di Terengganu.
Pemakaian undang-undang Islam adalah secara menyeluruh
termasuk undang-undang tanah dan Sultan-sultan bukan sahaja menjadi ketua
agama, tetapi juga pemimpin politik.
Campurtangan British di negeri-negeri menyebabkan agama
Islam telah diasingkan daripada aspek awam. Undang-undang Islam hanya dipakai
dalam bidang kekeluargaan sahaja. Dasar ini pada umumnya diterima dalam
Perjanjian Malayan Union 1946 dan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948.
Justeru, selain undang-undang diri dan keluarga, undang-undang umum yang
dipakai adalah berasaskan undang-undang Inggeris. Pemakaian undang-undang Islam
diketepikan secara beransur-ansur menerusi keputusan kehakiman dan kemudiannya
diperkukuhkan dan diperluaskan undang-undang bertulis iaitu Civil Law Ordinance
1937, 1951 dan 1956.
Di Sabah dan Sarawak, pertembungan terawal dengan
undang-undang Inggeris berlaku selepas ketibaan James Brook di Sarawak dan
perlantikannya sebagai Gabenor pada tahun 1841. Di bawah penjajahan peribadinya
(private colonial rule), sistem keadilan Inggeris yang difahami telah diperkenalkan
di samping mengekalkan adat negeri yang boleh diguna pakai. Undang-undang
Inggeris dilaksanakan secara lebih teratur apabila kedua-dua negeri tersebut
menjadi English Protectorates dalam tahun 1888.
Sebelum kedatangan pengaruh Inggeris, undang-undang yang
dipakai pada asasnya ialah undang-undang adat anak negeri berbagai-bagai bangsa
pribumi termasuk apa yang dikenali pada masa itu sebagai Mohamedan Law.
Undang-undang Islam dikira sebagai sebahagian daripada adat anak negeri dan
ditadbir oleh Mahkamah Anak Negeri yang berasingan.
Semasa Sabah dan Sarawak menjadi protectotares Inggeris pada
tahun 1888-1946 dan colonies selepasnya, prinsip undang-undang Inggeris telah
diterima menerusi metode yang sama seperti di Semenanjung iaitu melaui
perundangan secara langsung dan keputusan mahkamah.
Islam Sebagai Agama Persekutuan
Menurut Perlembagaan Persekutuan 1963 (sebelum ini ialah
Perlembagaan Merdeka 1957) pada Perkara 3(1) menjelaskan bahawa agama Islam
merupakan agama Persekutuan. Dan dalam
masa yang sama agama-agama lain masih bebas diamalkan oleh setiap penganutnya
sebagaimana dalam Perkara 11(1). Namun begitu, agama-agama lain dikenakan
syarat bahawa penyebaran apa-apa kepercayaan atau agama bukan Islam tidak
dibenarkan dilakukan dikalangan orang Islam sebagaimana dalam Perkara 11(4).
Undang-undang Islam hanya terpakai kepada orang Islam
sahaja. Dari segi mengada atau menghukum kesalahan-kesalahan (jenayah),
undang-undang Islam hanya dibenarkan setakat mana yang ditentukan oleh
undang-undang Persekutuan. Hal ini bermakna bahawa Parlimen diberi kuasa
menentukan sejauh mana undang-undang jenayah Islam dapat dilaksanakan.
Justeru, jelas bahawa pengasingan kuasa undang-undang Islam
dalam Mahkamah Syariah hanya dihadkan kepada aspek keluarga dan diri sahaja
apabila Mahakamah Syariah diberikan hak sepenuhnya untuk melaksanakan sebarang
keputusan menurut Hukum Syara’. Manakala dari sudut konteks jenayah ia masih
ditentukan oleh peruntukan Persekutuan walaupun tidak dinafikan bahawa Mahkamah
Syariah masih diberikan kuasa untuk mendengar perbicaraan tersebut, namun
peruntukan hukum bukanlah sepenuhnya mengikut Hukum Syara’. Hal ini demikian
kerana setakat ini kuasa keizinan adalah bergantung kepada Parlimen dalam
sebarang penggubalan dan pindaan yang melibatkan Perlembagaan Persekutuan.
Satu contoh undang-undang Persekutuan yang mengawal
bidangkuasa jenayah Mahkamah Syariah ialah Muslim Courts (Criminal
Jurisdiction) Act 1965 (Pindaan 1984) bagi Semenanjung yang kemudian
diperluaskan ke Sabah dan Sarawak menerusi Mahkamah Syariah (bahagian Jenayah)
(Amendment) Act 1989 (A730). Akta ini telah menghadkan hukuman maksimum bagi
kesalahan jenayah yang boleh dikenakan iaitu tidak melebihi 3 tahun penjara
atau denda RM 5000 atau 6 sebatan atau mana-mana gabungan hukuman tersebut.
Sehubungan itu, berdasarkan kepada peruntukan yang telah
dihadkan tersebut menjadikan hukum-hukum jenayah yang telah dikhususkan oleh
Islam seperti hudud dan qisas tidak dapat dilaksanakan melainkan akta-akta yang
telah ditentukan sahaja.
Islam Sebagai Cara Hidup
Agama Islam diturunkan oleh Allah SWT sebagai satu sistem
dalam kehidupan manusia. Disebabkan itu, Islam bukan hanya satu bentuk
kepercayaan semata-mata sebagaimana agama-agama yang lain. Bahkan Islam tidak
hanya berbentuk ideology-ideologi semata-mata yang tidak mementingkan ikatan
kepercayaan dengan hubungan tuhan.
Apabila menyingkap kalimah Islam maka ia menekan 3 aspek
utama iaitu akidah (kepercayaan), syariat dan akhlak. Kesemua ini mendsiplinkan
manusia dalam satu cara hidup yang teratur dan tersusun. Bahkan jelas dengan
dalil-dalil bahawa Islam tidak lari daripada konteks kehidupan.
Disebabkan itu, apabila membincangkan syariat Islam ia amat
berbeza dengan sistem atau undang-undang yang diasaskan oleh manusia. Hal ini
demikian kerana asasnya adalah berasaskan wahyu Allah dan ia berbentuk syumul
serta sesuai sepanjang zaman.
Dr Wahbah Az-Zuhaily menulis di dalam kitabnya Fiqh Al-Islam
Wa Adillatuh bahawa hukum feqh yang diperuntukkan oleh Islam menjadikan Islam
sebagai satu cara hidup yang lengkap dengan nilai-nilai Islam. Hal ini apabila
selain ibadah, ia juga menekankan aspek sosial yang melibatkan :
- Ahwal syakhsiah atau institusi
kekeluargaan
- Pengurusan kewangan yang melibatkan
perbincangan hukum ke atas kontrak dan duit.
- Jenayah.
- Kehakiman.
- Pemerintahan dalam negara.
- Hubungan antarabangsa.
- Akhlak dan adab.
Maksud daripada firman Allah SWT :
“Pada hari ini telah Aku sempurnakan kepada kamu agama kamu,
dan telah aku sempurnakan ke atas kamu nikmat-Ku, serta Aku telah redha bagi
kamu akan Islam sebagai ad-din (agama).” – Surah Maidah : 3
Nabi SAW bersabda :
تَرَكْتُ فِيكُم أَمْرَيْن إِنْ تَمَسَّكْتُم بِهما لَن تَضِلُّوا أَبَدا
: كِتاب الله والسُّنَّة
Mengenai perbahasan-perbahasan ilmiah yang lebih terperinci
boleh rujuk artikel-artikel yang lepas di :
- Kewajipan
Membebaskan Penjajahan Ke Atas Syariat Islam
:http://www.manhal.pmram.org/2012/04/kewajipan-membebaskan-penjajahan-ke.html
- Islam : Konsep
Dan Kewajipan Menjaganya
http://www.manhal.pmram.org/2012/05/islam-konsep-dan-kewajipan-menjaganya.html
- Hukum Hudud Ke
Atas Non Muslim :
http://www.manhal.pmram.org/2011/10/pencerahan-isu-hudud-terhadap-non.html
- agama Dan Politik Dari Kaca Mata Islam Dan Sekular :
http://www.manhal.pmram.org/2011/11/agama-dan-politik-pada-kacamata-islam.html
Maka, umat Islam wajib melaksanakan kesemua apa yang telah
diperuntukkan oleh syariat Islam. Perlaksanaan sebahagain dan menafikan
sebahagian yang lain merupakan satu dosa besar dan yang dimurkai oleh Allah SWT
sebagaiman yang tercatat dalam Al-Quran berkaitan perihal bangsa Yahudi :
“Maka adakah kamu beriman dengan sebahagian Al-Kitab dan
kamu menolak sebahagian yang lain?” – Surah Al-Baqarah : 85
Berkata Al-Imam As-Syahid Hassan Al-Banna :
Maka agama Islam bukan hanya sekadar kepercayaan semata-mata
tanpa ada perlaksanaan dari sudut syariat yang sempurna. Islam juga bukan hanya
boleh mengambil atau menceduk sebahagian kemudian mengambil sebahagian ideologi
yang lain. Akan tetapi Islam mesti dilaksanakan dengan sempurna dan seluruh.
Hal ini demikian kerana Islam yang merupakan agama atau ad-din yang diredhai di
sisi Allah secara hakikatnya merupakan :
“Satu cara hidup yang lengkap yang diredhai oleh Allah bagi
kehidupan manusia dari 2 sudut iaitu roh (batin) dan jasad (zahir).” – Dr
Shadiq Syaif Nu’man dalam kitab beliau yang berjudul Al-Khilafah Al-Islamiyah
Wa Qadhiyyah Al-Hukm Bima Anzala Allah
Kesimpulan
Agama Islam merupakan satu cara hidup ke atas seluruh
manusia khususnya umat Islam. Dalam Perlembagaan Persekutuan pada Perkara 3(1)
menyatakan bahawa agama Islam merupakan agama rasmi Persekutuan. Dan hasilnya
Islam dalam konteks Malaysia memiliki keistimewaan yang sangat banyak.
Namun begitu, peruntukkan yang diberikan dalam konteks
undang-undang syariah Islam masih lagi dihadkan. Hanya dari sudut kekeluargaan
dan diri sahaja yang masih diberikan kuasa sepenuhnya kepada Mahkamah Syariah.
Adapun dari konteks jenayah, Mahkamah Syariah masih lagi terikat dengan
akta-akta Perlembagaan yang menyebabkan peruntukan syariat Islam dalam konteks
jenayah tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya. Sedangkan sejarah menunjukkan
bahawa sebelum datangnya penjajah yang mengecilkan skop pemerintahan Islam,
undang-undang Islam sudah pun dilaksanakan di Tanah Melayu. Bahkan
undang-undang Islam tidak hanya terhad kepada adat, diri dan kekeluargaan
bahkan melibatlkan undang-undang tanah dan jenayah.
Abu A’la Al-Maududi menegaskan bahawa :
“Sesungguhnya apa yang dituntut dengan kerajaan pemerintahan
Islam dan perlembagaan Islam ialah terbitnya satu perasaan yang kuat bahawa
seseorang muslim apabila ia tidak mengikuti undang-undang Allah (secara
menyeluruh) maka apa yang disebutkan mengenai Islam adalah dakwaan yang batil.”
– kitab Al-Hukumah Al-Islamiyah Lil Maududi
Syeikh Abdul Kadir ‘Audah di dalam kitabnya yang berjudul
Al-Mal Wa Al-Hukm Fi Al-Islam menerangkan bahawa :
“Sesungguhnya Islam menuntut manusia untuk mengikutinya apa
yang telah diturunkan oleh Allah SWT dan wajib ke atas mereka melaksanakan apa
yang telah diturunkan oleh Allah tanpa yang lain.”
Berdasarkan kepada Perlembagaan Persekutuan, bagi memastikan
Islam dapat peruntukkan yang sepenuhnya untuk melaksanakan satu cara hidup yang
lengkap, menjadi kewajipan ke atas wakil Islam yang menjadi ahli Parlimen untuk
membawa atau meminda perkara ini. Hal ini demikian kerana Parlimen diberikan
kuasa untuk menentukan sejauh mana undang-undang Islam dapat dilaksanakan.
Maka sekiranya dengan barisan yang ada masih kurang mampu
untuk memartbatkan Islam sepenuhnya menjadi kewajipan ke atas umat Islam yang
berjuang untuk mengambil peranan bagi memastikan mereka mampu membawa perkara
ini di peringkat Parlimen agar Islam dapat dilaksanakan dengan sepenuhnya.
Ambillah pesanan yang ditinggalkan oleh Al-Imam As-Syahid
Hassan Al-Banna ketika menerangkan peranan Ikhwan Muslimun ketika memasuki
pilihanraya Mesir :
“Kita tidak berhajat kepada kuasa pemerintahan dalam
perjuangan kita. Maka sekiranya kita mendapat terdapat golongan yang sanggup
memikul kejerihan dan kesusahan amanah perjuangan ini, dan melaksanakan amanah
serta mereka menjalankan hukum Islam sebagaimana yang ditetap oleh Al-Quran,
maka kita akan menjadi pembantu mereka, pendokong serta penyokongnya. Sekiranya
tiada, maka menjadi kewajipan ke atas kita untuk mengambil kuasa pemerintahan
tersebut agar dengannya kita dapat membebaskan daripada setiap kerajaan yang
tidak melaksanakan hukuman Allah SWT.” – kitab Al-Ikhwan Al-Muslimun Wa
Al-Intikhabat
Wallahu a’lam
Disediakan oleh :
Muhamad Zuhaili Saiman
Pengerusi Felo MANHAL PMRAM 2012
Rujukan :
1- Fiqh Al-Islam Wa
Adillatuh, oleh Dr Wahbah Az-Zuhaily, jilid ke-1, cetakan Dar Al-Fikr
2- Al-Khilafah
Al-Islamiyah Wa Qadhiyah Al-Hukm Bima Anzalallah, oleh Dr Shadiq Syaif Nu’man,
cetakan Dar As-Salam
3- Nazorat Fi
Risalah At-Ta’lim, oleh Muhamad Abdullah Al-Khatib dan Muhamad Abdul Halim
Hamid, cetakan Dar At-Tauzik Wa An-Nasyr Al-Islamiyyah
4- Ghairu
Al-Muslimin Fi Al-Mujtama’ Al-Islami, oleh Dr Yusuf Al-Qardhawi, cetakan
Maktabah Wahbah
5- Undang-Undang
Perlembagaan Dan Pentadbiran, oleh Prof Madya Dr Abdul Samat Musa, cetakan
Pusat Pengajian Jarak Jauh UKM Bangi
Sumber : manhal.pmram
No comments:
Post a Comment