Definisi
Demokrasi
memberikan maksud rakyat yang memerintah. Iaitu rakyat mempunyai kuasa dalam
memilih pemerintah bagi negara mereka melalui sistem pilihanraya. Hal ini
bermaksud undang-undang yang diguna pakai oleh negara yang mengamalkan sistem
demokrasi ini adalah berdasarkan suara majoriti rakyat.
Menurut
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka edisi ke-4, demokrasi memberikan maksud
pemerintahan oleh rakyat atau wakil yang dipilih dalam pilihanraya.
Sejarah
Demokrasi
Perkataan
asal bagi demokrasi adalah berasal dari Yunani. Ia memberikan maksud
sebagaimana yang telah dinyatakan di atas iaitu pemerintah rakyat atau kuasa
rakyat.
Demokrasi
ini pada asalnya merupakan satu bentuk aliran pemikiran berpolitik yang mana
diguna pakai di bangsa Yunani sejak sebelum kelahiran Nabi Isa AS. Mereka
menggunakan sistem demokrasi ini sebagai satu sistem dalam membentuk kesatuan
dalam kalangan rakyat apabila sistem ini berjaya mengumpulkan seluruh rakyat
untuk memilih ketua mereka. Dengan wujudnya sistem ini, ia menolak sistem
diktator iaitu pemerintahan yang ditentukan oleh kerajaan tanpa ada ruang oleh
rakyat untuk memilih. - kitab Qadhaya Fiqhiyyah Muasorah,tahun 4,
Universiti Al-Azhar, Kaherah – m/s 8
Sistem
ini mula berkembang di Eropah selepas zaman kegelapan yang berlaku. Zaman
kegelapan menyaksikan apabila rakyat dizalimi dan dikuasai penuh oleh sati
sistem pentadbiran yang dikawal oleg gereja dan paderi. Gereja mempunyai kuasa
mutlak dengan mendoktrin rakyat bahawa kuasa tuhan diberikan kepada
paderi-paderi dalam menentukan sesuatu walau ia bertentangan dengan
undang-undang yang sedia ada. Selain itu lapisan masyarakat juga dibahagikan
kepada 2 lapisan. Lapisan golongan bangsawan oleh pembesar-pembesar dan
paderi-paderi mempunyai layanan yang istimewa dan kemewahan serta pangkat yang
diwarisi. Manakala lapisan golongan bawahan oleh petani dan hamba sentiasa
hidup dalam keadaan kemiskinan serta ditindas oleh kerajaan.
Bermulanya
kebangkitan dengan bangkitnya golongan cendiakwan dan golongan cerdik pandai
untuk membebaskan kongkongan gereja ke atas mereka dengan membawa perjuangan
menyucikan atau meninggikan akal pemikiran yang dimiliki. Iaitu gereja tidak
boleh lagi menghambakan rakyat atas nama wahyu, akidah, amanat tuhan dan
sebagainya. Selagimana akal membenarkan sesuatu perkara, maka ia adalah benar.
Hal
ini terjadi apabila gereja menggunakan kuasa mereka dengan menolak secara total
dengan menggunakan doktrin ‘wahyu’ ke atas ilmu-ilmu moden dan teori-teori
sains yang membawa kepada pembentangan ilmiah.
Hasil
daripada itu, dalam Revolusi Perancis, rakyat terutama golongan bawahan mula
bersatu dan bangkit bagi menjatuhkan kerajaan yang sedia ada bagi menggantikan
satu kerajaan yang baru yang membela hak asasi kemanusiaan sejagat. - Kitab
Fiqh An-Nawazul, bab Al-Ahzab Al-Islamiah Fi Al-Islam, oleh Sofi Ar-Rahman
Al-Mubarakfuri – m/s 7-14
Maka
hasil daripada itu, sistem demokrasi mula dipakai secara meluas di negara-negara
Eropah. Dan sehingga kini, sistem demokrasi ini juga digunakan di rata-rata
negara termasuklah negara kita, Malaysia yang mengadakan pilihanraya bagi
rakyat memilih wakil-wakil mereka sebagai pemerintah.
Golongan
Yang Menolak Sistem Demokrasi
Terdapat
golongan yang menolak sistem demokrasi ini secara mutlak. Mereka tidak menerima
bahawa demokrasi kerana ia jelas bertentangan dengan syariat Islam. Bahkan
sistem demokrasi ini sebegini tidak pernah dilakukan di zaman Nabi SAW.
Terdapat
beberapa alasan yang dikemukakan oleh golongan yang menolak sistem demokrasi
ini secara mutlak :
1- Sistem
dari pihak Barat bukan asal usul dari Islam
2- Demokrasi
memberikan kuasa penuh kepada rakyat dalam membuat sebarang undang-undang
bahkan dalam konteks yang melibatkan syara. Sedangkan Islam menetapkan bahawa
hukum adalah milik Allah
3- Demokrasi
meletakkan asas bahawa suara majoriti sebagai penentu sedangkan suara majoriti
tidak menjamin akan keputusan yang pasti betul
4- Demokrasi
bertentangan dengan konsep syura yang dianjurkan dalam Islam apabila konsep
pilihanraya memberikan hak dan peluang kepada rakyat untuk memilih walaupun
mereka tidak memenuhi syarat layak sebagai ahlul halli wa aqdi (anggota
penilai dan pemutus keputusan) sebagaimana yang ditetapkan oleh Islam
Beberapa
hujah yang digunakan oleh mereka ialah :
1) Aisyah
RA meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda :
مَنْ أَحْدَثَ في أَمْرِنا هذا ما لَيْسَ
مِنْه فَهُوَ رَدٌّ
“Sesiapa
yang melakukan sesuatu yang baharu dalam urusan kami (agama) ini maka perkara
tersebut bukanlah daripada urusan agama, maka ia adalah tertolak”. –
Bukhari dan Muslim
Dalam
riwayat lain oleh Muslim :
مَنْ عَمِلَ عَمَلا لَيْسَ عَلَيْهِ
أَمْرُنا فَهُوَ رَدّ
“Sesiapa
yang melakukan sesuatu amalan dan ia bukan daripada urusan kami (dalam agama),
maka ia tertolak.”
Daripada
‘Irbadh bin Sariyah, Nabi SAW bersabda :
فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وسُنَّةِ
الخُلَفاء الراشِدِين المَهْدِيِّين عَضُّوا عَليها بالنَواجِذ وَإِيّاكُم
وَمُمْحَدثات الأُمُور فَإِنَّ كُلَّ بِدْعَة ضَلالَة
“Maka
hendaklah kamu mengikuti sunnahku, dan sunnah sahabat Khulafa’ Ar-Rasyidin yang
mereka ini diberikan hidayah dan gigitlah ia dengan gigi geraham (berpgang
teguh dengan sunnah tersebut), maka jauhilah kami daripada pembaharuan yang
yang direka-reka (dalam agama), maka sesungguhnya setiap bid’ah tersebut adalah
sesat.” - Abu Daud dan At-Tirmizi
Justeru,
sistem demokrasi adalah tertolak kerana ia merupakan rekaan di dalam Islam dan
dicetuskan oleh pihak Barat.
2) Ayat
Al-Quran pada Surah Al-A’raf pada ayat yang ke-3, bermaksud :
“Ikutlah
apa yang telah diturunkan oleh tuhan kamu (Allah) kepada kamu.”
Maksud
daripada firman Allah dalam surah Yusuf pada ayat ke-67 :
“Kuasa
menetapkan sesuatu (hukum) itu hanya tertentu bagi Allah”
Justeru,
demokrasi adalah bertentangan dengan Islam yang mana demokrasi memberikan kuasa
sepenuhnya kepada rakyat dalam menggubal dan mencampuri urusan undang-undang
bahkan syara’. Sedangkan syara’ adalah milik Allah dan Islam menetapkan bahawa
Allah adalah kuasa mutlak yang tertinggi.
3) Dalam
Islam, konsep syura adalah bagi mereka yang layak dan memenuhi kriteria yang
ditetapkan oleh Islam. Dan syura inilah yang akan menentukan sesuatu keputusan
yang dilakukan walaupun bilangan anggotanya adalah sedikit.
Hal
ini dapat dilihat ketikamana perlantikan Saidina Abu Bakar menjadi khalifah
yang pertama, beliau dibai’ah dahulu oleh 5 sahabat kemudian barulah diikuti
oleh para sahabat yang lain. Hal ini berbeza dengan sistem demokrasi dalam
pilihanraya yang meletakkan konsep majoirti adalah penentu.
Dalam
Islam, sesuatu perkara hendaklah dirujuk kepada ahlinya, bukan hanya
berdasarkan kepada majoriti suara semata-mata. Maksud daripada firman Allah
dalam Surah An-Nisa’ pada ayat ke-59 :
“Wahai
orang yang beriman! Taatilah Allah dan taatilah rasul-Nya serta pemimpin kamu.
Maka sekiranya kamu berselisihkan akan sesuatu perkara hendaklah kamu kembali
atau rujuk kepada Allah dan rasul-Nya sekiranya kamu beriman kepada Allah dan
Hari Akhirat.”
Ulama
sepakat bahawa yang dimaksudkan dengan kembali atau rujuk kepada Allah dan
rasul adalah rujuk kepada Al-Quran dan hadis. Maka bukan semua orang mampu atau
berautoriti dalam menguruskan hal ini melainkan ulama dan mereka yang mendalami
ilmu agama. Maka dalam sistem pilihanraya, jelas ia bertentangan dengan Islam,
kerana bukan semua rakyat adalah ulama dan mendalami ilmu agama, maka bagaimana
boleh dikira suara majoriti mereka adalah penentu?
Saidina
Umar di zaman pemerintahannya memilih 6 sahabat sebagai anggota syura dalam
membincang pelbagai perkara. Bahkan banyak pembaharuan yang dilakukan di zaman
beliau. Beliau, Saidina Umar tidak mengambil majoriti suara rakyat yang berada
di bawah, namun hanya memadai dengan suara majoriti daripada 6 sahabat yang
dipilih. Hal ini menunjukkan suara majoriti rakyat sebagaimana yang digunapakai
dalam sistem pilihnaraya demokrasi ini bukanlah menjamin sesuatu keputusan
tersebut adalah betul. Bahkan konsep syura adalah bergantung kepada ahlinya
iaitu mereka yang mempunyai kelayakan bukan semua rakyat.
Demokrasi Dari Kacamata Islam
Sebagaimana
yang dinyatakan di atas, demokrasi merupakan sistem yang memberikan ruang
kepada rakyat untuk memilih wakil-wakil mereka dalam pilihanraya yang diadakan.
Ia mengambil kira majoriti suara rakyat dan meletakkan ia sebagai timbangan
pilihan rakyat secara bebas.
Sistem
demokrasi adalah tidak lain, pada asalnya bagi memberikan hak sama rata kepada
rakyat dan kebebasan. Maksudnya setiap individu layak untuk bertanding menjadi
calon. Ia sekaligus menolak sistem pemerintahan secara diktator. Rakyat juga
diberikan ruang untuk menilai dan muhasabah pemerintah yang sedia ada bagi
menentukan pemerintah bagi sesi akan datang.
Justeru,
dalam Islam, demokrasi yang dilihat dari sudut politik ini dalam memberikan
kebebesan untuk memilih pemimpin mereka melalui pilihanraya yang adil dan telus
adalah menepati syariat Islam. Dan inilah sebenar tuntutan Islam dalam
mewujudkan pentadbiran yang adil.
Sehubungan
itu, alasan dan serta hujah yang dibawa oleh golongan yang menolak sistem
demokrasi secara total akan dijawab dengan beberapa hujah yang akan
dibentangkan sebentar lagi.
1) Menjawab
: Sistem demokrasi adalah celupan daripada pihak Barat dan ia merupakan rekaan
dalam Islam
Berdasarkan
hadis-hadis yang menerangkan berkenaan bid’ah dan kewajipan memegang sunnah merupakan
perkara yang disepakati oleh ulama. Sistem demokrasi walaupun ia tidak pernah
dilakukan oleh baginda SAW namun ia bukanlah menjadi hujah ia tertolak. Hal ini
demikian kerana, bid’ah yang terlarang adalah yang bercanggah dengan Islam.
Demokrasi membawa ke arah kebebesan bersuara dan hak sama rata dan ia tidak
bercanggah dengan Islam. Disebabkan itu, alasan “apa yang Nabi SAW tidak pernah
lakukan” bukanlah hujah. Untuk perbahasan terperinci rujuk artikel lepas di
Bahkan
Islam tidak melarang untuk mempraktikkan sesuatu teori atau teknik (dalam
konteks urusan keduniaan) daripada orang bukan Islam. Dalam peperangan Khandak,
sistem parit adalah hasil idea daripada Farsi. Bahkan selepas peperangan Badar,
Nabi SAW menyuruh setiap tawanan Badar untuk mengajar menulis dan membaca akan
10 kanak-kanak Islam di Madinah. Saidina Umar di zaman pemerintahannya juga
melaksanakan sistem jabatan dan cukai melihat kepada kerajaan dunia yang lain.
Maka inilah yang disebutkan sebagai “Kebijaksaan tersebut adalah barang hilang
kepunyaan orang mukmin, maka sesiapa orang Islam yang mendapatinya maka ia
(orang Islam) lebih berhak untuk menggunakannya.” – Fatwa Syeikh Ali
Jumaah dalam kitab Al-Bayan Lima Yashghulu Al-Azhan, ms – 93-95
2) Menjawab
: Demokrasi memberikan manusia kuasa mutlak mengatasi kuasa Allah
Demokrasi
yang diterima dalam Islam bukanlah sehingga memberikan hak mutlak kepada rakyat
dalam memerintah sehingga perkara syarak dan melebih kuasa tuhan. Islam menjaga
akan ketetapan-ketetapan yang telah diperuntukkan.
Dalam
konteks demokrasi yang diterima dalam Islam, hak memerintah adalah bagi memilih
pemerintah untuk mengurusan dan mentadbir urusan dunia sahaja. Bermaksud,
kebebasan tersebut adalah untuk memilih pemimpin mereka untuk melaksanakan
amanah dalam menjaga agama dan hak asasi secara adil.
Dr
Yusuf Al-Qardhawi berkata di dalam kitab Ad-Din Wa As-Siyasah :
“Yang
kita maksudkan dengan demokrasi (yang diterima dalam Islam) ialah dari sudut
politiknya iaitu intipati demokrasi ialah rakyat memilih pemerintah yang akan
mentadbir urusan negara. Maka ini sebagaimana yang ditekankan oleh Islam
melalui konsep syura dan bai’ah. Hal ini demikian kerana Islam menolak dan
mencela sistem pemerintahan firaun dan diktator. Dan sesungguhnya Allah
bersama-sama dengan jemaah. Dalam satu hadis, Nabi SAW bersabda kepada Abu
Bakar dan Umar : {Sekiranya kamu berdua bersepakat dalam satu pandangan,
maka aku tidak akan bertentangan dengan kamu.[1]} Hadis
ini menjadi dalil bahawa Nabi SAW memperakui akan suara majoriti.”
Mufti
Mesir, Syeikh Ali Jumaah dalam kitab Al-Bayan Lima Yashghulu Al-Azhan
menyebutkan bahawa :
“Apabila
kita menyebut akan demokrasi yang dikehendaki, bukanlah bermaksud kuasa rakyat
menggantikan kuasa Allah. Demokrasi yang diterima di negara-negara Islam ialah
dari konteks meletakkan dasar dari sudut politik untuk memilih pemerintah,
konsep syura, nasihat, amar makruf nahi mungkar dan menentang kezaliman. Dengan
erti kata lain, demokrasi yang diterima ialah ia sebagai wasilah atau cara
dalam mencapai satu taraf hidup yang lebih baik dan terjaga kehormatan (dengan
cara memilih pemimpin yang adil). Justeru, tidak menjadi masalah menggunakan
istilah barat seperti ‘demokrasi’ keranahukum bukan dilihat pada sesuatu nama
akan tetapi dilihat kepada intipati sesuatu tersebut.”
Disebabkan
itu, dalam sistem demokrasi yang diterima oleh Islam ialah kita bukan taqlid
iaitu mengikuti secara mutlak sebagaiman yang dilakukan oleh pihak Barat. Akan
tetapi kita mengambil apa yang baik dan bersesuaian dengan tidak bercanggah
dengan Islam. Justeru, apabila demokrasi yang dijalankan dari sudut politikl
iaitu memberikan ruang untuk rakyat menilai dan memilih pemerintah tanpa
melebihkan sehingga melampaui had syara, maka ia tidak bermasalah.
Justeru,
yang dimaksudkan dengan kuasa rakyat atau pemerintahan rakyat ialah dari sudut
menafikan pemerintahan mutlak seseorang atau diktator, bukannya menolak kuasa
Allah dari konteks syara’.
3) Menjawab
: Konsep syura adalah tidak sebagaimana yang dikehendaki oleh Islam
Intipati
demokrasi ialah syura dalam memilih pemerintah melalui pilihanraya. Islam juga
akan mementingkan konsep syura kerana Allah bersama-sama dengan jemaah. Dan
juga keputusan yang dibuat melalui syura iaitu perbincangan adalah terlebih
baik daripada keputusan individu semata-mata.
Hal
ini demikian kerana pemerintahan secara diktator menggunakan kausa mutlak untuk
memilih pengganti atau mengadakan pilihanraya sebagai gimik namun suara
majoriti rakyat diketepikan.
Justeru
demokrasi yang diterima oleh Islam ialah melihat kepada intipati sistem
tersebut iaitu konsep syura. Adapun hujah berdasarkan ayat Al-Quran dalam surah
An-Nisa pada ayat ke-59 yang memberikan maksud hanya ulama dan mereka yang
mendalami ilmu agama sahaja yang layak dalam konteks rujuk dan mengkaji mengani
urusan agama. Perkara ini adalah sepakat ulama. Namun begitu, perlu ingat
bahawa ia hanya dalam konteks agama kerana ulama adalah orang yang
mempunyai kemahiran dalam bidang agama.
Adapun
dalam konteks urusan keduniaan seperti pilihanraya yang merupakan wasilah yang
bersesuaian pada kehidupan hari ini, maka ia merupakan perkara ijtihad dalam
urusan dunia yang terserah kepada manusia umum untuk membuat pilihan. Justeru,
ia mestilah memerlukan kepada suara majoriti dalam membuat sesuatu keputusan
sebagaimana juga dalam konteks syura atau mesyuarat.
Maka
ia tidak ada masalah kerana bukanlah apa yang ditentukan oleh manusia tersebut
akan sesuatu pilihan adalah tercela secara mutlak. Justeru, dalam konteks ini
Allah memberikan ruang kepada akal yang diberikan untuk menilai dan membuat
pilihan selagimana pilihan tersebut tidak bertentangn dengan syara’.
Maka
jelas, rakyat merupakan ahlinya dalam memilih pemerintah mereka kerana mereka
tahu apa akan calon-calon yang bertanding dan mereka mampu menilai mana calon
yang akan menjalankan amanah dengan baik dan adil.
Dr
Wahbah Az-Zuhaily berkata 3 syarat bagi menjadikan mereka sebagai ahli dalam
sesuatu perbincangan dan keputusan seperti pengundi :
- Adil
dalam membuat keputusan
- Mempunyai
pengetahun asas berkaitan sifat yang mesti dimiliki oleh seorang pemerintah
- Bijaksana
ketika membuat pilihan atau undian
Justeru,
dengan kemajuan teknologi yang ada, sumber maklumat yang luas dan jaringan
media yang tersebar, maka rakyat mampu menilai dalkam konteks pilihanraya. Maka
apabila rakyat mempunyai syarat ini maka, pilihanraya jelas menjadi konsep
syura yang terbesar dalam menentukan pemerintah mereka.
Mengenai
bilangan ahli syura sebagaimana alasan atau hujah yang dibawakan oleh pihak
yang menolak demokrasi secara total dengan mengatakan memadai Saidina Umar
melantik 6 sahabat sebagai ahli syura beliau, maka tidak ada dalil
daripada Al-Quran dan sunnah serta ijma’ yang menetapkan bilangan yang tertentu.
Ia adalah bergantung kepada ijtihad. – Dr Wahbah Az-Zuhaily, kitab Fiqh Adillah
Wa Adillatuh, jilid ke-8 – m/s 6172
Justeru,
tidak ada masalah jika, dalam pilihanraya, kerajaan menetapkan bahawa semua
rakyat yang mencukupi syarat-syarat tertentu untuk mengundi ia dikira sebagai
saksi dalam memberikan undi. Dan ia tidaklah bertentangan dengan konsep syura
dalam Islam sebagaimana maksud daripada firman Allah dalam Surah Ali Imran pada
ayat ke-159:
“Dan
bermesyuaratlah dengan mereka dalam sesuatu perkara. Maka apabila kamu telah
berazam maka tawakkallah kepada Allah.
Kesimpulan
Maka
berdasarkan kepada kita, jelas bahawa demokrasi wujud di dalam Islam
sebagaimana yang telah dinyatakan di atas. Namun begitu, sistem demokrasi di
dalam Islam mestilah bukan sebagaimana yang dianjurkan oleh pihak Barat iaitu
sehingga melampaui had syara’. Maka selagimana demokrasi yang diamalkan dari
sudut politik dalam mengadakan pilihanraya yang adil dan telus untuk memberikan
rakyat menilai dan membuat pilihan untuk memilih wakil mereka, maka ia tidak
bercanggah dengan syara’. Hal ini dikuatkan lagi apabila demokrasi yang ada
pada hari ini adalah :
1- Menolak
sistem diktator atau pemerintahan ala firaun yang menggunakan kuasa yang
sewenang-wenang dengan menzalimi rakyat.
Maksud
daripada firman Allah dalam surah Al-Qasas pada ayat ke-4 :
“Sesungguhnya
Firaun telah berlaku zalim di bumi dengan melampaui batas, serta ia menjadikan
penduduknya berpuak-puak. Ia menindas satu puak di antaranya dengan membunuh
anak-anak lelaki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka.
Sesungguhnya adalah ia dari golongan yang membuat kerosakan.”
2- Pilihan
adalah berdasarkan keputusan suara majoriti. Ia merupakan konsep syura dalam
membuat sesuatu pilihan.
3- Pemerintah
yang dipilih merupakan pilihan majoriti rakyat. Pemerintah yang dikasihi dan
diredhai oleh kebanyakkan rakyat.
Daripada
Ibnu Abbas meriwayatkan, Nabi SAW bersabda :
“3
golongan yang tidak diteriman solat mereka : lelaki atau satu kaum yang mereka
ini dibenci, wanita (isteri) yang dimuraki oleh suaminya dan dua saudara yang
bermusuh-musuhan.” – Ibnu Majah no 971
Berdasarkan
hadis di atas, Dr Yusuf Al-Qardhawi menyebut, maka apabila seseorang yang
dipilih untuk menjadi imam solat hendaklah ia disukai oleh para makmumnya
supaya solat yang diimami tersebut diterima. Justeru, penjagaan ini dalam
konteks imam solat, maka lebih-lebih lagi dari konteks pemerintah negara, ia
mestilah disukai dan disenangi oleh rakyatnya.
Nabi
SAW bersabda :
“Sebaik-baik
pemimpin kamu ialah kamu mengasihi mereka dan mereka mengasihi kamu, kamu
mendoakan merekan dan mereka mendoakan kamu. Dan seburuk-buruk pemimpin ialah
kamu membenci mereka dan mereka membenci kamu dan kamu melaknat mereka dan
mereka melaknat kamu.” – Muslim no 1855
Wallahu
a’lam
"Membentuk Dengan Acuan Al-Azhar"
"Memartabat Keilmuan Memimpin Kesatuan"
Disediakan oleh :
Muhamad
Zuhaili Saiman
Pengerusi Felo MANHAL PMRAM 2012
Rujukan
:
1- Al-Bayan
Lima Yashghulu Al-Azhan, oleh Syeikh Ali Jumaah, cetakan Al-Muqattam Li
An-Nasyr Wa At-Tauzik
2- Fiqh
Al-Islam Wa Adillatuh, jilid ke-8, oleh Dr Wahbah Az-Zuhaily, cetakan Dar
Al-Fikr
3- Al-Islam
Wa As-Siyasah, Dr Muhamad Imarah, cetakan Dar At-Tauzik Wa An-Nayr
4- Ad-Din
Wa As-Siyasah, oleh Dr Yusuf Al-Qardhawi, cetakan Maktabah Wahbah
5- Qadhaya
Fiqhiyyah Mu’asorah, kitab Syariah Islamiah tahun 4, Universiti Al-Azhar,
Kaherah
Sumber : manhal.pmram
No comments:
Post a Comment