بسم
الله الرحمن الرحيم
الحمد
لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على سيد المرسلين ، وعلى آله وصحبه أجمعين ،
اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه ، وأرنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه ، وبعد .
SEKILAS BERKENAN SEJARAH PERISTIWA NAKBAH
"Tanah Palestin ini bukannya milikku, ia adalah milik umat Islam
seluruhnya. Tanah yang mereka perolehi dengan darah mereka, tidak mungkin boleh
dijual walau sejengkal. Tetapi sekiranya empayarku berpecah pada suatu hari,
mungkin engkau akan memilikinya secara percuma."
Itulah jawapan Sultan Abdul Hamid II kepada Theodore Herzl,
sewaktu zionis cuba menggoda agar baginda menjualkan bumi Palestin kepada
Yahudi, pada tahun 1901. Mereka menawarkan beberapa juta dinar emas,
melangsaikan segala hutang kerajaan Usmaniyah, pembinaan universiti di Palestin
di bawah nama sultan dan pelbagai tawaran lagi. Sultan tetap bertegas
dengan pendiriannya, sehinggalah baginda akhirnya digulingkan tentera pada 1908.[1]
1924, kejatuhan Khilafah Usmaniyah.
1948, 15 Mei. Peristiwa Nakbah. Para sejarawan meletakkan inilah
titik permulaan Yahudi laknatullah secara rasmi mengisytiharkan pendudukan mereka
di bumi suci milik kita. Seramai 750 ribu penduduk Palestin dihalau daripada
rumah mereka. Lebih 500 buah perkampungan dimusnahkan dan bandar-bandar
diranapkan. Israel dengan bangga mengisytiharkan hari kemerdekaan mereka adalah
tanggal 14 Mei 1948.
Rentetan pencerobohan Israel, tercetus Perang Arab-Israel 1948.
Ia berlangsung selama 9 bulan, Mei 1948 sehingga Mac 1949. Di dalam peperangan
ini, Ikhwan Muslimin di bawah pimpinan Hasan al-Banna turut menghantar
pasukan-pasukan mujahidin dan mereka berjaya merampas kembali beberapa kawasan
yang ditawan Israel. Namun komplot jahat terus dirancang sehingga menyebabkan
akhirnya pada tahun 1949, beribu-ribu anggota ikhwan dihumban ke dalam penjara
oleh kerajaan Mesir atas dakwaan keganasan, sementara Hasan al-Banna dirancang
untuk dibunuh di luar penjara. Beliau syahid pada 12 Februari 1949.
1967, Jun. Peristiwa Naksah. Dinamakan sebagai Perang 6 Hari,
antara Israel menentang Mesir, Syria, dan Jordan. Diceritakan bahawa slogan
yang dilaungkan adalah slogan-slogan patriotik dan kebangsaan seperti
"Hidup Jamal Abdul Nasir," "Ummu Kalsum akan menyanyikan lagu
untuk kamu di Tel Aviv" "Abdul Halim ada bersama kamu." Tiada
langsung kedengaran slogan "Allah bersama kamu." Peperangan ini
berakhir dengan kekalahan yang cukup memalukan. Israel berjaya menawan Tebing
Barat, Semenanjung Sinai dan Bukit Golan. Pada ketika ini juga Masjidil Aqsa
berjaya ditawan mereka.
1973, Perang 6 Oktober atau 10 Ramadhan. Di dalam peperangan
mengejut ini, tentera Mesir berjaya menawan kembali Semenanjung Sinai, dan
Syria menawan Bukit Golan. Slogan Israel selama ini bahawa "Tentera Israel
tentera yang tidak akan tewas," berjaya dipatahkan. Tentera muslimin juga
telah kembali menguatkan pergantungan mereka kepada Allah, dan Allah memberikan
kemenangan kepada mereka. Namun apa yang menimbulkan kemusykilan, mengapakah
tidak meneruskan kemaraan untuk membebaskan Palestin sepenuhnya, sebaliknya
terhenti setakat itu sahaja?
1978, Perjanjian Kem David dimeterai antara Presiden Mesir Anwar
Sadat, dan Perdana Menteri Israel Menachem Begin, sambil disaksikan oleh Jimmy
Carter, Presiden Amerika. Matlamat utama perjanjian ini adalah menamatkan
perang di antara Mesir dan Israel. Sebagai timbal balik, Amerika Syarikat
menjanjikan subsidi berjumlah beberapa billion dolar setiap tahun kepada Mesir
dan Israel. Perjanjian damai dicapai pada 1979. Anwar Sadat dan Begin
dianugerahkan Hadiah Nobel Keamanan. Anwar Sadat akhirnya dibunuh pada 1981.
1987, pengisytiharan intifadah dan penubuhan HAMAS di bawah
pimpinan Syeikh Ahmad Yasin.
2000. Pertemuan Yasir Arafat dengan Israel di Kem David tidak
membuahkan apa-apa hasil. Pada tahun ini juga berlaku pengisytiharan intafadah
kedua.
2001. 7 Oktober, peperangan di Afghanistan.
2002. Kerja-kerja membina Tembok Pemisah antara Tebing Barat dan
Israel dimulakan. Sehingga pada tahun 2006, panjangnya menjangkau 402km.
Sehingga sekarang, pembinaan tembok ini masih diteruskan dan disasarkan apabila
siap sepanjang 703km.
2003. 20 Mac, peperangan di Iraq.
2004. 22 Mac, Syeikh Ahmad Yasin menemui syahid.
2011. Revolusi Musim Bunga di negara-negara Arab membimbangkan
Israel, kerana pemimpin-pemimpin Arab yang pro-Amerika Israel mula digulingkan
oleh rakyat negara Arab. Kita mengharapkan agar Allah s.w.t mentakdirkan yang
terbaik buat kita sebagai umat Islam. Sepanjang tempoh penjajahan ini, umat
Islam Palestin sentiasa berdepan dengan penindasan dan pembunuhan. Mereka
berseorangan di dalam hal ini, tanpa dibantu oleh negara-negara Arab disekitarnya.[2]
HUKUM UMAT BERJIHAD MEMBEBASKAN BUMI PALESTIN DARIPADA DIJAJAH
Para ulama menyatakan, sekiranya musuh masuk menyerang negara
umat Islam, menjadi fardhu ain ke atas penduduk negara tersebut dan mereka yang
berada kurang daripada jarak musafir untuk berjihad. Jika masih tidak
mencukupi, kefardhuan tadi melangkau kepada negara yang terdekat.[3] Syeikh Abdullah Azzam menyebut,
begitulah seterusnya, jika masih lagi tidak mencukupi, sehinggalah kefarduan
tadi akhirnya merangkumi seluruh umat Islam di atas dunia.
Imam al-Haskafi r.h.m menyebut: "Jangan engkau menyangka,
sekiranya penduduk negeri Rom (Turki) berjihad, maka gugur kefardhuannya
daripada penduduk India (yang jauh). Bahkan kewajipan itu dipikul oleh penduduk
negara yang terdekat dengan musuh, kemudian negara seterusnya, begitulah
sehingga mencukupi (untuk melawan musuh). Sekiranya kekuatan masih tidak
mencukupi melainkan dengan seluruh manusia, maka ia menjadi fardhu ain (ke atas
seluruh umat Islam), seperti kewajipan sembahyang."[4]
Ini adalah hukum jika tanah umat Islam dirampas, bagaimana pula
sekiranaya tanah tersebut adalah tanah suci umat Islam, dan kiblat pertama
mereka? Daripada sini dapat kita fahami bahawa menjadi fardhu ain ke atas setiap umat
Islam berjihad membebaskan Palestin.[5]
Akan tetapi, timbul satu persoalan; adakah ini bermakna seluruh
umat Islam di dunia perlu berhijrah ke Palestin untuk berjihad? Adakah mereka
perlu meninggalkan pekerjaan mereka, pelajaran mereka, negara mereka, yang anak
tanpa perlu izin ibu bapa, yang isteri tanpa izin suami?
Dr. Yusof al-Qardhawi telah merungkaikan permasalahan ini dan
berkata "Tindakan seperti ini adalah tidak mungkin. Ia juga bukan satu
tindakan yang berguna. Tetapi kewajipan pada ketika ini adalah, seluruh pihak memberikan bantuan bagi memenangkan saudara mereka, dan
menyelamatkan mereka. Setiap orang dengan kemampuan masing-masing. Menghulurkan
bantuan persenjataan, bekalan makanan, modal, harta, pakar-pakar, dan menyahut
permintaan mereka dengan secepat mungkin, lebih-lebih lagi di saat genting."[6]
Kemudian beliau menyebut: "Dua kewajipan ke atas setiap
muslim, yang tidak boleh dilupakan:
i) Pertama: memasang niat untuk
berjihad di jalan Allah. Sama ada mereka berpeluang berjihad ataupun tidak.
ii) Kedua: sentiasa bersedia untuk
menyahut seruan perang, jika semboyan peperangan dibunyikan, tanpa berlengah."[7]
KEWAJIPAN UMAT ISLAM MASA KINI BAGI MENYELESAIKAN ISU PALESTIN
1) KESEDARAN
Terdapat beberapa aspek kesedaran yang wajib terdapat dalam jiwa
umat Islam berkenaan isu Palestin.
i) Mengambil berat tentang isu dan
perkembangan umat.
Firman Allah s.w.t:
إنما المؤمنون إخوة ... (10)
"Sesungguhnya orang-orang beriman itu adalah bersaudara."[8]
Sabda Nabi s.a.w:
مَثَلُ
الْمُؤْمِنِينَ فِي تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ مَثَلُ
الْجَسَدِ إِذَا اشْتَكَى مِنْهُ عُضْوٌ تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ الْجَسَدِ
بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّى
"Perumpaan orang-orang beriman, pada
kasih-sayang, dan belas kasihan sesama mereka adalah seperti jasad yang satu.
Sekiranya satu anggota ditimpa sakit, maka seluruh anggota badan yang lain
turut berjaga dan demam."[9]
Sabda Nabi s.a.w:
مَن لَمْ يَهْتَمَّ
بِأَمْر المُسلمين فَلَيْسَ مِنْهم
"Barangsiapa yang tidak mengambil
berat tentang urusan orang-orang Islam, maka bukanlah dia sebahagian daripada
mereka."[10]
ii) Marah dan benci dengan
kezaliman:
Sifat marah adalah suatu sifat semulajadi yang diciptakan oleh
Allah s.w.t di dalam diri setiap manusia.
Fungsi sifat ini adalah untuk mempertahankan hak daripada
dicerobohi. Jika tiada sifat marah, seseorang
mungkin akan membiarkan sahaja haknya dirampas orang, atau
kesucian agamanya dicabuli. Berkata Imam
Syafie r.h.m:
مَنِ اسْتَغْضَبَ
فَلَم يَغْضَبْ فَهُوَ حِمار
"Sesiapa yang sepatutnya menzahirkan
perasaan marahnya, tetapi dia tidak marah, maka dia adalah umpama seekor himar."[11]
Di dalam ajaran Islam, terdapat sifat marah yang dituntut, dan
terdapat pula sifat marah yang dikeji. Sifat marah yang dipuji dan diseru oleh
Islam adalah marah kerana Allah. Marah yang dikeji pula adalah marah
semata-mata kerana hawa nafsu, tidak kerana Allah.
Berasa marah apabila melihat hak Allah s.w.t dilanggar
adalah satu kewajipan kepada setiap muslim. Sabda Nabi s.a.w:
مَنْ رَأَى مِنْكُم مُنْكَرا فَلْيُغَيِّرْهُ
بِيَدِه ، فإن لم يَسْتَطْع فَبِلِسانه ، فَإِن لم يستطع فَبِقَلْبِه ، وذلك
أَضْعَفُ الإيمان
"Barangsiapa di kalangan kamu yang
melihat kemungkaran, hendaklah ia mengubahnya dengan tangan (kuasa)nya,
sekiranya ia tidak mampu, maka dengan (teguran) lidahnya, sekiranya ia tidak
mampu maka dengan (benci di dalam) hatinya. Itulah selemah-lemah iman."[12]
iii) Kewajipan memboikot barangan
Israel
Antara wasilah yang berkesan ke atas musuh adalah melalui ekonomi.
Dr. Yusof al-Qardhawi memfatwakan
wajib kepada umat Islam di seluruh dunia untuk memboikot
barangan keluaran Amerika dan Israel yang
Memandangkan populasi umat Islam yang mencapai 1.2 hingga 1.57
bilion orang, iaitulah 20% daripada
jumlah keseluruhan penduduk dunia[14], langkah ini amat berkesan sekiranya
disahut oleh semua. Di
samping mengurangkan pergantungan ekonomi terhadap musuh, ia
turut memberi keuntungan kepada
produk dan ekonomi umat Islam.
Antara kaedah yang perlu dipegang ketika memboikot:
a) Sebarang barangan yang
mempunyai alternatif produk umat Islam, maka perlu kita utamakan.
b) Namun jika tiada alternatif,
diharuskan membeli produk lain, tetapi dengan sekadarnya sahaja. Tidak timbul
masalah seperti yang didakwa "Jika kita memboikot, kita tidak akan dapat
membeli apa-apa," kerana boikot hanyalah pada barangan yang ada
alternatif.
c) Kepada pengusaha muslimin
diseru untuk menghasilkan produk sendiri yang mampu menyaingi produk musuh, terutama
barang keperluan harian. Hal ini dapat kita lihat dengan jelas di negara-negara
Arab, dengan kemunculan banyak produk keluaran mereka. Amat malang alternatif
di negara kita Malaysia masih lagi ditahap yang kurang membanggakan.
d) Sekiranya tidak mampu untuk
memboikot secara seratus peratus, hendaklah diboikot mengikut kemampuan, sedaya
mungkin. Kaedah menyebut:
ما لا يُدْرَك كُلُه ، لا يُتْرَكُ جله
"Apa yang tidak mampu untuk dibuat
semuanya, tidak ditinggalkan sebahagian besarnya."
2) JIHAD KETENTERAAN:
a-
Sepanjang Nabi Muhammad s.a.w diutuskan, baginda menyertai sebanyak 28
peperangan, dan mengutuskan sebanyak 48 sariah.[15] Kerana
itu para mujahidin menyatakan, sesiapa yang mendakwa mengikuti sunnah
Rasulullah s.a.w, ia juga perlu mengikuti sunnah baginda s.a.w di dalam
berjihad.
b-
Inilah langkah untuk mengambalikan semula tanah umat Islam yang telah dirampas.
Kerana isu Palestin hanya boleh diselesaikan berdasarkan kemungkinan berikut:
i) Pertama,penyelesaian secara
damai:-
a) Israel mengundurkan diri dan
membubarkan negaranya.
b) Umat Islam mengalah, tunduk
mengiktiraf negara Israel, dan melepaskan hak kepada mereka. Pengiktirafan ini
adalah haram dan tidak mungkin berlaku, selagi umat ini berpegang kepada
agamanya.
ii) Kedua, penyelesaian secara
paksa:
a) Umat Islam mengambil kembali
tanah Palestin daripada musuh secara paksa.
Kedegilan Israel nampaknya tidak memungkinkan kebarangkalian
perkara pertama (a) berlaku.
Sedangkan jika mereka mengambil langkah tersebut, umat Islam
tidak akan menghalang mereka
daripada menziarahi Masjid al-Aqsa. Orang bukan Islam juga
seperti dahulu dibenarkan untuk
mendiami negara Palestin, dibawah naungan umat Islam.
c-
Namun begitu, untuk melancarkan jihad ketenteraan, adalah urusan pemerintah
umat Islam. Perlu dilihat sejauh manakah kekuatan dan kesan jika peperangan
diisytiharkan. Memandangkan keadaan umat Islam yang terlalu lemah pada masa
kini, amat penting bagi kita terlebih dahulu membina kekuatan, menyelesaikan
masalah setempat, dan mengambil segala wasilah bagi menyatukan kembali umat
Islam yang berpecah-belah.
Berperang tanpa kelengkapan dan kekuatan yang sepatutnya, adalah umpama
menghulurkan leher ke pisau untuk disembelih musuh. Di dalam al-Quran juga
dinyatakan kewajipan untuk sabat ketika berperang adalah apabila kekuatan kita
sekurang-kurangnya separuh daripada musuh[16].
Imam Zarkaysi menyatakan bahawa tiada nasakh hakiki antara ayat
yang memerintahkan berperang, dan ayat yang memerintahkan supaya bersabar.
Kedua-dua ayat ini perlu diamalkan mengikut keadaan. Ketika umat Islam kuat,
diperintahkan untuk berperang. Ketika lemah pula, mereka diperintahkan untuk
bersabar sehinggalah kekuatan kembali dikumpul.[17]
d-
Selain itu, keikhlasan pemimpin umat masa kini untuk menyelesaikan isu Palestin
amat diragui. Kita seringkali melihat OIC bersidang, tanpa sebarang natijah
yang boleh meninggalkan kesan. Kerana itu amat penting bagi umat Islam memilih
pemimpin yang benar-benar berkelayakan dan cakna isu umat, serta berani dan
bijak di dalam tindakan.
e-
Dr. Yusof al-Qardhawi menyebutkan:
"Fardu ain berjihad berpindah kepada negara-negara Arab
berjiran dengan Palestin. Namun alangkah malangnya, semua negara Arab tadi
tidak berupaya. Atau engkau boleh katakan: Mereka kecut ketakutan, lembik dan
menyerah kalah. Mereka membiarkan Palestin –dengan keupayaannya yang terbatas-
untuk berjihad sendirian, menentang sebesar-besar kuasa dunia."[18]
"Sekiranya kerajaan-kerajaan tidak mahu menunaikan
kewajipan ini, maka rakyat dan umat Islam hendaklah memberikan tekanan kepada
mereka sehabis mungkin, sebagai amar makruf dan nahi mungkar. Gunakanlah
perantaraan ulama-ulama, tokoh-tokoh cendiakawan, para pendakwah, kumpulan
pemikir, media massa… sehinggalah kerajaan akhirnya bersetuju."[19]
"Sekurang-kurangnya, mereka (kerajaan) tidak boleh membantu
musuh umat Islam dengan membuka pelabuhan, lapangan terbang, kem-kem tentera,
kemudian musuh bertolak daripada tempat tersebut untuk membunuh saudara-saudara
mereka sendiri. Ini tidak harus sama sekali. Ia adalah sebesar-besar dosa."[20]
"Antara perkara yang amat mendukacitakan, ramai di kalangan
anak umat Islam penuh bersemangat dan rindu untuk berjihad bagi membebaskan
Masjidil Aqsa, membantu saudara mereka di bumi Israk dan Mikraj. Namun
negara-negara sekeliling (Jordan, Lubnan, Syria dan Mesir) semuanya menghalang
kemasukan mana-mana mujahidin ke bumi Palestin. Kadang-kadang askar mereka
melepaskan tembakan ke arah mereka yang cuba menyelinap masuk. La haula wala
quwwata illa billah."[21]
f-
Syeikh Abdullah Azzam r.h.m (1941-1989), seorang tokoh pemikir dan mujahidin
Islam, memilih Afghanistan sebagai tempat beliau berjihad. Walaupun beliau
adalah seorang anak kelahiran Palestin, namun keberadaannya di bumi Palestin
tidak memungkinkan beliau melakukan apa-apa bagi membebaskan Palestin. Kerana
itu beliau berjihad di Afghanistan, bagi membebaskan negara tersebut daripada
Rusia, dengan cita-cita mahu menyerang Israel dengan kekuatan sebuah negara
Islam. Beliau berpendapat, tidak akan sama orang yang berjihad mengangkat
senjata, dengan mereka yang berjihad menyampaikan ucapan di sana sini.[22]
Walaubagaimanapun, masing-masing telah memainkan
peranan masing-masing berdasarkan ijtihad. Ini adalah pada pandangan dan
ijtihad peribadi beliau. Takdir Allah s.w.t mengatasi segala-galanya, dan
Afghanistan walaupun telah berjaya dibebaskan daripada Rusia, tetapi kegagalan
para mujahidin untuk mencapai kata sepakat di dalam mengisi kemenangan diambil
peluang oleh Amerika untuk menyerangnya. Lagi pula, selagi umat
dipecahkan-pecahkan kepada negara-negara dan tiada penyatuan, selagi itulah
kesatuan musuh mendapat kelebihan.
3) JIHAD HARTA
Firman Allah s.w.t:
وَأَنْفِقُوا فِي
سَبِيلِ اللَّهِ وَلا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ... (195)
"Berbelanjalah kamu di jalan Allah,
dan janganlah kamu melontarkan diri kamu ke dalam kebinasaan."[23]
Abu Ayyub al-Ansari r.a mentafsirkan
kalimah ( التهلكة ) kebinasaan itu sebagai:
"Kebinasaan itu adalah dengan bersama keluarga dan harta,
sehingga meninggalkan jihad."[24]
Sabda Nabi s.a.w:
مَنْ جَهَّزَ
غَازِيًا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَقَدْ غَزَا وَمَنْ خَلَفَهُ فِي أَهْلِهِ بِخَيْرٍ
فَقَدْ غَزَا
"Sesiapa yang menanggung kos persiapan
seorang yang berperang di jalan Allah, maka dia telah (mendapat pahala)
berperang. Sesiapa yang membantunya menjaga ahli keluarga yang ditinggalkannya,
maka dia telah (mendapat pahala) berperang."[25]
Skop sumbangan harta boleh dikategorikan kepada dua bahagian:
i) Persiapan perang dan kos
ketenteraan
ii) Menanggung kos pembangunan dan
keperluan rakyat Palestin, makanan dll.
Amat digalakkan kepada umat Islam di seluruh dunia,
menyumbangkan harta simpanan mereka untuk maslahat umat di Palestin, menerusi
saluran-saluran yang dipercayai.
4) JIHAD ILMU
i) Ilmu Syariah
Tanggungjawab ini dipikul khusus oleh para ulama, atau pelajar
jurusan agama dan pemimpin-pemimpin yang ingin membawa Islam.
Antara perkara penting yang perlu ditekankan:
a- Hendaklah ilmu itu diambil
daripada sumbernya yang asli, iaitulah melalui jalan para ulama dan kitab
tinggalan mereka. Ramai golongan yang mendakwa mampu mengkaji sendiri dan
mengambil secara langsung daripada al-Quran dan sunnah, tetapi akhirnya silap
kefahaman dan menimbulkan banyak pertentangan. Fatwa-fatwa mereka juga bercelaru
dan tiada asas kukuh.
b- Antara kekurangan pada zaman
sekarang; fiqh muasarah, bagi menyelesaikan permasalahan-permasalahan moden,
baik dalam bab ekonomi mahupun perubatan dan lain-lain.
c- Fiqh Siyasah Syariah, bagi
mengetahui sistem politik Islam, perundangannya, apakah yang menjadi perkara
dasar, dan apa pula yang boleh berubah.
d- Ilmu tentang haraki dan
perjuangan, bagi menjelaskan kepada masyarakat kepentingan bersatu, berjuang
dan berkorban untuk Islam.
ii) Ilmu Kepakaran
a- Mengutamakan bidang kritikal
yang memerlukan kepada ramai pakar
b- Mengurangkan pergantungan
terhadap kepakaran barat.
c- Menambahkan kekuatan umat baik
dari segi ekonomi, pertahanan, perubatan dan sebagainya.
d- Menghasilkan produk dan
teknologi sendiri dalam semua bidang baik persenjataan, pengangkutan,
perisikan, komunikasi maklumat, perkomputeran dan lain-lain.
e- Menyumbang kepakaran apabila
diperlukan seperti bantuan perubatan ketika perang dan lain-lain.
f- Tidak dilupakan, pakar Islam
mestilah dihiasi dengan akhlak, keimanan, fikrah yang jelas dan keilmuan asas
seorang muslim. Agar ia menjadi kental dan jitu, mampu mengharungi segala ombak
badai perjuangan.
5) JIHAD DAKWAH KESEDARAN
i) Dakwah Kepada Orang Islam
a- Masalah utama umat Islam pada
hari ini, adalah mereka tidak merasakan bahawa keizzahan mereka hanyalah
bersama dengan Islam. Mereka sibuk mencari bagaimanakah untuk maju dan
terkedepan. Ada yang mengamalkan dasar pandang ke timur, ada pula yang
mengamalkan dasar pandang ke barat. Walhal umat Islam selama-lamanya tidak akan
mulia, melainkan dengan agama mereka. Berkata Saidina Umar r.a:
إنّا كُنّا أَذِلّ
قَوْم فَأَعَزَّنا اللهُ بالإسلام فَمَهْما نَطْلُب العِزَّ بِغَيْر ما أَعَزَّنا
الله به أَذَلَّنا الله
"Kami dahulunya kaum yang paling hina,
maka Allah muliakan kami dengan Islam. Sekiranya kami mencari kemuliaan selain
daripada apa yang Allah muliakan kami, kami akan dihinakan Allah."[26]
b- Mereka juga perlu diseru untuk
bersatu di atas dasar Islam dan mengenepikan sebarang kepentingan peribadi
mahupun kumpulan.
c- Membangkit kesedaran terhadap
nasib saudara mereka seagama dan menggalakkan mereka menyumbang dan berkorban.
ii) Dakwah Kepada Bukan Islam
a- Dalam kegagalan sistem dunia
masa kini mengatasi pelbagai permasalahan sosial, ekonomi dan jenayah, manusia
tercari-cari apakah jalan keluar bagi mengatasi segala musibah ini. Hanya
Allah, Tuhan bagi manusia yang mengetahui apakah sistem yang terbaik bagi
kehidupan manusia. Sistem ciptaan manusia adalah terbukti pincang, menunggu
masa untuk rebah. Menjadi tanggungjawab kepada muslimin untuk menyampaikan
risalah agama yang membawa rahmat ini ke seluruh alam, agar semua manusia dapat
mengecapinya.
b- Kerana itu kita mendapati,
agama Islam adalah agama yang paling cepat berkembang pada zaman ini di barat.
Media-media yang sering memburuk-burukkan Islam juga telah menyebabkan
masyarakat tertanya-tanya, apakah sebenarnya Islam? Lalu mereka mula mengkaji
tentang Islam. Hidayah milik Allah, Dia telah membekalkan manusia dengan akal
dan fitrah. Apabila dua perkara ini bertemu, ia terus bertaut rapat.
c- Isu Palestin adalah isu
kemanusiaan. Kita boleh mencari sokongan masyarakat bukan Islam untuk duduk
sebaris dengan kita membantah Israel, atas dasar kemanusiaan. Antara perkara
menarik yang berlaku pada awal tahun ini, satu pertubuhan hak asasi kemanusiaan
telah membuat kempen secara besar-besaran menuntut supaya Kony ditangkap. Dalam
masa 2 hari, bilangan penonton video kempen mereka "KONY 2012" mencecah
angka 70 juta orang.
6) JIHAD POLITIK
a- Berkata Imam al-Ghazali r.h.m:
المَلِكُ والدِين
تَوْأَمان فالدينُ أَصْلٌ والسُلْطانُ حارِسٌ وما لا أصلَ له فَمَهْدوم وما لا
حارسَ له فَضائِع
"Kerajaan dan agama itu adalah saudara
kembar. Agama itu asas, dan pemerintah itu penjaganya. (Kerajaan) yang tidak
mempunyai asas (agama), akan runtuh. (Agama) yang tidak mempunyai penjaganya,
akan terbiar (tidak dilaksanakan)."[27]
b- Urusan pemerintahan adalah
urusan yang penting bagi menentukan sejauh mana perlaksanaan dasar Islam di
dalam negara, dan penentuan dasar luar negara berkaitan isu umat Islam sedunia.
Umat Islam dituntut oleh agama untuk melantik orang yang berkelayakan sebagai
pemimpin mereka.
c- Amat penting kita mencari tokoh
pemerintah seperti Solahuddin al-Ayyubi, Nuruddin az-Zinki, Umar Abdul Aziz,
dan sudah pasti contoh terbaik baginda Rasulullah s.a.w.
d- Proses demokrasi mengizinkan
kita untuk memilih pemimpin selayaknya bagi meneraju ummah. Hampir boleh
dikatakan ijmak, para ulama pada hari ini mendokong dan mengharuskan demokrasi
Islam.
e- Ahli politik hendaklah
memainkan peranan untuk memastikan Islam dipraktikkan secara menyeluruh.
Pembelaan rakyat serta umat juga mestilah dengan penuh ikhlas dan
bersungguh-sungguh, bukan mencari populariti.
f- Pemimpin Islam hendaklah
bertegas di dalam isu berkaitan umat Islam sejagat seperti Palestin. Bergerak
mengikut strategi dan perbincangan. Bantuan ketenteraan juga hendaklah sentiasa
berada di dalam keadaan bersedia.
g- Membebaskan negara daripada
cengkaman sekularisma yang memisahkan agama dan kehidupan, amat mustahak bagi
merealisasikan kelahiran sebuah negara Islam.
h- Umat Islam sebenarnya dibawah
naungan khilafah Islamiah yang satu. Penyatuan seluruh negara umat Islam di
bawah satu kekuatan, walaupun berbeza pentadbiran, adalah langkah yang
seterusnya, selepas negara Islam berjaya ditegakkan di peringkat masing-masing.
Saya tinggalkan para pembaca yang budiman dengan sepotong hadis
Nabi s.a.w:
لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي يُقَاتِلُونَ عَلَى
الْحَقِّ ظَاهِرِينَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ،
وفي رواية : حَتَّى يُقَاتِلَ آخِرُهُمْ الْمَسِيحَ
الدَّجَّالَ ،
وفي رواية : فَيَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَيَقُولُ أَمِيرُهُمْ تَعَالَ صَلِّ لَنَا فَيَقُولُ
لَا إِنَّ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ أُمَرَاءُ تَكْرِمَةَ اللَّهِ هَذِهِ
الْأُمَّةَ ،
وفي رواية : يقاتلون على أبواب دمشق وما حوله وعلى
أبواب بيت المقدس .
"Senantiasa akan terdapat satu
kumpulan daripada umatku yang berperang di atas kebenaran, sehinggalah ke hari
kiamat."[28]
Di dalam satu riwayat: "Maka turun Nabi Isa bin Maryam a.s,
dan ketua mereka berkata: "Silakan tuan menjadi imam kepada kami."
Nabi Isa a.s menolak dan berkata: "Tidak, sebahagian daripada kamu adalah
ketua kepada sebahagian yang lain." Sebagai satu penghormatan terhadap
umat ini."[30]
Di dalam satu riwayat: "Mereka berperang di pintu-pintu
Dimasyk, dan sekitarnya, serta di pintu-pintu Baitul Maqdis."[31]
والله
سبحانه وتعالى أعلى وأعلم
وصل
اللهم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه ومن تبعهم أجمعين ، اللهم انصر الإسلام
والمسلمين وأذل الشرك والمشركين ، ودمر أعدائك أعداء الدين ، اللهم إليك نشكو ضعف
قوتنا ، وقلة حيلتنا ، وهواننا على الناس ، اللهم ارحم المستضعفين ، وقو عزائم
المجاهدين ، وحرر الأقصى وارزقنا زيارته والصلاة فيه تحت راية الدين ،
وآخر
دعوانا أن الحمد لله رب العالمين .
Disediakan
oleh:
Ahmad
Kamal Mansor
Anggota
Felo MANHAL PMRAM 2012
.
Semakan
awal:
Mohd Farid Yahaya.
Mohd Farid Yahaya.
Anggota
Felo MANHAL PMRAM 2012
[1] Lihat ( ذكريات فلسطين )
kumpulan pidato Abdullah Yusuf Azzam, ( مجلة المنار ) artikel
karangan Khalid Muhammad Hamid yang bertajuk ( قضية فلسطين بين الإسلام والممارسة السياسية العلمانية ), Wikipedia carian ( سلطان عبد
الحميد ).
[2] Rentetan
sejarah ini diambil daripada sumber yang berbagai-bagai, terutamanya Wikipedia,
( ذكريات
فلسطين ), ( الإخوان المسلمون في حرب فلسطين ), (الإخوان المسلمون تنظيم 65 الزلزال
والصحوة -محمد الصروي )
[5] Lihat
juga apa yang dijelaskan oleh Dr. Yusof al-Qardhawi di dalam ( فقه الجهاد )
cetakan ketiga Maktabah Wahbah, jilid 1, m.s: 109-114.
[10] Riwayat
Thabarani di dalam ( المعجم الأوسط ) dan Hakim di
dalam ( المستدرك )
daripada Huzaifah r.a. Hadis dhaif.
[13] Lihat ( فقه الجهاد )
Dr. Yusof al-Qardhawi, cetakan ketiga Maktabah Wahbah, jilid 2 m.s: 1458-1463.
[15] Lihat ( الطبقات
الكبرى ) Ibnu Sa'd pada bab ( ذكر عدد مغازى
رسول الله ). Ghazwah adalah perang yang disertai oleh Nabi
s.a.w sendiri, dan sariah pula tanpa kehadiran baginda. Kadangkala ia lebih
kepada gerakan ketenteraan seperti membuat perisikan, tanpa sebarang
pertumpahan darah. Peperangan yang masyhur adalah perang Badar, Uhud, Khandak,
Khaibar, Fathu Makkah, dan Hunain. Syeikh Yusri hafizahullah menyatakan, para
ulama membilang korban semua peperangan pada zaman Nabi s.a.w, jumlahnya tidak
melebihi 500 orang. Menunjukkan bukanlah maksud daripada jihad itu berperang
atau membunuh, tetapi maksudnya adalah memastikan kelangsungan agama Islam.
Berbeza jika kita mendengar kisah mana-mana peperangan lain, satu pertempuran
sahaja sudah menumpahkan nyawa beribu-ribu orang.
[22] Lihat ( ذكريات فلسطين ),
Syeikh Abdullah Azzam (1941-1989). Beliau mendapat Phd di dalam bidang Usul
Fiqh, Universiti al-Azhar pada tahun 1973. Banyak berjasa di dalam jihad
membebaskan Afghanistan daripada cengkaman Rusia, serta melatih para
mujahidin Islam di seluruh dunia, terutamanya mujahidin Palestin. Antara
ungkapan beliau yang masyhur. "Aku rasa seperti baru berusia 9 tahun.
Tujuh setengah tahun berjihad di Afghan, dan setahun setengah berjihad di
Palestin. Tahun-tahun yang selebihnya tidak bernilai apa-apa." Lihat
Wikipedia carian Abdullah Azzam. Sedangkan pada tahun-tahun yang lain, beliau
juga terkenal aktif di dalam bidang dakwah dan ilmu. Beliau turut menekankan
pentingnya tarbiah sebelum berjihad, agar tidak menyalahgunakan kekuatan pada
tempat yang salah. Beliau menolak keganasan, dan menumpukan kepada jihad
menentang penjajahan Rusia. Semoga Allah merahmati dan membalas perjuangan
beliau.
[24] Lihat
tafsiran para ulama pada ayat ini, antaranya tafsir Ibnu Katsir, tafsir
al-Alusi. Ia turut diriwayatkan oleh Abu Daud, Tirmizi, dan Nasaie, tentang
kisah peperangan di Konstantinapel.
sumber : manhal-pmram
No comments:
Post a Comment