Antara kefahaman yang salah dalam menilai
sesuatu permasalahan untuk menentukan hukum ialah menjadikan alasan bahawa Nabi
SAW tidak pernah melakukan perkara tersebut sebagai hujah untuk diharamkan.
Sebagai contoh perbahasan yang lepas iaitu
hukum demonstrasi, terdapat pihak yang mengharamkan secara mutlak akan
demonstrasi tersebut tanpa menilai dan mengkaji semata-mata berhujahkan bahawa
demonstrasi tidak pernah dilakukan oleh Nabi SAW.
Justeru, mereka memandang
bahawa demonstrasi merupakan perkara yang haram dan bid’ah. Perbahasan mengenai
hukum demonstrasi boleh rujuk dalam artikel MANHAL PMRAM yang lepas di
http://www.manhal.pmram.org/2012/04/hukum-demonstrasi.html
Hasil daripada kefahaman yang sebegini, apa
jua perkara yang tidak pernah dilakukan oleh Nabi SAW maka ia merupakan bid’ah
yang diharamkan. Akhirnya menjadikan masyarakat umum salah dalam memahami Islam
yang sebenar serta konteks Islam dalam kehidupan adalah terlalu sempit.
Berlakunya kefahaman yang silap ini adalah
disebabkan penilaian dan pemahaman mereka ke atas hadis mengenai bid’ah yang
difahami secara zahir tanpa merujuk kepada perbahasan para ulama dan hikmah
pensyariatan di dalam Islam ke atas sesuatu hukum.
Maka adakah apa yang tidak dilakukan oleh
baginda SAW merupakan bi’dah dan menjatuhkan hukum haram secara mutlak?
Perbahasan Ulama Mengenai
Bid’ah
Dalam membincangkan permasalahan mengenai
bid’ah, maka ia merujuk kepada sabda-sabda baginda SAW yang menerangkan
berkenaan bid’ah.
Aisyah RA meriwayatkan bahawa Nabi SAW
bersabda :
مَنْ أَحْدَثَ في أَمْرِنا هذا ما لَيْسَ مِنْه فَهُوَ رَدٌّ
“Sesiapa yang melakukan sesuatu yang baharu dalam urusan kami
(agama) ini maka perkara tersebut bukanlah daripada urusan agama, maka ia
adalah tertolak”. – Bukhari dan Muslim
Dalam riwayat lain oleh Muslim :
مَنْ عَمِلَ عَمَلا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنا فَهُوَ رَدّ
“Sesiapa yang melakukan sesuatu amalan dan ia bukan daripada
urusan kami (dalam agama), maka ia tertolak.”
Daripada ‘Irbadh bin Sariyah, Nabi SAW
bersabda :
فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وسُنَّةِ الخُلَفاء الراشِدِين
المَهْدِيِّين عَضُّوا عَليها بالنَواجِذ وَإِيّاكُم وَمُمْحَدثات الأُمُور فَإِنَّ
كُلَّ بِدْعَة ضَلالَة
“Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku, dan sunnah sahabat
Khulafa’ Ar-Rasyidin yang mereka ini diberikan hidayah dan gigitlah ia dengan
gigi geraham (berpgang teguh dengan sunnah tersebut), maka jauhilah kami
daripada pembaharuan yang yang direka-reka (dalam agama), maka sesungguhnya
setiap bid’ah tersebut adalah sesat.” -
Abu Daud dan At-Tirmizi
Maka dalam menerangkan perihal bida’ah
menurut syara’, terdapat dua method penerangan mereka :
1-
Imam Al-Izz bin Abdul Salam mengatakan setiap perkara baharu yang tidak
pernah dilakukan oleh Nabi SAW maka ia dikira sebagai bid’ah. Namun begitu, bid’ah
terbahagi kepada 5 bahagian iaitu bid’ah yang wajib, bid’ah yang haram,
bid’ah yang sunat, bid’ah yang makruh dan bid’ah yang harus. Justeru, untuk
menilai apakah hokum bagi sesuatu bid’ah tersebut maka ia mestilah merujuk
kepada kaedah-kaedah tertentu dalam syara’. – kitab Qawaid Al-Ahkam Fi Masalih
Al-Anam
Imam Nawawi juga menyatakan bahawa setiap
perkara baharu yang tidak berlaku berlaku di zaman Nabi SAW merupakan bid’ah,
dan ia terbahagi kepada dua samada bid’ah yang baik atau bid’ah yang buruk
iaitu diharamkan. – kitab Fathul Bari
Kesimpulannya, dalam method yang penerangan
yang pertama ini, ulama menyatakan maksud bid’ah dari sudut syara’ adalah sama
dari sudut bahasa iaitu perkara yang baharu namun mereka tidak menjadikan
kesemua perkara yang baharu adalah haram secara mutlak. Akan tetapi mereka
membahagikan samada bid’ah tersebut diharuskan atau diharamkan mengikut
kaedah-kaedah tertentu.
2-
Ulama mengkhusus maksud bid’ah dari sudut syara’ ialah perkara baharu
yang tercela sahaja. Maka sekiranya perkara baharu yang tidak tercela dan
diharuskan dalam Islam maka ia tidaklah tergolong dalam lingkungan bid’ah.
Justeru, bid’ah ialah perkara yang baharu yang diharamkan sahaja.
Imam Ibnu Rajab Al-Hambali berkata bahawa
yang dimaksudkan dengan bid’ah ialah sesuatu yang baharu dan tidak mempunyai
nas dalam syara’ yang mengharuskan perkara tersebut. Adapun sekiranya terdapat
nas yang mengharuskan perkara tersebut maka ia bukanlah bid’ah sekalipun dari
sudut makna bahasa ia merupakan bid’ah iaitu perkara baharu.
Berdasarkan kepada 2 method penerangan
ulama berkenaan bid’ah dari sudut syara’ maka ulama bersepakat bahawa hakikat
bid’ah yang diharamkan adalah bid’ah yang tidak mempunyai nas-nas dalam syara’
yang mengharuskan perkara tersebut. Adapun jika ia tidak tercela iaitu
mempunyai nas-nas yang mengharuskan ia bukanlah menghalang untuk umat Islam
melaksanakannya kerana ia tidak termasuk dalam kategori bid’ah yang sesat.
Imam Al-Ghazali menyebutkan bahawa bukanlah
setiap perkara yang baharu adalah ditegah dan diharamkan, bahkan perkara
baharu yang diharamkan ialah sekiranya ia bertentangan dengan sunnah yang telah
dithabitkan. – kitab Ihya’ Ulumiddin
Perbahasan Mengenai Kaedah Asal
Bagi Ibadah Dan Adat
Imam As-Syatibi meletakkan garis panduan
asas yang cukup penting dalam membezakan antara perkara yang berkaitan dengan
konteks ibadah dan adat atau urusan keduniaan. Di dalam kitab beliau
Al-Muafakat maka dinyatakan bahawa :
-
Hukum asal bagi ibadah ialah
kita mengabdikan diri tanpa melihat kepada sesuatu hikmah dan maksud.
Contohnya seperti solat fardhu Zohor diwajibkan pada tempoh sekian, bilangan 4
rakaat dan dalam keadaan bacaan yang perlahan. Maka mengapa perkara tersebut
diwajibkan sebegitu, tidak akan dapat dijawab melalui akal dan tidak cukup
dengan hikmah yang zahir semata-mata. Apa yang pasti umat Islam wajib
melaksanakan sedemikian walaupun tidak tahu apakah hikmahnya diwajibkan
sedemikian melainkan hanya untuk mengabdikan diri kepada Allah semata-mata.
-
Hukum asal bagi adat (urusan keduniaan) adalah melihat kepada tujuan
dan hikmah. Contohnya, kewajipan zakat ke atas wang ringgit sedangkan di
zaman Nabi SAW ia dikenakan ke atas emas dan perak. Justeru, penggunaan emas
dan perak merupakan bentuk dalam urusan keduniaan disebabkan itu melihat kepada
hikmah atau tujuan kewajipan zakat ke atas wang rasmi tempatan ialah memberikan
hak lebihan orang kaya kepada orang fakir miskin dan golongan yang layak.
Justeru, walaupun di zaman sekarang penggunaan wang sudah berubah kepada wang
kertas namun tetap merealisasikan tujuan zakat ke atas wang. Hal ini demikian
kerana penggunaan wang tadi merupakan dari urusan dunia dan ia berubah mengikut
tujuaanya yang dikehendaki. Justeru, kewajipan tetap terjaga dengan pendekatan
cara yang berbeza mengikut kesesuaian zaman yang berubah.
Justeru, hukum asal bagi sesuatu perkara
yang melibatkan urusan keduniaan adalah diharuskan selagimana tidak terdapat
nas-nas yang mengharamkannya. Hal ini demikian kerana ia melihat kepada hikmah
dan tujuan. Sekiranya tujuan dan hikmah tersebut tidak bercanggah dengan
syariat maka ia diharuskan. Contohnya, skim pinjaman yang ada pada hari ini
dengan pelbagai nama yang tidak pernah wujud di zaman Nabi SAW. Maka sekiranya
skim pinjaman yang ditawarkan tersebut tidak mengandungi unsur riba dan
perkara-perkara yang bercanggah dengan syara’ maka ia dibolehkan walaupun
dengan nama-nama skim yang ditawarkan tidak pernah wujud sebelum ini.
Maksud “Kamu Lebih Mengetahui
Urusan Keduniaan Kamu”
Hadis yang diriwayatkan oleh Anas RA bahawa
suatu hari Nabi SAW berjalan ke suatu tempat di Madinah yang terdapat di situ
satu kaum yang sedang menanam pokok tamar lalu mereka bertanya kepada baginda
SAW mengenai cara yang sebenar dalam membiakkan pokok dengan lebih banyak dan
baik. Lalu sabda baginda SAW :
أَنْتُم أَعْلَمُ بِأُمُورِ دُنْياكُم
“Kamu lebih mengetahui akan urusan keduniaan kamu.” – Muslim
Maka berdasarkan kepada hadis tersebut
jelas menunjukkan kepada kita bahawa dalam urusan keduniaan, Nabi SAW
menyerahkan kepada umatnya mengikut kemampuan dan kesesuaian zaman mereka.
Walaupun baginda SAW tidak pernah melakukan, namun ia bukanlah menjadi hujah
sebagai menghalang perkara-perkara baharu yang dilakukan dalam konteks urusan keduniaan.
Hal ini demikian kerana wasilah adalah mengikut kesesuaian. Adapun perkara yang
ditetapkan oleh nas maka ia mesti dilaksanakan.
Sebagai contoh, Allah mensyariatkan
berperang kepada pihak musuh yang menzalimi dan menhalang dakwah Islam bagi
memastikan kalimah Allah sentiasa tinggi. Adapun dari konteks urusan keduniaan
dalam peperangan seperti jenis senjata, bentuk peperangan tidak ada ditetapkan
malahan bergantung kepada kesesuaian zaman. Islam hanya meletakkan garis
panduan agar umatnya tidak terlalu sempit dan terlampau. Islam tidaklah terlalu
sempit dengan mewajibkan apabila berperang mestilah menggunakan panah,
sekiranya menggunakan pistol maka ia dilarang. Islam mengawal agar tidak
terlalu melampau sehingga apabila berperang boleh membunuh nyawa yang tidak
berdosa. Senjata merupakan wasilah bagi pensyariatan berperang iaitu
mempertahankan hak daripada kezaliman dan menjaga dakwah Islam.
Begitu juga dalam konteks urusan keduniaan
yang lain jika diqiaskan seperti perubatan, pertanian, pemakaian dan
sebagainya.
Kesimpulan
Berdasarkan apa yang telah diperbincangkan,
para ulama bersepakat bahawa “apa yang Nabi SAW tidak lakukan” bukanlah menjadi
hujah untuk meghukumkan haram melainkan jika terdapat nas-nas yang memang
mengharamkan perbuatan tersebut.
Al-Allamah As-Said Abdullah bin Sidiq
Al-Ghamari menulis syair berkenaan permasalahan ini di awal syairnya bahawa :
“apa yang Nabi SAW tinggalkan (tidak lakukan) bukanlah menjadi
satu hujah dalam syariat kita. Ia tidak menjatuhkan hukum haram mahupun wajib”
Justeru, dalam displin ilmu, maka dapat
kita ketahui bahawa penghujahan di atas alasan “apa yang Nabi SAW tidak lakukan”
adalah tidak boleh dijadikan hujah. Maka penilaian ke atas sesuatu permasalahan
yang berlaku dalam melihat kepada hukumnya mestilah dilihat kepada
rujukan-rujukan dalam Islam, samada yang sepakati oleh ulama iaitu 4 rujukan
iaitu Al-Quran, hadis, ijma’ dan qias, atau rujukan-rujukan yang ulama
berselisih mengenainya seperti istihsan, istishab, kalam sahabat, perbuatan
penduduk madinah, hadis mursal dan sebagainya.
Sehubungan itu, apabila berhadapan dengan
permasalahan yang tidak pernah timbul di zaman Nabi SAW seperti sistem
demokrasi, demonstrasi, pilihanraya dan sebagainya maka tidak boleh untuk terus
menolaknya dengan beralasan kepada “apa yang Nabi SAW tidak lakukan”. Ekoran
itu ia mestilah dikaji dengan sumber-sumber yang menjadi rujukan sebagaimana
dinyatakan sebentar tadi.
Wallahu a’lam
Disediakan oleh :
Muhamad Zuhaili Saiman
Pengerusi Felo MANHAL PMRAM 2012
Rujukan :
1-
Al-Mutasyaddidun, oleh Syeikh Ali Jumaah, cetakan Dar Al-Muqattam Lil
An-Nasyri Wa At-Tauzi’
2-
Al-Bayan Lima Yashghulu Al-Azhan, oleh Syeikh Ali Jumaah, cetakan Dar
Al-Muqattam Lil An-Nasyri Wa At-Tauzi’
3-
Jami’ Al-Ulum Wa Al-Hikam, oleh Ibnu Rajab Al-Hambali, cetakan Muassasah
Ar-Risalah Nasyirun
4-
Dirasah Fi Fiqh Maqasid As-Syariah, oleh Dr Yusuf Al-Qardhawi, cetakan
Dar Al-Syurouk
5-
As-Sunnah Masdar Lil Makrifah Wa Al-Hadharah, oleh Dr Yusuf Al-Qardhawi,
cetakan Dar Al-Syurouk
Sumber : manhal.pmram
No comments:
Post a Comment