Antara kelemahan yang
paling dahsyat sedang melanda umat Islam ketika ini ialah perpecahan yang
diakibatkan oleh kepelbagaian aliran pemikiran. Walaupun Islam tidak pernah
menolak hakikat kepelbagaian pendapat, namun perselisihan yang menimbulkan
pertentangan tajam sehingga menenggelamkan hakikat persamaan risalah dan
matlamat ditentang sama sekali.
Jika diperhatikan
secara objektif, kebanyakan perselisihan yang membawa kepada pertentangan dan
perpecahan amat terkait dengan sikap fanatik terhadap pendapat sendiri, lantas
cuba memonopoli pemikiran dan tiada kesediaan untuk menghormati pandangan orang
lain. Penyakit yang disebut juga sebagai ‘al-`ijab
bi al-ra’yi’ atau penyakit mengkagumi pendapat sendiri ini, bagaikan wabak
merbahaya yang sedang menjalar dalam urat saraf umat sehingga mereka tidak lagi
mewarisi sikap dan adab para pejuang dan pendokong Islam terdahulu.
Para imam mazhab
umpamanya turut berselisih pendapat dalam pelbagai persoalan semasa namun
mereka tidak pernah mendabik dada sebagai pemonopoli kebenaran. Sebaliknya
berpendirian: “Pendapatku betul tetapi masih berkemungkinan salah. Pendapat
orang lain salah tetapi mungkin juga betul”.
Ungkapan seperti ini
adalah manifestasi adab dan etika dalam perbezaan pendapat yang telah diwarisi
sejak zaman para sahabat lagi. Sebab itulah jika disingkap tabir sejarah, kita
akan dapati bagaimana para sahabat turut berselisih dalam banyak perkara cabang
namun tidak pernah melunturkan iman apa lagi melemahkan mereka walau sedikitpun.
Diriwayatkan bahawa Khalifah Umar Abdul Aziz juga tidak pernah mengimpikan supaya para sahabat tidak berselisih faham sama sekali. Ini kerana baginya, perselisihan faham akan membuka pintu keluasan, keanjalan dan kemudahan kepada umat yang mempunyai tabiat dan keperluan yang berbeza (Al-Qaradawi, Fatawa Mu’asarah).
Pelbagai bukti
sejarah mengenai perselisihan di kalangan sahabat dapat disaksikan sejak zaman
Rasulullah s.a.w. lagi seperti perselisihan mereka mengenai arahan Nabi
berkenaan sembahyang Asar sewaktu pergi ke Bani Quraizah. Ini adalah peristiwa
terkenal yang mengungkapkan hakikat perselisihan tetapi Rasulullah s.a.w.
sedikitpun tidak mencela kedua-dua kumpulan yang berselisih faham itu.
Perselisihan tidak
hanya berlaku di zaman Rasulullah sahaja, namun seawal kewafatan baginda, para
sahabat sekali lagi berselisih mengenai tempat sewajarnya di mana Rasulullah
s.a.w. patut dimakamkan.
Banyak contoh-contoh
lain perbezaan dan perselisihan pendapat yang berlaku dikalangan sahabat
seperti persoalan politik, pemilihan Khalifah, isu memerangi golongan yang
enggan membayar zakat dan pelbagai perselisihan dalam masalah fekah yang
kesemuanya ditangani tanpa mengikut hawa nafsu dan emosi melulu.
Begitulah tingginya
adab dan etika perbezaan pendapat yang didokongi para sahabat Nabi s.a.w. yang
kemudiannya diwariskan kepada generasi selepasnya, sehinggalah umat dihinggapi
penyakit baru yang cepat membarah, sekaligus meranapkan akal budi dan peribadi
umat.
Gara-gara penyakit inilah maka kita menyaksikan suasana umat yang amat menyayat hati dan meruntun emosi. Gamatnya pertelagahan di kalangan pendokong-pendokong wadah Islam sehingga mengakibatkan terabainya tanggungjawab utama menyelesaikan pelbagai masalah umat yang melanda kini. Sebaliknya seluruh tenaga dihabiskan dan tertumpu kepada polemik, “politiking”, adu-domba dan perlumbaan menambah bilangan penyokong pendapat masing-masing.
Justeru, dalam upaya mengembalikan sinar kegemilangan Islam yang semakin pudar, usaha penjernihan sikap dan pemikiran harus segera dilakukan ke atas setiap umat Islam. Umat seharusnya kembali menjiwai budaya dan prinsip penting yang mendasari sikap dan perwatakan generasi awal Islam terutamanya dalam menangani fenomena perbezaan pendapat.
Gara-gara penyakit inilah maka kita menyaksikan suasana umat yang amat menyayat hati dan meruntun emosi. Gamatnya pertelagahan di kalangan pendokong-pendokong wadah Islam sehingga mengakibatkan terabainya tanggungjawab utama menyelesaikan pelbagai masalah umat yang melanda kini. Sebaliknya seluruh tenaga dihabiskan dan tertumpu kepada polemik, “politiking”, adu-domba dan perlumbaan menambah bilangan penyokong pendapat masing-masing.
Justeru, dalam upaya mengembalikan sinar kegemilangan Islam yang semakin pudar, usaha penjernihan sikap dan pemikiran harus segera dilakukan ke atas setiap umat Islam. Umat seharusnya kembali menjiwai budaya dan prinsip penting yang mendasari sikap dan perwatakan generasi awal Islam terutamanya dalam menangani fenomena perbezaan pendapat.
Prinsip-prinsip
tersebut termasuklah sikap keterbukaan kepada pandangan berbeza, tidak taksub
atau fanatik kepada pandangan sendiri, berlapang dada, saling
hormat-menghormati dan sayang-menyayangi antara satu sama lain. Mungkin jalan
keluar dari belitan konflik kefanatikan pemikiran yang melanda kini terumus
dalam ungkapan keramat tokoh reformis Islam,
Jamaluddin
al-Afghani:” Bekerjasamalah dalam hal-hal yang disepakati dan berkompromi dalam
hal-hal yang diperselisihkan.” Dan prinsip-prinsip ini secara realitinya telah
diamalkan di kalangan para ulama’ Al-Azhar sehingga ke hari ini dengan
penerapan mahaj al-wasatiyyah di kalangan Al-Azhari.
Sesungguhnya
kepelbagaian pendapat sebenarnya mampu memperkaya khazanah pemikiran Islam
andainya kita bersedia menghadapinya secara dewasa. Tetapi andainya kita
menanganinya dengan sikap keanak-anakan, menganggap mereka yang tidak sealiran
sebagai musuh, maka perbezaan pendapat pasti menjadi bahan bakar penyemarak api
persengketaan yang membinasakan.
Konklusinya, kita
selaku mahasiswa Al-Azhar yang merupakan penyambung silsilah rantai perjuangan
Islam seharusnya menilai semula keadaan diri kita. Hal ini kerana, supaya sikap
fanatik pemikiran ini dapat kita hindari terlebih dahulu sebelum turun ke medan
sebenar yang mempunyai 1001 ranjau dan cabaran yang perlu dihadapi
dengan fikiran yang bijak agar pejuangan yang kita warisi ini akan mencapai ke
puncak kajayaan.
Sayangi KPIPM
sayangi PMRAM dan sayangilah ISLAM!!!
No comments:
Post a Comment