Sunday, January 1, 2012

PMRAM Turut Kesal Dengan Tindakan Kepada Mahasiswa




KAHERAH, 1 Jan - Dalam membentuk sebuah ketamadunan yang terbaik maka perkara yang perlu difikirkan adalah bagaimana untuk melahirkan gagasan generasi yang mampu memacu pentadbiran negara dan menjadi ikon kepada masyarakat.

Generasi yang perlu dibentuk dengan acuan Islam adalah pemuda, ini kerana momentum pemikiran golongan muda serta perlaksanaan mereka sejajar dengan tuntutan semasa.

Arena pementasan dunia mahasiswa kini semakin dirasai akan kebangkitannya namun sekiranya golongan ini diperlakukan dengan tindakan yang tidak wajar sudah pasti akan tercetus beberapa kesan.

Peristiwa yang berlaku kepada beberapa orang mahasiswa dalam perhimpunan aman dihadapan Universiti Pendidikan Sultan Idris ( UPSI ) , Tanjung Malim Perak malam semalam.

Berdasarkan maklumat yang diperolehi hampir 100 orang mahasiswa terus berhimpuan di perkarangan universiti tersebut dan satu insiden diluar jangkaan telah berlaku apabila Timbalan Presiden Gabungan Mahasiswa Islam (GAMIS) Saudara Muhammad Safwan Anang telah dipukul oleh beberapa anggota keselamatan.

Akibatnya beliau telah dikejarakan ke Hospital Slim River untuk mendapatkan rawatan lanjut kerana mengalami patah tulang dibahagian pipi kiri .

Beberapa lagi individu turut terbabit dalam tragedi malam tahun baru ini antaranya Timbalan Presiden PMIUM, Amir Nabil, Adam Adli (UPSI), Syukri Razab (SMM), Shukri Kamaruddin, dan beberapa siswa Universiti Malaya, UniSEL serta kampus sekitar Lembah Klang.

Hanya dengan melakukan himpunan tanpa sebarang senjata dan berbekalkan kain rentang dan laungan keramat mahasiswa mereka diperlakukan sebegini oleh pihak yang berwajib.

Ternyata tindakan ini bukan sebagai satu jalan penyelesaian bahkan bakal mendatangkan impak yang sukar dijangka.

PMRAM kesal dengan tindakan yang diambil kepada mahasiswa yang terlibat bahkan PMRAM mengharapkan agar pihak berkenaan dapat mempertimbangkan setiap keputusan yang diambil agar tidak mendatangkan keadaan lebih buruk berlaku.

Demokrasi yang menjadi dasar pentadbiran negara perlu diaplikasikan dengan sewajarnya kepada rakyat agar keadilan dan keamanan dapat dirasai sebaikanya .

" PMRAM mendoakan kepada Saudara Muhammad Safwan Anang dikurniakan kesihatan dan dipermudahkan segalanya. Peristiwa yang berlaku terhadap beliau membuktikan momentum generasi muda amnya mahasiswa khususnya bukanlah golongan yang tidak mampu bangkit memperjuangkan kebenaran " ujar Saudara Muhamad Zuhaili bin Saiman Presiden PMRAM 2011.

sumber : pmram.org

No comments:

Post a Comment

Gambar Kenangan

Taqwim KPIPM

TV PMRAM