Sunday, January 1, 2012

Ehya' Al-Jum'ah : Kewajiban Pemuda Islam



KAHERAH, 30 Dis - Program Ehya’ Al-Jumaah yang merupakan aktiviti mingguan KPIPM di bawah kelolaan Biro Dakwah dan Tarbiah kali ini berjalan seperti biasa.

Setelah selesai bacaan Yaasin hadirin dan hadirat yang hadir disajikan dengan pengisian tazkirah oleh Ustaz Khairul Ashraf b. Mohd Khir, Pengerusi Penasihat KPIPM 2011/2012. Beliau yang juga merupakan mantan Yang Dipertua KPIPM sesi sebelum ini dalam tazkirahnya membawa kita menghayati dan memahami kewajipaan sebagai individu muslim terutama sebagai golongan pemuda.

Apa yang menarik, beliau telah membedah dan mengupas secara ringkas isi kandungan kitab ‘Wajibussyababulmuslim’ karangan Dr.Majdi Hilali. Beliau menerangkan terdapat 6 kewajipan yang yang telah digariskan oleh pengarang di dalam kitabnya.

Kewajipan yang pertama terhadap Allah swt dalam menunaikan ibadah yang mana hendaklah kita melakukannya dengan penuh  keikhlasan kerana-Nya, kewajipan yang kedua terhadap diri sendiri dengan cara memelihara dan mencegah diri daripada sifat-sifat terkeji, ketiga adalah kewajipan terhadap akal iaitu pemikiran yang baik memerlukan ilmu aqidah serta ilmu feqh, ilmu tasawwuf, dan akhlak.


Kewajipan yang keempat adalah tanggungjawab kita untuk belajar, mendalami ilmu kerana seorang yang a’lim itu berbeza dengan seorang a’bid dan kewajipan yang kelima terhadap ahli keluarga atau sahabat handai yang bersama kita dan akhirnya kewajipan yang keenam adalah terhadap masyarakat.

Seterusnya Dr.Majdi Hilali mengajar bagaimana cara untuk menggabungkan keenam-enam kewajipan ini dalam diri kita adalah dengan mewujudkan biah yang solehah bagi melahirkan masyarakat yang solehah bertepatan dengan apa yang dibawa oleh Biro Dakwah dan Tarbiah sendiri. Demikian ulasan Ustaz Khairul Ashraf berkisar kandungan kitab  ‘Wajibussyababulmuslim’ ini.

“Pentingnya untuk kita beramal atas kewajipan yang Allah swt perintahkan dan menjauhi larangan-Nya.”Tambah beliau lagi. Dan diakhirnya beliau menegaskan supaya kita menerapkan konsep ‘Amar Makruf Nahi Mungkar’ dalam diri masing-masing.
Kemudian Ehya’ Al-Jumaah diteruskan dengan Solat Isya’,Solat Sunat Hajat dan berakhir dengan Solat Sunat Hifzi. Pada keesokan pagi, Ehya’ Jumaah diteruskan lagi dengan tazkirah pagi Jumaat selepas solat subuh berjemaah.

Tazkirah telah disampaikan oleh Ustazah Nur Nasihah Binti Khairuddin di Wisma A, manakala di Wisma B, tazkirah pagi Jumaat telah disampaikan oleh Ustazah Nurul Fadhillah Binti Mohd Khairi.



4 comments:

  1. Halo, saya Ryan Ceanic, pemberi pinjaman pinjaman yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Kami membantu orang dalam kesulitan kewangan yang telah ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? cari tiada lagi seperti yang kita ada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan pada kadar faedah 1%. kami menjadikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari. Untuk permohonan dan maklumat lanjut, hantarkan balasan kepada yang berikut
    Alamat e-mel: ryanceanicloanfm@protonmail.ch
    Whatsapps: +18649995619

    ReplyDelete
  2. "wa-Alaikumussalam wa-Rahmatullah,"
                                   CERITA KEHIDUPAN BENAR

    Saya terkenal sebagai Mikhail Irfan Aqil seorang bapa, suami, saudara lelaki dan rakan saya dari (Putrajaya) Malaysia dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan dan tidak ada yang dapat meminjam wang saya untuk menyelesaikan projek perniagaan saya bermula beberapa bulan lalu . Saya telah ditipu oleh beberapa agen palsu yang mendakwa mereka dapat membekalkan saya dengan bahan mentah untuk pengeluaran

    Saya menjadi fraustrasi dan jika tidak untuk isteri saya, saya akan melakukan perbuatan bunuh diri kerana kesakitan itu terlalu banyak dan semua harapan hilang yang membuat saya mula hidup dari awal lagi dan ia tidak mudah sehingga saya bertemu ONE BILION RISING FUND sebuah syarikat pinjaman

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman selepas saya menghubungi penguji syarikat yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak tpo takut bahawa syarikat itu akan meminjamkan wang saya selagi saya boleh memberikan mereka requiremet yang merupakan beberapa maklumat peribadi dan saya lakukan jadi selepas saya melalui semua proses yang mereka meminjamkan wang mereka kemudian memberitahu saya bahawa saya telah dijumpai layak untuk pinjaman dan diminta untuk menunggu dan kejutan saya geatest saya mendapat dikreditkan dan ini membuat hidup saya lebih baik hidup dan dan sangat berterima kasih kepada Allah, Isteri saya dan kepada ONE BILLION RISING FUND
    GMAIL "" "" "onebillionrisingfund@gmail.com

                          UNTUK MENGHUBUNGI AKU
    Mikhail Irfan Aqil
    mikhailirfanaqil@gmail.com
    IG :: Mikhail Irfan

    ReplyDelete
  3. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

    Contact Details:

    e_mail Address:{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}>>>>
    WhatsApp:::+6282274045059
    Company::Iskandar Lenders"""""
    Loan Amount:::Rp.700juta
    Name:::::Angga Annisa
    Country::::Indonesia
    Occupation:Trader
    Year:April,2020

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...