Sesungguhnya cinta kepada Ahli Keluarga Nabi s.a.w.
merupakan kefardhuan kepada tiap-tiap muslim lelaki dan perempuan. Akan tetapi
telah tersebarnya pengaruh dan dakyah-dakyah pelik sepanjang sejarah dengan
pelbagai pegangan aqidah yang fasid dan pendirian-pendirian yang buruk lagi
jahat.
Sejak munculnya Ayatullah al-Khomeini,[1] ramai yang beranggapan bahawa dia
pemimpin yang berkarisma dan akan membawa proses penjernihan dan membebaskan
ajaran-ajaran Syiah daripada aqidah-aqidah yang palsu dan tipu.
Namun dia terus menggubal kerajaannya dengan menyebarkan
fahaman Syiah secara meluas dengan pelbagai penyelewengan dan pengubahsuaian
yang pelik-pelik.
Maka seharusnya bagi setiap penuntut ilmu membongkarkan
kebenaran dan menjelaskan keadaan sebenar tentang kelampauan dan kebiadaban
mereka terhadap Islam, Rasul dan umatnya. Ianya supaya kita tidak tertipu dan
dijauhi daripada penyelewengan tersebut yang akan membawa kepada gugurnya
keimanan kita.
Al-Khomeini telah mencampur adukkan dalam manhaj gerakan
dakwahnya dengan dakyah kebatinan, bermuka-muka dengan konsep taqiyyah dan
mendapatkan pertolongan daripadaZoroastrianism (pemuja-pemuja api) untuk menjayakan rancangan dan
tujuannya.
Tiga tujuan utamanya :
1. Merosakkan Akidah umat Islam
2. Menghapuskan petanda-petanda Islam dan memutar belitkan petunjuk-petunjuk
yang mulia
3. Memenuhi keinginannya untuk menguasai dan memerintah
Kitab kecil ini mengandungi Dua Bab, Bab
Pertama menceritakan tentang aqidah dan pegangan-pegangan pelik oleh
al-Khomeini, manakala Bab Dua pula menjelaskan
Pendirian-pendirian pelik oleh dia. Penutup kitab menerangkan
kepada pemuda pemudi dikalangan umat islam supaya berpegang dengan Aqidah Ahli
Sunnah wal Jamaah kerana kebenaran yang ada padanya dan keadilan yang sejagat.
BAB PERTAMA : Antara
Pegangan-pegangan Syiah Yang Diseleweng Oleh Ayatullah Khomeini
Semenjak tersebarnya pengaruh Syiah yang mempunyai
pelbagai tafsiran dan pandangan agama yang pelik-pelik menyebabkan banyak
kerosakan berlaku, lebih-lebih lagi dalam aspek aqidah. Adapun pengaruh
tersebut kadang-kadang akan membawa kepada kekufuran.
Setelah itu timbullah pelbagai firqah(puak/kumpulan)
dalam Syiah seperti Ismailiah, Nasiriah, Alawiyyah, Druze dan lain-lain yang
merupakan puak-puak Batiniah yang bersepakat dalam mengkafirkan kelompok Ahli
Sunnah wal Jamah dan Syiah Isna ‘Asyar.
Sesungguhnya Syiah Isna ‘Asyar (puak Syiah yang
mempercayai 12 Imam mereka maksum yang diimani oleh Khomeini) banyak berselisih
dalam pelbagai masalah Usul dan Furu’ dengan puak-puak tersebut namun mereka
itu dianggap rakan karib dalam memerangi kelompok Ahli Sunnah wal Jamah.
Antara Aqidah dan pegangan pelik yang diimani oleh
Khomeini secara ringkas :
1. Melampau dalam berpegang kepada 12 Imam mereka
Sebagaimana maklum bahawa pengikut agama Kristian
(setelah agama mereka diubah) menjadikan Nabi Isa a.s. sebagai Tuhan, begitulah
juga al-Khomeini dan pengikutnya, mendakwa Imam-imam mereka itu maksum
(daripada tersalah, lupa, lalai, tidak pernah lakukan dosa) bahkan wajib bagi
setiap pengikut Syiah menganggapnya sebagai perkara Usul yang perlu diimani.
Sebagaimana yang dinyatakan oleh al-Kulaini dalam
kitabnya Usul al-Kafi (kitab yang paling muktabar selepas
Al-Quran disisi Syiah) mereka mengatakan bahawa Imam-imam mereka lebih tinggi
kedudukan daripada Nabi-nabi termasuk Nabi Muhammad s.a.w.[2]
Mereka juga berpendapat bahawa Imam-imam mereka menyamai
dengan Ilmu Allah dalam mengetahui perkara-perkara ghaib. [3]
Perkara-perkara tersebut dinyatakan senndiri oleh
Khomeini dalam kitabnya : “Adapun perkara yang wajib berpegang dalam
mazhab kita bahawa tidak ada yang boleh menyamai kedudukan Imam-imam kita
walaupun mana-mana Raja dan Nabi sekalipun yang diutus.”[4]
2. Berpegang bahawa Al-Quran telah diubahsuai
dan diputarbelitkan
Mereka berpendapat bahawa Al-Quran telah dipinda dengan
beberapa tambahan dan pengurangan. Imam al-Kulaini ada menyatakan dalam
kitabnya : “Sesungguhnya apa yang benar pada kita sekarang adalah
Mushaf daripada Fatimah sahaja”[5]
Begitu juga Imam al-Baqir ada menyatakan : “Sesungguhnya
banyak dan jelas tentang pengurangan Al-Quran dan penukarannya”[6]
3. Pandangan mereka terhadap hadith-hadith Nabi s.a.w.
Telah bersepakat kesemua pengikut Syiah bahawasanya tidak
boleh behujjah (tidak boleh dijadikan hukum dan panduan) daripada Sunnah Nabi
kecuali apa yang selari dengan pegangan mereka. Mereka menyatakan bahawa umat
Islam keseluruhannya telah kafir selepas kewafatan Nabi s.a.w. kecuali empat
orang sahaja (Ali bin Abi Thalib, Hasan, Hussin, Fatimah).
Banyak daripada hadith yang sampai kepada tahap Mutawatir[7] mereka menafikannya daripada
Nabi s.a.w. Begitu juga hadith-hadith Sahih yang tidak selari
dengan pandangan mereka dikatakan palsu.
Sebagaimana yang dikatakan oleh Syeikh Muhammad Hassan
Ali Kasyif al-Ghita’ : “Adapun periwayatan Hadis Nabi s.a.w. yang sanadnya
melalui Abu Hurairah, Samurah bin Jundub, Marwan bin al-Hakam, Imran bin
Hattan, Amru bin al-As, tidaklah disisi Syiah Imamiah mengiktiraf kedudukan
mereka”.[8]
Al-Khomeini dalam kitabnya ada menyebut : “Bahawasanya
Abu Bakar al-Siddiq telah mereka-reka hadith palsu, begitu juga Samurah bin
Jundub”[9]
3. Pandangan mereka terhadap para sahabat Nabi s.a.w.
Mereka secara terangan mencerca para sahabat Nabi s.a.w.
Mereka telah mengatakan sesat dan terang-terangan melafazkan laknat kepada Abu
Bakar, Umar, Uthman, Talhah, Zubair, Abu Ubaidah, Abdurrahman bin ‘Auf, Sayyidah
‘Aisyah dan lain-lain. Bahkan sesetengah mereka ada yang mengkafirkan sahabat.
Al-Khomeini ada menyebut : “Adapun kita
tidak bersama dengan kedua-duanya (Abu Bakar dan Umar) terhadap apa yang mereka
berdua telah bersalahan dengan Al-Quran dan bermain-main dengan hukum-hukum
Allah, apa yang yang dihalal dan diharamkan dalam Al-Quran adalah daripada
pandangan mereka berdua, mereka berdua telah menindas Fatimah dan bermusuh
dengan anak cucunya, bahkan apa yang kita dapati daripada mereka berdua itu adalah
jahil dengan hukum Allah dan agama”[10]
Mereka tetap berpegang bahawa Nabi s.a.w. telah melantik
Ali bin Abi Thalib sebagai khalifah selepas kewafatan baginda dengan berpegang
kepada hadith Nabi s.a.w. Namun para sahabat telah mengingkari arahan Nabi lalu
memilih Abu Bakar sebagai pengganti kepada Ali.
4. Merendah-rendahkan kedudukan Nabi sebagai Rasul.
Pada pandangan mereka, wajib bagi Nabi s.a.w. mempunyai
sifat taqiyyah (berolok-olok demi melepaskan diri sebagaimana
sifat munafik dengan perbuatan atau lisan) kerana takut apabila menerima
ancaman dan ugutan dalam melakukan dakwah. Bahkan harus bagi Nabi nyatakan
kekufuran demi menjaga nyawa baginda.
Mereka menyamakan kedudukan Nabi s.a.w. dengan Ali bin
Abi Thalib. Bahawa Nabi s.a.w. bersama-sama dengan Ali ketika peristiwa Isra’
Mi’raj dan masing-masing menerima wahyu. Cume bezanya adalah Nabi s.a.w. secara musyahadah (bersaksi
dengan mata kepala akan Dzat Allah yang Maha Agung) adapun Ali mendengar Kalamullah
al-Qadim sahaja.[11]
5. Mengingkari dan menyalahi daripada Ijma’
Antaranya adalah mereka mengharuskan Nikah Mut’ah[12] yang menyalahi dengan Ijma’
(Imam Malik, Hanbali, Syafie, Hanafi dan semua Imam-imam Muslim kecuali Syiah).
Sedangkan Ibn ‘Abbas pernah menyatakan dalam khutbahnya
yang diriwayatkan oleh Sa’ied bin Jabir bahawa : “Sesungguhnya Nikah
Mut’ah itu seumpama bangkai, darah dan daging babi (yang haram dimakan)”.
Ianya umpama memperdagangkan wanita-wanita dengan
beberapa perjanjian berbentuk kontrak dan sedikit bayaran demi memuaskan nafsu.
Boleh dijual beli tanpa harga diri sedangkan Islam mengambil berat tentang
keturunan dan maruah.[13]
7. Pendirian Syiah terhadap Ahli Sunnah wal Jamaah
Syiah berpendapat, sesiapa sahaja yang tidak beriman
kepada 12 imam mereka maka diharamkan baginya Syurga dan wajib masuk Neraka.
Bagi mereka, Al-Quran dan Sunnah telah diubahsuai maka harus untuk menyalahi
dan menyanggahinya.
Al-Khomeini dalam kitabnya : “Bahawa boleh jadi
nas-nas daripada Ahli Sunnah wal Jamah terbahagi kepada dua : Selari dengan
Al-Quran dan Sunnah, bersalahan kesemuanya”.[14]
Sebab itulah mereka tidak berpegang dengan Sunnah Nabi
dan fatwa Imam-imam Mujtahid seperti Imam Malik, Hanbali, Syafie dan Hanafi
bahkan mereka menyarankan untuk mengingkarinya. Apabila bergaul dengan
pengikut Ahli sunnah wal Jamaah mereka anggap samalah bergaul dengan Yahudi dan
Kristian yang wajib untuk diperbalahinya.
8. Melampau mereka terhadap memuja Fatimah al-Zahra’
Dalam kitab-kitab Syiah menyebutkan bahawa Fatimah
al-Zahra’ juga menerima wahyu daripada Allah taala seusai ayahnya (Rasulullah
s.a.w.) menerima wahyu. Al-Khomeini menambah dalam kenyataannya bahawa Fatimah
al-Zahra’ diangkat kedudukannya sehingga sebaris bersama Nabi-nabi a.s.
Kenyataannya ketika menghuraikanUsul al-Kafi : “Setelah
wafat Rasulullah 75 hari, telah datang Jibril menemui Fatimah dengan
mengucapkan takziah dan memberitahu perkara-perkara yang akan berlaku
(sebagaimana wahyu yang diterima oleh Rasulullah)”.
Dia berkata lagi : “Turunnya Jibril kepada kepada
seseorang bukanlah perkara yang remeh temeh melainkan terhadap mereka yang
benar-benar agung, ini boleh dinisbahkan tingkatan yang pertama (paling agung)
sebagaimana turunnya Jibril kepada Isa, Musa, Ibrahim dan seumpama mereka para
Nabi dan Rasul”.[15]
Bersambung pada Bab Kedua (Pendirian-pendirian Pelik Khomeini)….
Wallahu a'lam.
Diterjemahkan oleh :
Muhammad Zuhairi bin Zainal Abidin
Felo MANHAL PMRAM
sumber : pmram-manhal
No comments:
Post a Comment