Saturday, March 17, 2012

Ucapan Presiden PMRAM 2012



Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWTselawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, kaumkerabat dan para sahabat bagindaseterusnya seluruh pejuang agama Islam yang bertebaran di atas muka bumi yangsentiasa bekerja meyebarkan risalah Islam demi memastikan agama Islam terus mekar dalam sanubari manusia.

Perjuangan PMRAM sebagai NGO yang berdaftar dan persatuan induk mahasiswa Malaysia di bumi Mesir diteruskandalam memastikan agenda kebajikan dapat disampaikan kepada seluruh ahliPutaran kehidupan dunia tidak pernahterhenti. Ada ketikanya kita berada di atas dan ada ketikanya kita berada di bawahBegitu juga dalam konteks kepimpinan, yang patah akan tumbuh, yang hilang akan berganti

Para mahasiswa Islam yang dikasihi sekalian,

Tanggal 14 Mac 2012 menyaksikan tampuk pentadbiran PMRAM bertukar gantiInilah sunnatullah yang telah ditetapkan dalam sesuatu organisasi.

Perjuangan membawa risalah Islam sentiasa diperbaharui dan pembawa obor perjuangan akan silih bertukarKehebatan PMRAM pada hari ini yangmasih gagah bertapak di bumi anbiaini adalah disebabkan oleh kekuatan kesatuan yang ada pada seluruh ahli PMRAM ditambah pula dengankesungguhan para pimpinan di seluruh cawangan yang bernaung di bawah PMRAM yang terdiri daripada 12 buah Badan Kebajikan Anak Negeri(BKANdan 8 buah Dewan Perwakilan Mahasiswa (DPM) yang sentiasa memberi komitmen terbaik dan selari dengan kehendak di peringkat PMRAMpusatKekuatan kesatuan inilah yang 

Tahun 2012 genap usia PMRAM 82 tahunpada tahun ini menyingkap kembali sejarah suka duka PMRAM dalam arena perjuangan mahasiswa IslamMesirTahun ini merupakan ulang tahun ke-2o penubuhan Dewan Perwakilan Mahasiswa (DPMbeerti selama 20 tahun ini jugalah kebajikan seluruhahli-ahli PMRAM di Muhafazah dijaga dengan baik.

Penganjuran konvensyen PMRAM kali ke-4 pada 29 Februari yang lalu menunjukkan PMRAM begitu optimis dalam meneruskan dan memperkasakanusaha  penghantaran mahasiswa baru ke cawangan-cawangan al-Azhar di seluruh Muhafazah.

Para pemuda dan pemudi idaman Ummah sekalian,

Sedar ataupun tidaktahun ini jugalah genap 20 tahun PMRAM dihalau daripada rumahnya sendiri iaitu Asrama Rumah Melayu Abbasiah (ARMA).Suatu sejarah hitam yang sentiasa segar dalam memori ingatan pendokong-pendokong PMRAM dan akan terus diwarisi kepada generasi mendatang.

Tanggal 16 Mac 1992 menjadi tarikh keramat dan sentiasa diingati dalam sejarah PMRAM apabila pihak PMRAM telah menerima sepucuk surat yangdikeluarkan oleh Jabatan Penuntut Malaysia meminta supaya PMRAM keluar daripada ARMA. Hal ini berpunca daripada pendirian PMRAM yangtidak bersetuju di atas penubuhan persatuan baru iaitu Persatuan Pelajar Malaysia Mesir (PPMMpada tahun 1992 untuk menggantikan PMRAM yangdikatakan tidak mampu menyatukan suara anak-anak Melayu yang belajar di Mesir pada waktu itu.

Hasilnya seluruh mahasiswa bangkit menyatakan pendirian mereka yang sesekali tidak bersetuju dalam perkara tersebut yang dilihat bolehmenimbulkan perpecahan dikalangan mahasiswa Malaysia di Mesir.

Ini antara sebahagian kisah duka yang dihadapi oleh PMRAMSelain daripada itu PMRAM pada sesi 2011tidak ketinggalan berhadapan dengan ujianyang cukup besar   apabila ada usaha yang dilakukan oleh pihak-pihak tertentu untuk mengharamkan dan melenyapkan PMRAM daripada muka bumiMesir ini.

Begitu juga isu yang berlaku sekitar cawangan-cawangan PMRAM antaranya penarikan pengiktirafan PMRAM cawangan Melaka (BKKIMMolehKerajaan negeri Melakaisu penafian hak terhadap PMRAM cawangan Johor (BKPJMdan isu penarikan pinjaman 9 orang mahasiswa PMRAMcawangan Terengganu (KPT) yang melibatkan 7 orang mahasiswa Pengajian Islam dan 2 orang mahasiswa Pengajian Sains Kesihatan.

Kesemua isu yang disebut ini melibatkan hak dan maruah yang perlu dipertahankan oleh seluruh mahasiswa Islam sama ada pengajian islam mahupunsains kesihatan.

Para mahasiswa Islam sekalian,

Bertemakan " Memartabat keilmuanMemimpin Kesatuan " Pentadbiran PMRAM sesi 2012 akan terus memacu momentum seluruh mahasiswa ke arah
kecemerlangan dari sudut keilmuan dan juga akademik disamping tidak meninggalkan gerak kerja terhadap pembentukan fikrah dan syakshiah yangbaikSelain itukebersamaan dan kesatuan di kalangan ahli PMRAM seluruh cawangan BKAN dan DPM akan terus diperkasakan dengan tindakan-tindakan yang akan disusun dan diselaraskan selepas daripada ini demi memastikan perjuangan PMRAM sebagai persatuan induk mahasiswa Malaysiadi Mesir dapat dilaksanakan dengan sehabis baik.

Tiga usul yang telah diperbahaskan dan diterima sebulat suara oleh seluruh perwakilan pada Muktamar Sanawi PMRAM
kali ke-79 iaitu :

1. Mengembalikan Hak PMRAM di ARMA
2. Memperkasa hubungan baik antara mahasiswa Pengajian Islam dan Sains Kesihatan dengan tindakan ;
     - Kempen di seluruh cawangan
     - Perkongsian idea
3. Bersama menjayakan slogan " Kita PMRAM " dengan tindakan :
     - Mempertahankan hak mahasiswa Islam
     - Memperkasakan kesatuan di seluruh peringkat.

Kesemua usul yang disenaraikan ini merupakan perkara yang amat besar dan memerlukan kerjasama yang baik daripada semua pihak untuk sama-samamenjayakannya.

Kitalah yang bertanggungjawab,

JusteruPMRAM menyeru semua mahasiswa/wi Islam untuk bersama-sama dengan PMRAM yang merupakan gerakan mahasiswa/wi Islam dalammelaksanakan semua agenda yang diperjuangkanPMRAM bukanlah milik Badan Pengurus dan HEWI PMRAMakan tetapi PMRAM adalah amanahake atas semua mahasiswa/wi Islam yang mengakui memperjuangkan Islam.

Bangkit wahai generasi berintegriti!

Laksanakan tugas dan jalankan amanah bersamaAkhir bicarapastikan tiga usul yang telah disepakati bersama dalam muktamar yang lalu digerakkanoleh semua pihak agar perbahaskan yang telah dijalankan tidak menjadi tin kosongUsah dilupai hak kita dan jasa mereka kerana kita adalahpenyambung kesinambungan generasi terdahulu bagi melahirkan pelapis generasi hadapan untuk memperjuangkan Islam.

MEMARTABAT KEILMUAN MEMIMPIN KESATUAN "

ABDUL AZIZ BIN ALI
PRESIDEN,
PERSEKUTUAN MELAYU REPUBLIK ARAB MESIR 2012.

sumber : pmram.org

1 comment:

  1. Falsafah (prinsip) kebangkitan yang hakiki adalah sebuah mabda' (ideologi) yang mengga­bungkan fikroh dan thoriqoh secara terpadu. Idiologi tersebut adalah Islam. Sebab, Islam adalah sebuah aqidah yang memancarkan sebuah sistem untuk mengatur seluruh urusan negara dan umat, dan mampu memecahkan seluruh masalah kehidupan.

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...