Wednesday, March 28, 2012

Bekas Ketua Perisikan Mubarak Akan Calonkan Diri Jadi Calon Presiden Mesir



Mantan Ketua perisikan Mesir Omar Suleiman, seorang pendukung rejim terguling presiden Hosni Mubarak, akan mencalonkan diri sebagai presiden dalam pilihan raya akan datang, media tempatan melaporkan Isnin lalu (26/3).

"Omar Suleiman mendekati pertempuran untuk maju menjadi presiden," tulis surat khabar harian al-Ahram, menambah bahawa para penyokong akan mengadakan perarakan ke rumahnya untuk meminta dia menyatakan pencalonannya secara rasmi.

"Saya tidak boleh menolak panggilan dari masyarakat, saya tidak mahu kekuasaan, tetapi akan membuktikan maksud saya untuk melayani negera ini selama sisa hidup saya," kata Suleiman sebagaimana dipetik oleh harian Al-Akhbar.

Mantan ketua perisikan - yang bertanggung jawab atas masalah Israel-Palestin - dilantik menjadi wakil presiden oleh Mubarak beberapa hari sebelum presiden veteran itu dipaksa keluar dari kekuasaannya oleh pemberontakan rakyat.

Setelah menjadi musuh setia Ikhwanul Muslimin, Suleiman memulakan perbincangan dengan kumpulan Islam tersebut selama masa-masa akhir pemerintahan Mubarak pada Februari tahun lalu.

Pendaftaran untuk pencalonan presiden Mesir terbuka sehingga 8 April dengan pusingan pertama pemilihan dijadualkan berlangsung pada tarikh 23 Mei dan 24 Mei.

No comments:

Post a Comment

Gambar Kenangan

Taqwim KPIPM

TV PMRAM